[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یک اقتصاددان: برخی بانک‌ها ۸۰ درصد سرمایه خود را به بخش مسکن آورده‌اند، روزنامه شیراز نوین

یک اقتصاددان گفت: در حالت طبیعی وقتی قیمت دلار بالا می‌رود، قیمت مسکن کاهش می‌یابد؛ چون ارزش آن بر اساس ارز داخلی است. اما در تهران برخی بانک‌ها و مؤسسه‌های اقتصادی که در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با معاملات صوری قیمت آپارتمان را بالا می‌برند. 
کمال اطهاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مؤسسات برای املاک نوساز خود در شمال تهران نرخ‌های نجومی ۳۰۰میلیون تومان در هر مترمربع تعیین می‌کنند؛ در حالی که متوسط قیمت همان منطقه متری ۱۱۱میلیون و میانگین تهران ۵۵میلیون تومان است. نوسانات قیمت در بازار مسکن از مسائل مربوط به اقتصاد کلان نشئت می‌گیرد. بنابراین در درون بخش مسکن نمی‌توان راهکاری برای حل مسئله ارائه داد؛ مدیریت شهری هم با تغییر قوانین و تراکم‌فروشی به شهری شدن سرمایه روی آورده که آن هم ایجاد 
رانت است.
وی افزود: بازار مسکن در ایران با معاملات صوری به بیماری هلندی مبتلا شده و این بخش نامولد دائماً رشد می‌کند. برخی مؤسسات مالی و بانک‌ها ۵۰ درصد سرمایه‌شان را به املاک و مستغلات اختصاص داده‌اند. یکی از بانک‌ها ۸۰ درصد سرمایه خود را به بخش املاک آورده است. اینها به شکل صوری قیمت مسکن را بالا می‌برند؛ در حالی که معاملات مصرفی و واقعی پایین آمده است.
این اقتصاددان و پژوهشگر توسعه با بیان اینکه بعضی مؤسسه‌ها و بانک‌ها از طریق معاملات صوری و افزایش قیمت املاک خود، شبه‌پول ایجاد می‌کنند، گفت: به این ترتیب نقدینگی با شبه‌پول بالا می‌رود و منجر به رشد قیمت در بازارهای موازی می‌شود. باید در تدوین برنامه هفتم توسعه، اصلاحات ساختاری در بخش مسکن ایجاد شود.
اطهاری تأکید کرد:‌ شاید تا قبل از اینکه دچار شرایط موجود شویم، می‌شد بازار مسکن را به نوعی کنترل کرد. مثلاً در برنامه چهارم توسعه، طرح جامع مسکن را اجرا می‌کردیم. اما سیاست‌ها بر این مبنا قرار گرفت که بخش مسکن، موتور توسعه است؛ در حالی که امروزه جهانی شدن دانش، موتور توسعه است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد به محلی برای معاملات ملک و واردات خودرو تبدیل شده‌اند، گفت: برخی مناطق آزاد به جای اینکه سرمایه جذب کنند و تحقیق و توسعه انجام دهند، به خرید و فروش املاک روی آورده‌اند و توزیع رانت می‌کنند. بخشی از نیروی کار تحصیل‌کرده می‌تواند در مناطق آزاد فعالیت کند، اما این مناطق بستر اشتغال آنها را ایجاد نمی‌کند.
وی در اثبات ادعای معاملات صوری مسکن توسط برخی دستگاه‌ها گفت: رابطه دلار با قیمت مسکن را ببینید. در یک اقتصاد متعارف وقتی قیمت دلار بالا برود، قیمت مسکن کاهش می‌یابد؛ چون ارزش آن بر اساس ارز داخلی است. اما با معاملات صوری قیمت مسکن را بالا می‌برند. برای املاک نوساز خود در شمال تهران نرخ‌های نجومی ۳۰۰میلیون تومان در هر مترمربع تعیین می‌کنند؛ در حالی که متوسط قیمت منطقه یک متری ۱۱۱میلیون تومان و متوسط شهر تهران متری ۵۵میلیون تومان است.
این اقتصاددان و پژوهشگر توسعه تأکید کرد: افراد و مؤسساتی که در املاک و مستغلات شمال و غرب تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، جلوی اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را گرفتند و دیدیم که این طرح به جایی نرسید. مطمئناً مالیات خانه‌های لوکس را هم با چالش مواجه خواهند کرد.
به گفته اطهاری، حدود ۶۰ درصد معاملات در واحدهای مسکونی با سن بنای بیش از ۱۰ سال انجام می‌شود. پس سؤال این است که قیمت مسکن برای چه در خانه‌های نوساز بالا می‌رود، آن هم وقتی متقاضی واقعی قدرت خرید ندارد؟ متقاضی مصرفی که در بازار مسکن حضور ندارد، اما می‌بینیم که قیمت‌ها به شکل اسمی و صوری بالا می‌رود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی