[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آغاز اجرای نمایشی به کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی با موضوع زیارت، روزنامه شیراز نوین

اجرای نمایش «در و گبر و یک قرص نان» به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی از روز دوشنبه سی‌ام بهمن در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.
به گزارش ایرنا، نمایش «در و گبر و یک قرص نان» به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی شامگاه یکشنبه سی‌ام بهمن اجرای خود را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد.
در این اثر نمایشی که یکی از نمایش‌های به صحنه رفته در چارچوب چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود، حمیدرضا معدنکن، امیرآزاد روستا، فاطمه رضاخانی، محمد رمضانی، کیانوش حاتمی، ساغر نوروزی، محمد حاج‌محمدی، مصطفی خدابنده‌لو، علی صابر، آرش اعظمی، ثنا آزاد روستا، امیرعلی بهاری به‌عنوان بازیگر حضور دارند.
عادل جلیلی (دستیار و برنامه‌ریز)، امیر آزادروستا (دستیار هنری)، حمید فراهانی (منشی صحنه) و فاطمه کوه گیلانی (روابط عمومی) نیز دیگر عوامل اجرایی نمایش «در و گبر و یک قرص نان» را تشکیل می‌دهند.
داوود فتحعلی‌بیگی درباره محتوای این نمایش گفته است: «متن این نمایشنامه را سال‌ها پیش، تحت تأثیر چند روایت از حرم رضوی و کرامات امام رضا (ع) نوشته بودم. روایت اول که مربوط به دوران صفوی است، مربوط به طراحی صحن و سرای امام رضا (ع) است که توسط شیخ بهایی طراحی و انجام‌ شده بود. در این طراحی، لوحی بر بالای سردرِ صحن مطهر قرار می‌گیرد و بر آن نوشته می‌شود که ورود غیرمسلمانان به داخل صحن ممنوع است. در روایتی گفته می‌شود که امام به خواب پادشاه صفوی می‌آید و روایت دیگر حاکی از آن است که امام (ع) به خواب معمار می‌آید و از آنان درباره نصب نکردن درِ حرم، پرسشگری می‌کند که پس‌ازآن، درِ حرم نصب می‌شود. یکی از بخش‌های نمایش من درباره همین روایت‌ها درباره درِ حرم است.
بخش دیگر نمایش درباره شفا یافتن فرستاده سلجوقیان به دربار خوارزمشاهیان است. این مرد که بیماری برص داشته است، از آن نگران بود که توسط دربار خوارزمشاهیان پذیرفته نشود؛ ولی او به دربار می‌آید، شفا می‌یابد و سپس بخشی از ساختمان حرم را نیز می‌سازد.
بخش سوم داستان نمایش که کاملاً توسط خودم نگاشته شده است درباره زنی است که برای سیر کردن فرزندان گرسنه‌اش، قرصی نان می‌دزدد. مأموران دولت، او را دستگیر می‌کنند و برای مجازات، قصد دارند که دست او را قطع کنند. فرستاده سلجوقیان به دربار خوارزمشاهی که من در این نمایش، او را در شخصیت یک تاجر به تصویر کشیده‌ام، با دیدن صحنه اجرای مجازات، آن زن را ضمانت می‌کند و مانع اجرای حکم مجازات می‌شود و او را نجات می‌دهد. در پی بازگرداندن زن توسط تاجر به خانه‌اش، تاجر درمی‌یابد که آن زن با زن دیگری زندگی می‌کند که او نیز از شدت نیاز، به راه‌های نادرست اخلاقی کشیده شده است. پس از نجات آن زن‌ها، تاجر روز بعد با مراجعه به حرم امام (ع) شفا می‌یابد. در واقع، داستان این نمایش شامل این سه بخش است.»
نمایش «در و گبر و یک قرص نان» به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی از ۳۰ بهمن تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۹ با مدت‌زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی