[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شهردار منطقه ۷ شیراز خبر داد: تعبیر عدالت‌محوری با پروژه‌های محرومیت‌زدایی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر

///  اشاره:
منطقه 7 شهرداری شیراز تعبیر پروژه‌های محرومیت‌زدایی مدیریت شهری است. با اجرای طرح‌هایی نظیر گسترش فضای سبز، پیاده‌راه‌سازی، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی، راه‌اندازی نهضت آسفالت، سامان‌دهی منطقه قصر ابونصر، ارائه طرح‌های تشویقی در حوزه شهرسازی و پروژه‌هایی از این دست می‌توان امید داشت که کیفیت زندگی اهالی شریف منطقه ارتقا یابد. مهندس قاسم اکبری بر این نکته تاکید می‌کند که هدف شهرداری منطقه 7 درآمدزایی نیست؛ بلکه برچیدن بارقه‌های محرومیت و عدالت‌محوری در اولویت قرار دارد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
 اجرای پروژه‌های 13گانه در حوزه محرومیت‌زدایی
شهردار منطقه 7 شیراز از اجرای پروژه‌های 13گانه محرومیت‌زدایی در نقاط کمتربرخوردار خبر داد.
مهندس قاسم اکبری با بیان اینکه اعتباری معادل 50میلیارد تومان به این طرح‌های زیرساختی اختصاص یافته، اظهار داشت: لوله‌گذاری و آسفالت از مهم‌ترین محورهای پروژه‌های محرومیت‌زدایی هستند و با اجرای این طرح‌ها شاهد تحولات مثبتی در مناطقی نظیر دست خضر، کوشکک، سهل‌آباد، وزیرآباد و... خواهیم بود. او مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز را فصل‌الخطاب ارزیابی کرد و افزود: تعداد 8 مورد از پروژه‌های محرومیت‌زدایی به مرحله قرارداد رسیده و برای 5 مورد باقی‌مانده در حال پیگیری برای بازگشایی مناقصه هستیم.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با ارائه آمار و ارقامی افزود: در یازده‌ماهه سال جاری، تعداد پرونده‌هایی که در حوزه شهرسازی منطقه 7 شهرداری شیراز صادرشده، به 530 موافقت اصولی و 480 پروانه می‌رسد. در همین زمینه منطقه 7 شهرداری شیراز شانزده درصد موافقت‌های اصولی و 14 درصد پروانه‌های کلان‌شهر شیراز را به خود اختصاص داده که در این زمینه پیشتاز است.
شهردار منطقه 7 شیراز با بیان اینکه دو برابر میزان درآمدی که داریم، هزینه می‌کنیم، عنوان کرد: پروژه‌های عمرانی منطقه به اعتباری بالغ بر 400میلیارد تومان نیاز دارند و خدمات بازیافت، فضای سبز، حمل و نقل و... باید به صورت جداگانه 
محاسبه شوند.
 محرومیت‌زدایی مقدم بر درآمدزایی
اکبری تأکید کرد: پیرو تأکید شهردار کلان‌شهر شیراز و شورای اسلامی شهر، در این منطقه نگاه درآمدزایی نداریم و بر مبنای مؤلفه‌های محرومیت‌زدایی و حمایت از اقشار کمتربرخوردار جامعه فعالیت می‌کنیم. او با ارائه مثالی در این زمینه خاطرنشان کرد: در اراضی که به صورت قانونی تفکیک شده‌اند، به ازای هر پروانه دوطبقه مبلغ 16میلیون تومان عوارض اخذ شده که جواب‌گوی هزینه آسفالت کوچه هم نمی‌شود.
شهردار منطقه 7 شیراز با اشاره به این موضوع که حجم اراضی در منطقه 7 به دلیل روستاهای الحاقی زیاد است و تقاضاهای زیادی برای مجوز ارائه می‌شود، افزود: یکی از مشکلات دیگری که در این منطقه وجود دارد، به شهرک‌هایی بازمی‌گردد که در گذشته تفکیک شده بود. در شهرک‌هایی نظیر صادقیه، احمدآباد، وزیرآباد و مواردی از این دست ساخت ساختمان دوطبقه برای مردم صرفه اقتصادی ندارد و با پیگیری‌هایی که به عمل آمد، پیشنهاد یک‌طبقه تراکم مطرح شد که از سوی کمیته فنی راه و شهرسازی مورد تأیید قرار گرفت.
اکبری بیان داشت: اتخاذ این طرح تشویقی به رونق ساخت و ساز می‌انجامد و در پرتو این قانون، شهرک‌های منطقه متحول خواهند شد و شهروندان از امتیازهای اقتصادی و ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.
او با بیان اینکه صرفاً در بلوارهای اصلی با تقاضاهایی برای آپارتمان‌سازی روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: در این منطقه متوسط پروانه‌هایی که صادر می‌شود در حدود 150 مترمربع است. البته با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که با افزایش تراکم و رشد شاخص جمعیتی در این منطقه با مشکلی مواجه نخواهیم شد؛ چراکه زیرساخت‌های خدماتی نظیر فرهنگی، ورزشی، آموزشی، درمانی و... در این مناطق دیده شده و شهرداری نسبت به تأمین آنها اقدام خواهد کرد.
 آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی
شهردار منطقه 7 شیراز در بخش دیگری از این مصاحبه به بهره‌برداری از پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و بیان داشت: در روزهای آتی طرح گردشگری مجموعه تاریخی قصر ابونصر به وسعت شش هکتار افتتاح می‌شود که یکی از پروژه‌های فاخر شهرداری شیراز خواهد بود و مشتمل بر جذابیت‌های طبیعی و تاریخی در حوزه 
گردشگری است.
اکبری با بیان اینکه این پروژه با اعتباری بالغ بر 20میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: این طرح با موافقت و نظارت میراث فرهنگی طراحی و اجرا شد و هزینه‌های آن را شهرداری شیراز تأمین کرده است. برای گسترش و توسعه فضای سبز در این محور تاریخی از درختچه‌هایی استفاده کردیم که ارتفاع آنها با گذشت زمان زیاد نمی‌شود و فضای بصری منطقه را تحت‌تأثیر قرار نخواهد داد. او در ادامه بیان داشت: از دیگر پروژه‌های شهرداری منطقه 7 شیراز می‌توان به آماده‌سازی زمین‌های معروف به شکاری به وسعت 9 هکتار اشاره کرد. تفکیک‌های این منطقه در سالیان گذشته صورت گرفته بود، ولی متأسفانه مجوزهای لازم صادر نشده بود. به همین دلیل این مورد در دستور کار قرار گرفت و شهرداری شیراز در راستای حمایت از اهالی کمتربرخوردار این منطقه نسبت به عقد قرارداد به مبلغ 6میلیارد تومان به منظور آماده‌سازی محور اقدام کرد. وی بیان داشت: بوستان محله‌ای در خیابان شهید شیرودی و بهسازی محله احمدآباد از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح شهرداری منطقه 7 شیراز است. همچنین سایت خرم‌شکوه، توقفگاه موقتی است که در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز پذیرای مسافران خواهد بود.
 ایمن‌سازی برای سالمندان و توان‌خواهان
شهردار منطقه 7 شیراز در بخش دیگری از سخنانش به عزم جدی مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی به آحاد شهروندان خبر داد و افزود: ده درصد افراد جامعه را سالمندان و توان‌خواهان تشکیل می‌دهند و در این راستا باید در حوزه‌های حمل‌ونقل و پیاده‌راه‌سازی طرح‌های مؤثری را در دستور کار قرار داد.
اکبری بیان داشت: برخی از اقشار جامعه نظیر سالمندان توانایی استفاده از پل‌های عابر پیاده را ندارند و با اجرای طرح‌های آرام‌سازی نقش مؤثری در پیشگیری از سوانح و رشد شاخصه‌های ایمنی در شهر داریم. این پروژه‌ها در بلوارهای اتحاد و تخت جمشید و ورودی پل فسا اجرا شد. او خواستار اتخاذ تدابیر پیشگرانه در حوزه حمل و نقل و ترافیک به‌منظور کاهش حوادث شد و اظهار داشت: به‌موازات فرهنگ‌سازی، باید در نحوه تأثیرگذاری و بازدارندگی میزان جریمه‌های راهنمایی و رانندگی تجدید نظر کرد تا اثرگذاری خود را بازیابند. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: نهضت پیاده‌روسازی و اصلاح معابر در سطح منطقه 7 جایگاه ویژه ای دارد. این پروژه در بلوار فرصت شیرازی به پایان رسیده و طرح عمرانی دیگری در همین زمینه در بلوار سادات واقع در منطقه سهل‌آباد به عنوان یکی از مناطق محروم کلان‌شهر شیراز اجرا می‌شود. در منطقه سهل‌آباد متأسفانه فضای سبز و بوستانی وجود ندارد و به همین دلیل این پروژه به طول یک کیلومتر نقش مثبتی در خدمت‌رسانی به اهالی کم‌برخوردار منطقه دارد.
اکبری با اعلام این خبر که این پروژه در هفته شیراز به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: در گذشته مردم از فضای خاکی این منطقه استفاده می‌کردند و با احداث پیاده‌راه و سامان‌دهی و بهسازی محور، مشکلات اهالی 
کاهش می‌یابد.
 اتخاذ تدابیر مالی راهگشا
او در ادامه اتخاذ تدابیر مالی شهرداری شیراز را راهگشا توصیف کرد و افزود: طرح‌های تشویقی نقش ارزنده‌ای در جذب درآمد دارد. در سنوات گذشته تخفیف‌ها به مناسبت یوم الله 22 بهمن آغاز می‌شد و در ماه‌های اول سال با کاهش مراجعه برای اخذ پروانه روبه‌رو می‌شدیم. اما این روند اصلاح شد و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نرخ تخفیف‌ها چشمگیر پایه‌ریزی شده و با نزدیک شدن به پایان سال کاهش می‌یافت. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که تا به امروز 85 درصد بودجه شهرداری منطقه 7 جذب شده، اظهار داشت: در روزهای آینده باقی‌مانده جذب درآمد با توجه به استقبال مردم از طرح تخفیف‌های شهرداری انجام خواهد شد. وی با اشاره به این موضوع که درآمد منطقه 7 شیراز از بخش مسکونی به یک‌میلیارد تومان هم نمی‌رسد، تصریح کرد: درآمدزایی این منطقه از محورهای تجاری نظیر بلوار ولایت و محور خلیج فارس و بلوار اتحاد است.
 رونق آبادانی از کوشکک تا اتحاد
اکبری در بخش دیگری از سخنانش از اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی به صورت گسترده ای در سطح منطقه خبر داد و بیان داشت: در محله کوشکک با جمعیتی بالغ بر 10هزار نفر هیچ پارکی وجود ندارد. با آسیب‌شناسی این ماجرا، در ابتدای شروع به فعالیت در شهرداری منطقه 7 زمینی به وسعت یک هکتار را در این منطقه تملک کردیم.
شهردار منطقه 7 افزود: در طراحی این فضا یک سالن ورزشی توپی به وسعت 1500 مترمربع احداث خواهد شد و قرارداد آن در ماه‌های آینده به امضا خواهد رسید. همچنین در قالب این مجموعه یک پارک مجهز به وسایل ورزشی و بازی و یک خانه محله برای کلاس‌های آموزشی و فرهنگی احداث خواهد شد. با تلاش‌های انجام شده، امیدواریم در هفته دولت سال 1402 این پروژه به بهره‌برداری برسد. وی در رابطه با پروژه‌های محرومیت‌زدایی افزود: وضعیت آسفالت در بلوار اتحاد بسیار نامطلوب بود و در راستای خدمت به شهروندان این پروژه به صورت کامل نوسازی و ترمیم خواهد شد. او در بخش پایانی سخنانش از رسیدگی به درختان و توسعه فضای سبز در سطح منطقه خبر داد و افزود: با توجه به قرار گرفتن منطقه 7 در یکی از مبادی ورودی و خروجی شیراز، احداث سرویس بهداشتی در سطح منطقه یکی از نیازهای اساسی است که نسبت به آن اقدام شده است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی