[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ریزش مو از علائم اولیه این بیماری است، روزنامه شیراز نوین

صدآنلاین: ریزش مو یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات در جهان امروزی است که در میان حدود 25درصد زنان و حدود 50 درصد مردان بالای 50 سال در سراسر جهان مشاهده می‌شود.
به گزارش صدآنلاین، دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، داروهای مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولاً کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 
در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 
آلوپسی آره‌آتا 
آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش موها است که حدود 147 میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 
متأسفانه هیچ درمان تأییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق‌ کورتیکو استروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 
لوپوس 
 لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 
ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه موها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولاً موها دوباره رشد می‌کنند اما ‌ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی‌خواهد شد. 
بیماری ‌هاشیموتو 
هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است،‌ باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و در نتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. ‌این اختلال باعث نازک شدن موها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولاً بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از موها را مشاهده کند. 
تغییر در بافت موها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آن‌ها) نیز از دیگر علائم بیماری ‌هاشیموتو است. ‌این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک داروها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 
پسوریازیس‌
پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانوها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی ‌هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 
پسوریازیس معمولاً باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر موها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید موها شود. 
بیماری کرون و بیماری التهابی روده 
 افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش موها شود. 
درمان مناسب برای بیماری کرون معمولاً شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبودهای تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. داروهای مناسب برای‌ این بیماری معمولاً التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، ‌داروهای تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی