[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پروژه‌های برق‌رسانی بر مدار سازندگی، روزنامه شیراز نوین

مهندس یداله حقیقی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران، به برخی از شاخص‌های اقتصادی و صنعتی در تولید برق و انرژی در استان فارس و جنوب کشور اشاره کرد و به تشریح رویکردهای این شرکت برای گذر از تابستان پرمصرف گذشته و برنامه‌ریزی برای عبور از تابستان پیش رو پرداخت. در نشست مهندس حقیقی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با خبرنگاران رسانه‌ها، اصحاب جراید و رسانه با طرح سؤالات و پرسش‌هایی، موضوع توانمندی‌های شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در تأمین و انتقال برق بررسی گردید و مهندس حقیقی در فضایی شفاف به تبیین و روشنگری پیرامون توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی این شرکت در تأمین و انتقال برق پرداختند. آنچه می‌خوانید، خلاصه‌ای از این نشست رسانه‌ای است که با حضور خبرنگاران و اصحاب جراید در شرکت برق منطقه‌ای فارس با مشارکت و همراهی روابط‌عمومی این شرکت صورت پذیرفت.
پرسش: جناب مهندس حقیقی؛ لطفاً مختصری پیرامون برنامه‌ریزی‌ها برای عبور از تابستان گذشته بیان بفرمایید.
مهندس حقیقی: دولت سیزدهم از ابتدای استقرار، عزم را برای تأمین انرژی برق موردنیاز مشترکان به‌ویژه در تابستان جزم کرد. برای تحقق این هدف همه ارکان علمی و دانشگاهی تا قانونگذاری و اجرایی به کار گرفته شد و ۱۰۰ برنامه در ۴ محور اجرایی گردید. محورهای مدنظر در این رابطه تأمین حداکثر تولید، آمادگی مطلوب شبکه انتقال و توزیع، مدیریت مصرف و تقاضای مؤثر و مدیریت هماهنگی و همکاری و ارتباط دوسویه با مشترکان و مدیران ارشد استان‌ها بوده است. در استان‌های فارس و بوشهر اجرای همه این محورها به‌واسطه همکاری استانداران، فرمانداران، مدیران دستگاه‌های مختلف و تعامل مطلوب مشترکان صنعتی، کشاورزی و خانگی، به نتیجه رسید و بدون خاموشی برنامه‌ریزی‌شده تابستان را پشت سر گذاشتیم. وظیفه ذاتی شرکت برق منطقه‌ای و شرکت‌های تحت‌مدیریت، تأمین برق مطمئن و پایدار برای همه مشترکان است؛ که یکی از دغدغه‌های مهم در تابستان امسال، مواجهه با مشکلی به نام فروپاشی شبکه به دلیل ناترازی موجود بود که با لطف خدا و همت همکاران از آن عبور کردیم. تعامل مطلوب مشترکان دیماندی در بخش‌های صنعت و کشاورزی برای عبور موفق از بحران تأمین انرژی برق ایام تابستان، بسیار تأثیرگذار بود. امسال در کل کشور بسیاری از مشترکان صنعتی مشمول دریافت مشوق‌های تعریف‌شده مطابق دستورالعمل‌ها شدند.
پرسش: لطفاً درباره طرح‌هایی که امسال به بهره‌برداری رسید و جایگاه و عنوان‌هایی که شرکت به دست آورد، توضیح بفرمایید.
مهندس حقیقی: کسب عنوان اول توسط این شرکت در جشنواره استانی شهید رجایی، از جمله عنوان‌های شاخص است که می‌توان به آن اشاره کرد. امسال در دو مرحله در ایام هفته دولت و دهه فجر شاهد افتتاح طرح‌های تأمین و انتقال برق بودیم. علی‌رغم وجود موانع اعتباری در هفته دولت، عملیات اجرایی ۲۴ پروژه تأثیرگذار در ۲ استان فارس و بوشهر با اعتباری بالغ بر ۵۳۰۰میلیارد تومان در استان‌های فارس و بوشهر آغاز گردید. افتتاح ۱۳ پروژه برق‌رسانی در استان‌های فارس و بوشهر و آغاز عملیات اجرایی ۱۱ طرح برق‌رسانی هم با اعتباری بالغ بر ۳۹۴میلیارد تومان در این دو استان در دهه فجر امسال در برنامه قرار داشت. دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تأمین برق و انتقال در طول ۴۴ سال گذشته درخشان و تحول‌آفرین بوده است. در سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو طرح پژوهشی ساخت رله اضافه جریان جهتی نیومریکال که توسط یک شرکت دانش‌بنیان و با حمایت و راهبری شرکت برق منطقه‌ای فارس انجام شده است، به عنوان طرح برگزیده در بین شرکت‌های برق منطقه‌ای انتخاب شد و توسط وزیر محترم نیرو با ارائه لوح تقدیر، قدردانی به عمل آمد.
طراحی و ساخت این نوع رله اقدامی بی‌نظیر است که برای نخستین بار در کشور با حمایت و راهبری برق فارس ساخته شده است که پس از گذراندن تست‌های مختلف و آزمایشات متعدد، بر اساس نظرات کارشناسان فنی تکمیل شده است و مراحل تجاری‌سازی و تولید انبوه آن نیز در دست 
پیگیری است.
پرسش: از جمله دستاوردهای مهم امسال تأمین برق و انرژی برای منطقه کورده و دژگاه در استان فارس بود؛ در این زمینه توضیح بفرمایید.
مهندس حقیقی: با نصب و راه‌اندازی پنج دستگاه دیزل ژنراتور مشکل افت ولتاژ در منطقه کورده شهرستان خنج و دژگاه فراشبند مرتفع گردید و روستاییان این مناطق از برق پایدار بهره‌مند شدند. با تقدیر از تلاش شبانه‌روزی مدیران، متخصصان و دست‌اندرکاران راه‌اندازی این پنج مولد در شرایط حساس تابستانی نقطه امیدی در دل ساکنان این مناطق ایجاد کرد. تلاش شبانه‌روزی برای تأمین برق همه مناطق استان فارس و جنوب کشور برای ما یک اولویت است و در این راستا از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌شود تا شهروندان و روستاییان در بهترین شرایط تأمین برق دائم و تثبیت‌شده باشند. امسال علاوه بر تأمین برق مشترکان خانگی که به‌عنوان یک ضرورت سعی شد از خاموشی در این مناطق جلوگیری شود، برق واحد‌های صنعتی و واحدهای تولیدی نیز موردتوجه قرار گرفت و به‌عنوان یک اولویت به آن پرداخته شد. آن‌طور که آمارهای مستند از سوی توانیر اعلام شده است، در بعضی از ساعات محدودیت‌هایی بر صنایع اعمال شد، ولی هیچ‌گونه قطعی برق برای این مشترکان 
انجام نشد.
پرسش: از جمله دستاوردهای مهم در شرکت، ترغیب و تشویق مشترکان به ایجاد سامانه‌های خورشیدی تولید برق بوده که نمونه شاخص آن امسال در پشت‌بام حرم مطهر شاهچراغ(ع) به بهره‌برداری رسید؛ لطفاً در این زمینه توضیح بفرمایید.
مهندس حقیقی: نصب و راه‌اندازی سامانه‌های خورشیدی بر روی پشت‌بام ساختمان‌های موجود در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و برنامه‌ریزی برای افتتاح فاز اول پروژه ۲۰۰ کیلوواتی، موضوع مهمی بود که امسال تحقق یافت. در طرح آستان قدسی حرم مطهر شاهچراغ(ع) با نصب سلول‌های خورشیدی هم فرهنگ‌سازی خوبی انجام گرفت و هم در این مکان مقدس انرژی پاک تولید گردید. استان فارس تاکنون 72 مگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی نصب‌شده دارد که این ظرفیت تا ۲هزار مگاوات قابل‌افزایش و توسعه است. به‌عبارتی تا دو برابر ظرفیت تولید انرژی اتمی بوشهر می‌توانیم در فارس انرژی خورشیدی داشته باشیم و این موضوع با جدیت دنبال می‌شود. طرح تولید انرژی خورشیدی بر بام آستان شاهچراغ(ع) و ساختمان‌های اطراف در راستای فرهنگ‌سازی و مشارکت همگانی برای تولید انرژی پاک است. ضرورت تولید انرژی پاک بر کسی پوشیده نیست و برای حفظ محیط‌زیست و برای تداوم تولید باید تولید انرژی خورشیدی با جدیت دنبال شود. در حوزه انرژی پاک منابع متعددی در استان فارس و جنوب کشور وجود دارد که باید از آن بهره‌گیری کرد. استان فارس شاهراه تبادل انرژی بین جنوب و شمال کشور است و ظرفیت تولید انرژی در این حوزه حدود ۹هزار مگاوات است.
پرسش: تأمین برق صنعتی و توسعه صنعت نیز یکی از دغدغه‌های موجود در استان فارس و جنوب کشور است؛ در زمینه تأمین برق واحد‌های صنعتی هم توضیح بفرمایید.
مهندس حقیقی: تأمین برق کارخانجات صنعتی و تداوم تولید، اولویت اصلی پیش روی مدیران برق فارس است و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم. در سالی که به پیشنهاد مقام معظم رهبری به نام تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا نام‌گذاری شده است، باید همه تلاش کنند که در این عرصه رویکردهای استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان در صنعت افزایش یابد و مورد استقبال قرار گیرد. تولید دانش‌بنیان در برق فارس دارای زمینه و ریشه و پیشینه غنی است. متخصصان و مهندسان این شرکت همواره بر مبنای فعالیت‌های دانش‌بنیان، کار تأمین و انتقال برق و انرژی را دنبال کرده‌اند و امروز نیز یکی از دغدغه‌های اصلی متخصصان و مهندسان این شرکت آن است که جان‌مایه دانش‌بنیان‌بودن فعالیت‌های تخصصی را حفظ کنند. در عین حال تأمین سوخت نیروگاه‌ها در دوره سرد سال هم مسئله مهم وزارت نیروست؛ از سویی تولید گاز به‌گونه ای نیست که روند افزایش مصرف برق و گاز را پاسخ‌گو باشد و لازم است صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت در دستور کار قرار گیرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی