[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

«پیامبران سرزمین ما» فیلمی که تاریخ مصرف ندارد!، روزنامه شیراز نوین

فیلم مستند «پیامبران سرزمین ما» که به معرفی انبیای مدفون در ایران می‌پردازد، طی دهه ۸۰ در بیش از ۳۰۰ هزار نسخه منتشر و به زبان‌های مختلف دوبله شد و همچنان از آن استقبال می‌شود.
عباس صالح مدرسه‌ای، مستندساز و پژوهشگر شناخته ‌شده‌ای‌ است که تاکنون فیلم‌های تحسین‌شده‌ بسیاری را ساخته و در طول سه دهه فعالیت خود به عنوان کارگردان، موفق شده ده‌ها فیلم بین‌المللی را در جشنواره‌ها و شبکه‌های داخلی و خارجی عرضه کند و گویای این است که وی زبان بین‌المللی تصویر را می‌شناسد.
وی در دوره دیگری از فعالیت‌های فرهنگی هنری‌اش، در پژوهشی بکر، کاری نو در انداخت و برای نخستین بار طی سفری تحقیقاتی، مرقد پیامبران الهی را در ایران به مردم معرفی کرد. سلسله مقالات پیامبران سرزمین ما در سال ۱۳۷۲ در تعدادی از مطبوعات کشور منتشر شد و دانشوران و صاحب‌نظرانی نظیر علامه حسن حسن زاده آملی (قدس سره) از آن استقبال کردند. او با تأیید نسب شناس شهیر و بلامنازع، آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی (قدس سره) پشتوانه علمی این مستند را محکم‌تر ساخت.
نمایشگاه عکس‌های این سفر در مراکز فرهنگی برپا و با اقبال عمومی و بین‌المللی روبه‌رو شد و بالاخره حاصل این تحقیقات را در تلاشی دوباره به صورت فیلم مستند پیامبران سرزمین ما ساخت که این فیلم بارها در سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و به جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی راه یافت و مورد تقدیر قرار گرفت.
به علت بکر بودن موضوع فیلم، علاقه‌مندان بسیاری به دنبال نسخه اصلی آن بودند که در سال ۱۳۸۳ به صورت DVD و با کیفیت بالا منتشر شد. نسخه‌های این مستند که اولین فیلم درباره آرامگاه انبیای الهی در ایران به شمار می‌رود از ۳۰۰ هزار نسخه گذشت و رکورد تکثیر آثار مستند را شکست.
نسخه انگلیسی آن با عنوان IRAN THE LAND OF PROPHECY در نیویورک و شهرهای مهم سایر کشورها به نمایش درآمد و با واکنش مثبت علاقه‌مندان تاریخ ایران روبه‌رو شد. این اثر به زبان‌هایی همچون اردو، عربی، فرانسوی و اسپانیولی ترجمه و دوبله شده و بیش از دو دهه است که علاوه بر جشنواره‌های فیلم در شبکه‌های تلویزیونی داخل و خارج از کشور بازپخش می‌‌شود و تاریخ مصرف ندارد.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عنایت خاصی به این بقاع متبرک دارند و در سفرهایشان مرقد انبیای الهی را زیارت فرموده‌اند و نگاه ملت ایران به این موضوع معطوف گردیده است. صالح مدرسه‌ای در سال ۱۳۸۳ به خاطر ساخت مجموعه فیلم‌های قرآنی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان فیلم‌ساز خادم قرآن انتخاب شد و یک سال بعد نیز به انتخاب همین وزارتخانه برای ساخت مستندهای تخصصی قرآن و عترت (ع) به عنوان فیلم‌ساز خادم اهل‌بیت(ع) معرفی شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سومین بار در سال ۱۳۸۹ مراسمی را برای تجلیل از وی به پاس یک عمر فعالیت در حوزه قرآن و سینما برگزار کرد. این پژوهشگر، کارگردانی بیش از ۸۰ فیلم بلند و کوتاه داستانی و مستند را در کارنامه خود دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی