[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سرفه و درد پشت کتف نشانه چیست؟، روزنامه شیراز نوین

سرفه و درد پشت کتف نشانه چیست؟ درد پهلو هنگام سرفه می‌تواند بسیار دردناک باشد. ‌این اتفاق ممکن است برای هر فردی بیفتد، به‌ همین دلیل بهتر است از دلایل‌ ایجاد دردهای پهلو آگاهی داشته باشیم. 
به گزارش بهداشت نیوز، درد پهلو هنگام سرفه می‌تواند بسیار دردناک باشد. ‌این اتفاق ممکن است برای هر فردی بیفتد، به‌ همین دلیل بهتر است از دلایل ‌ایجاد دردهای پهلو آگاهی داشته باشیم. علاوه ‌بر دردهای پهلو امکان ‌ایجاد درد کمر و کلیه نیز در حین سرفه وجود دارد. اگر شما هم به‌ دردهای پهلو و کمر یا حتی قفسه سینه در هنگام سرفه دچار می‌شوید بهتر است تا انتهای ‌این مقاله با ما همراه باشید.
علت درد پهلو چیست
ایجاد درد پهلو علت‌های زیادی دارد که می‌توان از آن‌ها به عضلات سینه و کمر اشاره کرد. به‌ طور کلی مهم‌ترین ‌این دلایل عبارتند از:
عدم انجام فعالیت‌های بدنی مناسب
پیچ‌خوردگی یا کشیدگی عضلانی و در واقع تمامی ‌آسیب‌های عضلانی
داشتن استرس برای مدت‌زمان طولانی
اگر درد پهلو هنگام سرفه به ‌دلیل آسیب و...‌ ایجاد شود معمولاً در یک سمت بدن احساس شده و سمت دیگر کاملاً سالم است. اما در مواردی مانند عدم فعالیت، معمولاً فرد در هر دو پهلوی خود درد را احساس می‌کند که ‌این موضوع در حین سرفه و در مواقع حرکت ­دادن بدن به سمت جلو یا عقب بیشتر خود را نشان می‌دهد.
مهم‌ترین دلیل ‌ایجاد درد پهلو آسیب‌های ماهیچه‌ای هستند. البته توجه داشته باشید شدت درد نشان‌دهنده میزان آسیب نیست.
درد پهلو از پشت نشانه چیست
در ‌این صفحه بیان شده است که درد پهلو هنگام سرفه می‌تواند نشان‌دهنده بیماری جدی مانند عفونت ادراری یا کم‌آبی بدن باشد. دردی که در زیر قفسه سینه و بالای لگن حس شود، درد پهلو نامیده شده که بیشترین دلیل احساس ناراحتی در ‌این قسمت معمولاً مشکلات کلیوی، قفسه سینه و ... است.
درد پهلو از پشت نیز می‌تواند علائمی ‌از بیماری‌های ستون فقرات باشد که در حین سرفه خود را بیشتر نشان می‌دهد. برای تشخیص دلیل‌ ایجاد ‌این درد، علاوه ‌بر توجه به سایر علائم به‌ وجود آمده باید به پزشک نیز مراجعه شود. در ادامه با برخی بیماری‌های مهم که تأثیر زیادی روی ‌ایجاد دردهای پهلو دارند آشنا می‌شویم.
عفونت مجاری ادرار و تأثیر آن‌ها در درد پهلو
اگر باکتری وارد مجاری ادرار شود معمولاً باعث ‌ایجاد عفونت در بخش‌هایی مانند مثانه، مجاری ادرار و کلیه می‌شود. البته در شروع، عفونت معمولاً در مجاری ادراری می‌ماند اما باید خیلی سریع درمان شود. در صورت عدم درمان به‌ موقع، عفونت وارد کلیه‌ها شده و باعث ‌ایجاد درد پهلو هنگام سرفه می‌شود. سایر علائم ‌ایجاد شده به شرح زیر می‌باشد:
تکرر ادرار
خون در ادرار
سختی و درد حین دفع ادرار
در اثر ‌ایجاد عفونت‌های مجاری ادرار ممکن است یک یا هر 2 پهلو دچار درد شوند.
مشکلات کلیوی و درد پهلو
اگر در شرایط مختلف دچار درد پهلو می‌شوید ممکن است علت آن بیماری‌های کلیوی باشد. با توجه به قرارگیری کلیه‌ها که در زیر قفسه سینه و قسمت میانی بدن است خیلی از افراد آن را درد پهلو یا کمر می‌دانند.
علت درد کلیه هنگام سرفه می‌تواند بیماری‌های زیر باشد:
سنگ کلیه
عفونت‌های کلیوی
‌بیماری‌هایی مانند کلیه پلی کیستیک
لخته خونی یا خون‌ریزی کلیوی
از آنجایی که بیماری‌های کلیوی می‌توانند بسیار خطرناک باشند در صورت دردهای پهلو که احتمال دارد از عفونت، سنگ کلیه و ... ناشی شده باشد، در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه کنید.
سرطان ریه
درد پهلو هنگام سرفه می‌تواند ناشی از بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان ریه باشد. دردی که حین سرفه از ‌این بیماری ‌ایجاد می‌شود؛ معمولاً در استخوان‌ها و پهلو مشاهده شده و بسیار دردناک است.
از دیگر علائم سرطان ریه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش وزن به‌صورت ناگهانی و خیلی سریع
خس‌خس سینه
سرفه‌های شدید همراه با خلط خونی
تنگی‌ نفس و خستگی مداوم
مشکلات کبدی و تأثیر آن‌ها روی درد پهلو
کلیه و لوز المعده در زیر قفسه سینه قرار داشته و ‌ایجاد درد در آن‌ها باعث درد پهلو می‌شود.‌ این 2 اندام برای هضم غذا و کمک به سیستم گوارشی فعالیت می‌کنند و ناراحتی در آن‌ها می‌تواند باعث ‌ایجاد مشکلات در کل بدن ‌شود.
در صورت مشاهده علائم زیر پس از درد پهلو هنگام سرفه، حتماً باید برای درمان‌ این بیماری اقدام کنید زیرا عدم درمان به ‌موقع سبب ‌ایجاد بیماری‌های تهدیدکننده در بدن می‌شود.
تب
خستگی زیاد
تهوع و استفراغ
ادرار تیره
زردی پوست و سفیده چشم
تشخیص علت درد پهلو هنگام سرفه
برای تشخیص علت دردهای پهلو باید حتماً به پزشک مراجعه شود. پزشک در حین معاینه معمولاً سؤالاتی به شرح زیر می‌پرسد:
درد بیشتر در چه محلی رخ می‌دهد؟
زمان شروع درد چه موقع است؟
درد بیشتر چه زمان‌هایی رخ می‌دهد؟
درد ‌ایجاد شده چقدر طول می‌کشد؟
و ...
در مواردی نیز پزشک برای یافتن علت دقیق ‌این عارضه برای بیمار تصویربرداری‌هایی مانند اشعه ‌ایکس و سونوگرافی را تجویز می‌کند. ‌این تصاویر اطلاعات کاملی از مشکلات اندام، بافت و ماهیچه‌های بدن در اختیار پزشک قرار داده و تأثیر زیادی روی روند تشخیص و درمان ‌ایفا می‌کنند. از دیگر آزمایشاتی که ممکن است برای درد پهلو هنگام سرفه بیمار تجویز شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سی‌تی‌اسکن شکم
سیستوسکوپی
کشت ادرار
آزمایش ادرار
بهترین روش درمان پهلو درد
از آنجایی که علت درد پهلو هنگام سرفه برای هر فرد کاملاً متفاوت است نمی‌توان درمان واحدی برای آن بیان کرد. به‌طور کلی می‌توان گفت در اولین قدم استراحت را برای خود تجویز کنید. در صورت تسکین نیافتن می‌توان به فیزیوتراپیست مراجعه کرد و با کمک تمرین‌های فیزیوتراپی درمان سریعی را تجربه کرد.
در صورتی که درد پهلو در اثر بیماری‌های عفونی، التهاب، سنگ کلیه و...‌ ایجاد شده باشد، روش‌های زیر نیز مناسب است:
درمان سنگ کلیه
مصرف زیاد مایعات، پیاده‌روی و استفاده از داروهای مسکن می‌تواند باعث دفع سنگ کلیه و در نهایت تسکین درد پهلو شود. ‌این عارضه بدون نیاز به جراحی درمان می‌شود؛ مگر در شرایط حاد که سنگ خیلی بزرگ است، عمل کوچکی به‌نام سنگ‌تراپی انجام می‌شود.
درد ناشی از التهاب و مشکلات کلیوی
در صورتی که التهاب در بدن‌ ایجاد شود بسته به ‌دلیل آن درمان خاصی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری و کلیه، پزشک آنتی‌بیوتیک را برای فرد تجویز می‌کند. دردی که به ‌دلیل آرتریت یا مشکلاتی در ستون فقرات ‌ایجاد شود با فیزیوتراپی و برنامه‌های ورزشی مناسب درمان می‌شود.
چه زمانی برای درد پهلو حین سرفه مراجعه به پزشک لازم است؟
اگر درد پهلو هنگام سرفه خیلی شدید باشد باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین در زمان‌هایی که درد پهلو با علائم زیر همراه می‌شود باید برای معاینه به پزشک مراجعه شود.
رنگ‌پریدگی مدفوع
تب
زردی چشم ‌و پوست
استفراغ زیاد
دردی که ناشی از ضربه و آسیب باشد.
دردی که با گذشت زمان شدیدتر شود.
خون در ادرار
بی‌حسی و سوزن ‌سوزن شدن پاها
درد شدید حین بارداری
درد پهلو هنگام سرفه بسیار آزاردهنده است. ‌این درد برخی مواقع نشان‌دهنده بیماری‌های زمینه‌ای بوده و باید به‌ علائمی‌که همراه آن ظاهر می‌شود توجه کرد. برخی دردهای احساس‌شده در پهلو به‌دلیل آسیب‌های کمر یا قفسه سینه ‌ایجاد می‌شود.از مواردی که بیشترین تأثیر را در ‌ایجاد درد پهلو ‌ایفا می‌کند می‌توان به بیماری‌های کلیوی اشاره کرد. سنگ کلیه، عفونت مجاری ادرار، سرطان ریه، مشکلات کبد و التهابات بدن و ... همگی از عوامل تأثیرگذار در ‌ایجاد دردهای پهلو به‌شمار می‌آیند.
برای درمان ‌این مشکل ابتدا باید دلیل ‌ایجاد آن توسط پزشک مشخص شده و سپس با توجه به آن، روش درمانی مناسب تجویز شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی