[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه قلیه میگو، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه
 زمان پخت: 60 دقیقه

 مواد لازم برای 4 نفر
میگو پاک شده: 500 گرم
پیاز متوسط: 2 عدد
سیر: 1 بوته
سبزی قلیه
گشنیز تازه: 250 گرم
شنبلیله: 50 گرم
پودر تخم گشنیز: 2 قاشق غذاخوری
عصاره تمر هندی: 1 لیوان
آرد یا نشاسته ذرت: یک دوم قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری سر خالی
پودر زنجبیل: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
فلفل قرمز: به مقدار لازم
کاری ماهی و میگو: به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم

خورشت قلیه میگو ، یکی از خوش طعم‌ترین غذاهای جنوب ‌ایران است. یک خورشت دریایی که جزو غذاهای سنتی و اصیل خطه جنوب می‌باشد. ‌این خورشت به عنوان یک غذای مجلسی محبوب، در مناسبت‌ها و مهمانی‌های شهرهای جنوبی سرو می‌شود. مردم آبادان، بوشهر، اهواز و… هر کدام آن را لذیذتر از دیگری طبخ می‌کنند. طرز تهیه خورشت قلیه میگو، شباهت زیادی با قلیه ماهی دارد. با ‌این تفاوت که ‌اینجا، به جای ماهی از میگو استفاده می‌شود. میگو، منبع غنی از آهن می‌باشد، به همین علت مصرف آن به افرادی که فقر آهن و کم خونی دارند توصیه می‌شود. همچنین میگو سرشار از امگا 3 است که به کنترل فشار خون کمک شایانی می‌کند.
میگو یکی از لذیذترین غذاهای دریایی می‌باشد. همچنین بسیار خوش خوراک است. اما خوب است بدانید نسبت به سایر غذاهای دریایی کالری کمتری نیز دارد. طبخ میگو با روش‌های متنوعی انجام می‌شود، اما بهتر است برای حفظ خواص آن، مدت زمان کمتری پخته شود. برای از بین بردن بوی میگو، از مواد و ادویه‌های به خصوصی استفاده می‌شود که در طرز تهیه خورشت قلیه میگو، ذکر خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین آن‌ها سیر می‌باشد. سیر علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیری که به غذا می‌بخشد خاصیت ضد نفخ نیز دارد. خورشت قلیه میگو را می‌توانید همراه با پلو زعفرانی میل کنید.
انواع ترشی‌ها، چاشنی مناسب و مکمل خوبی در کنار ‌این غذا می‌باشند. طرز تهیه قلیه میگو خوشمزه را در ادامه ببینید.

 طرز تهیه
  مرحله اول  
پیازها را نگینی خرد کنید. درون قابلمه‌ای که می‌خواهید خورشت را در آن طبخ کنید، کمی ‌روغن بریزید. قابلمه را روی شعله قرار داده. پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس سیرها را بنا به سلیقه خود رنده، یا له کنید و به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. زردچوبه را نیز در ‌این مرحله به پیاز و سیر اضافه کنید.
  مرحله دوم
بعد از ‌اینکه محتویات درون قابلمه کمی‌ تفت داده شد. 1 قاشق غذاخوری از پودر تخم گشنیز را به آن اضافه کنید. سبزی‌های قلیه که از قبل پاک کرده، شسته و ساتوری کرده‌اید را در ‌این مرحله به مواد اضافه کنید. آن ها را با هم تفت دهید و خوب سرخ کنید. شما می‌توانید سبزی را جداگانه نیز تفت دهید تا رنگ آن بیشتر تغییر کند و سپس آن را به قابلمه خورشت اضافه کنید.
  مرحله سوم  
نمک، فلفل و بقیه پودر تخم گشنیز را در ‌این مرحله به درون قابلمه بریزید. به مدت 2 دقیقه مواد را هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. سپس 1 الی 2 لیوان آب جوشیده به خورشت اضافه کرده و اجازه دهید خورشت جا بیفتد.
استفاده از رب گوجه فرنگی در خورشت قلیه میگو، اختیاری و بنا به سلیقه شماست. در صورت استفاده، در‌ این مرحله رب را اضافه کنید. می‌توانید قبل از اضافه کردن رب، آن را در تابه جداگانه‌ای، کمی ‌تفت دهید و سپس درون خورشت بریزید.
  مرحله چهارم
میگوها را به همراه کمی ‌سیر، نمک، زردچوبه، ادویه کاری ماهی و میگو و زنجبیل، درون تابه‌ای تفت دهید. در صورت تمایل می‌توانید 2 قاشق زعفران غلیظ، دم کرده و حین تفت به میگوها اضافه کنید. وقتی میگوها خوب تفت داده شد آن را به خورشت اضافه کنید.
  مرحله پنجم 
تا خوب جا افتادن خورشت، عصاره تمر هندی را آماده کنید. برای تهیه عصاره تمر هندی، نصف بسته از آن را درون 1 لیوان آب جوش، خیس نمایید. تمر هندی‌ها را با دست ماساژ داده تا هسته آن از عصاره و شیره تمر هندی جدا شود.
سپس آن را از صافی عبور دهید و عصاره به‌دست آمده را نیم ساعت آخر طبخ، به خورشت اضافه کنید.
  مرحله ششم 
در انتها آرد یا نشاسته ذرت را درون یک سوم لیوان آب حل و به قلیه اضافه کنید. بعد از ‌اینکه خورشت را خوب هم زدید. اجازه دهید تا با حرارت ملایم، حدود یک ربع قل ریزی بزند تا کاملاً جا بیفتد.
در صورتی که از آرد استفاده می‌کنید، بهتر است اول آن را کمی ‌در روغن تفت داده تا خامی‌اش گرفته شود. پس از تفت دادن، مقداری آب اضافه کنید تا بعد از اضافه کردن به قلیه، از سوزش معده در امان باشید.

 نکات کلیدی 
 اگر می‌خواهید خورشت قلیه میگو شما خوش رنگ شود باید سبزی آن را خوب سرخ کنید. اما دو نکته وجود دارد. در صورت زیاد سرخ شدن سبزی، خاصیت آن از بین خواهد رفت و اگر سبزی را بیش از اندازه سرخ کنید، طعم خورشت شما تلخ خواهد شد.
اما شما می‌توانید بنا به سلیقه خود و با در نظر گرفتن ‌این نکات، بهترین طبخ را داشته باشید. 
 اگر می‌خواهید رنگ قلیه شما سبز باشد، رب گوجه فرنگی را حذف کنید.
 شما می‌توانید به جای تمر هندی، از رب انار یا رب نارنج استفاده کنید. ترشی رب نارنج در قلیه غوغا می‌کند. پس انتخاب ‌این چاشنی در صورتی که باب میل شما است، می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.
 توجه کنید که میگو را تقریباً در انتهای طبخ و بعد از جا افتادن خورشت اضافه کنید زیرا در صورتی که در ابتدا آن را اضافه کنید، میگوها سفت خواهند شد.
 در برخی از شهرهای جنوب، برای تهیه خورشت قلیه میگو، علاوه بر تمام مواد ذکر شده در دستور، از سیب زمینی نیز استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید، سیب زمینی به قلیه اضافه کنید، آن را قبل از تمر هندی درون خورشت بریزید، زیرا تمر هندی مانع از پختن سیب زمینی خواهد شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی