[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

عملکرد ویتامین D به وزن افراد بستگی دارد، روزنامه شیراز نوین

سیناپرس/ محققان آمریکایی بیمارستان زنان و بریگهام، شواهد جدیدی یافته‌اند که نشان می‌دهد، ویتامین D ممکن است در افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بالا، به شیوه‌ای متفاوت متابولیزه شود. این مطالعه، در واقع تجزیه و تحلیل جدیدی از داده‌های کارآزمایی VITAL است؛ یک کارآزمایی بالینی بزرگ به رهبری محققان بریگهام که به بررسی تأثیر مصرف ویتامین D یا مکمل‌های دریایی امگا 3 بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی می‌پردازد.
 پژوهشگران گفته‌اند:تجزیه و تحلیل اولیه روی داده‌های VITAL نشان داد که مکمل ویتامین D با اثرات مثبتی بر سلامتی در میان افراد با شاخص توده بدنی کمتر از 25 همراه است. به نظر می‌رسد متابولیسم ویتامین D در وزن‌های بالاتر متفاوت باشد؛ یافته‌های این مطالعه ممکن است نتایج ضعیف مکمل‌ها در افراد با BMI بالا را توضیح دهد.
ویتامین D یک ماده مغذی ضروری است که نقش مهمی ‌در بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی دارد و به بدن ما در جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم کمک می‌کند. بخشی از ویتامین D مورد نیاز بدن ما از طریق نور خورشید دریافت می‌شود. کمبود ویتامین D، اغلب با مکمل‌ها جبران می‌شود.
شواهد حاصل از مطالعات آزمایشگاهی و تحقیقات بالینی نشان داده‌اند که ویتامین D ممکن است در بروز و پیشرفت سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشد و این شواهد، آغازی بر کارآزمایی اولیه VITAL بود. کارآزمایی VITAL یک کارآزمایی تصادفی شده، روی 25 هزار شرکت کننده آمریکایی بود که شامل مردان بالای 50 سال و زنان بالای 55 سال بود. همه شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه، فاقد سرطان و بیماری قلبی عروقی بودند. یافته‌های این کارآزمایی، حاکی از یک همبستگی آماری بین BMI و بروز سرطان، بیماری‌های خودایمنی و مرگ ‌و میر ناشی از سرطان بودند. مطالعه جدید با هدف بررسی بیشتر این همبستگی انجام شد. محققان، سطح ویتامین D و همچنین نشانگرهای زیستی ویتامین D را در نمونه‌های خون شرکت کنندگان، اندازه‌ گیری کردند؛ از جمله متابولیت‌های آن، کلسیم و هورمون پاراتیروئید است که به بدن در استفاده از ویتامین D کمک می‌‌کند. محققان دریافتند: مصرف مکمل ویتامین D، باعث افزایش بیشتر نشانگرهای زیستی مرتبط با متابولیسم ویتامین D در افراد، بدون توجه به وزن آن‌ها می‌شود. با این حال، میزان افزایش این نشانگرها در افراد با BMI بالا، به طور قابل توجهی کمتر بود. محققان اظهار داشته‌اند: نتایج این مطالعه توضیح می‌دهند که چرا ما شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان، بیماری‌های خودایمنی و سایر پیامدهای ناشی از مکمل ویتامین D در میان افراد با شاخص توده بدنی پایین‌تر هستیم، در حالی که نتایج مشاهده شده در افراد با شاخص توده بدنی بالاتر، به مراتب ضعیف‌تر است. یافته‌های تحقیقاتی در مجله Journal of the American Medical Association منتشر شده‌اند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی