[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گروسی گره برجام را می‌گشاید، روزنامه شیراز نوین

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به دیدارهایش با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، گفت: آماده ایم کار را پیش ببریم. به گزارش ایسنا، رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی گفت: جای خوشحالی دارد که من به تهران برگشتم و در این دیدار بسیار بسیار مهم آماده‌ایم کار را پیش ببریم. جمعه شب در جلسه ای با حضور دانشمندان نخبه ایرانی بودم و جای خوشحالی برای من داشت.
وی ادامه داد: ما روز جمعه مذاکراتمان را شروع کردیم و روز شنبه ادامه یافت.گروسی اظهار کرد: دو مسئله مهم هستند که وجود دارد؛ اول اینکه توقعات بالا هستند و حضور شما از مطبوعات نشان می‌دهد چقدر مسئله مهم است. البته این سطح توقعات در سطح جهانی هم درباره کاری که ما با ایران پیش می‌بریم، وجود دارد و همچنین درباره شفاف‌سازی و دسترسی‌هایی که باید از سوی ایران داده شود. مدیرکل آژانس گفت: بخش دوم که مهم است مربوط به همکاری‌های فنی و علمی با ایران است. جمعه شب در این باره بحث کردم و قرار است رویدادی که سال‌ها انجام می‌شده، وجهه بین المللی پیدا کند و این رویداد قرار است سال آینده برگزار شود و ما از برگزاری آن حمایت می‌کنیم.
در ادامه مدیرکل آژانس درباره تهدیدات مکرر رژیم اسرائیل و آمریکا علیه تأسیسات هسته ای ایران و سکوت متقابل آژانس در این باره گفت:‌ ارجاع و اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی شاید الان رایج شده و آن هم به خاطر حملاتی است که به تأسیسات اتمی اوکراین انجام می‌شود که می‌تواند خاطراتی را برای ما از گذشته زنده کند. طی کنفرانس‌های عمومی آژانس، حملات و تهدید به حمله به تأسیسات اتمی و نیروگاه‌های اتمی محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی کاملاً محکوم و غیرقانونی است و خارج از نُرم‌های بین المللی است و امیدواریم همه بتوانیم از نیروگاه‌های اتمی به ویژه در اوکراین محافظت کنیم. گروسی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه از سفر و دیدار با مقامات ایران رضایت دارید، گفت: من همیشه از دیدار با همکارم آقای اسلامی استقبال می‌کنم و برای من شخصاً رضایت‌بخش است. در عین حال بحث ما بحث کاری و ضرورت است. ما می‌خواهیم با ایران دیالوگ جدی و سیستماتیک داشته باشیم و البته از سفر قبلی من مدتی گذشته بود، در حالی که مسائلی بود که باید با هم صحبت کنیم و خوشحالم که به ایران آمدم. ولی هنوز کار ما تمام نشده و همکاران ما هنوز دارند کار می‌کنند تا مسائل را حل و فصل کنند و قرار است من با مقامات دیگر دیدار داشته باشم و در پایان روز می‌توانم از میزان رضایت خودم قضاوت بیشتری داشته باشم؛ اما جو، کاری و مبتنی بر صداقت و همکاری است و کار با ایران ادامه دارد. وی در پاسخ به اینکه همان برنامه‌ای که برای بازرسی از ایران دارید از اسرائیل هم دارید، گفت: این سؤالی است که من مرتب می‌شنوم؛ به ویژه وقتی به ایران و کشورهای خاورمیانه می‌آیم و البته سؤال مهمی است. باید تأکید کنم که بازرسی‌های آژانس بر پایه توافقات قانونی و حقوقی است که با اعضا دارد. ایران هم عضو ان پی تی است و توافق پادمانی با آژانس دارد و ما بر همین اساس رفتار می‌کنیم. از جامعه ایران می‌خواهم این را درک کند که ما بر پایه توافقات و قراردادها با کشورها بازرسی می‌کنیم و اسرائیل جزو ان پی تی نیست. البته ما با آنها توافق متفاوتی داریم. اما این من نیستم که مشخص کنم با کدام کشور باید شدید برخورد کرد یا با برخی نباید اصلاً برخورد داشت. البته بگویم از نظر من همه کشورها در جهان باید عضو ان پی تی شوند.
گروسی در پاسخ به اینکه چرا گزارش‌ها و حتی اسناد و مدارک انحصاری ایران حتی غیر از گزارش‌های عمومی به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند، گفت: البته بگویم هر وقت خبری از درز گزارش‌های محرمانه می‌شنوم شخصاً ناامید ‌و عصبانی می‌شوم؛ اما من نمی‌توانم همه اعضا را چک کنم. این اصلاً مسئله خوشایندی نیست که بخواهم از آن رضایت داشته باشم، اما این مسئله نشان می‌دهد که ضروری است ما و ایران دیالوگ مستمر و زیاد داشته باشیم و با هم دائم در تماس باشیم و اجازه ندهیم به شایعات دامن زده شود.
وی درباره اینکه بر سر مسائل باقی‌مانده و سه مکانی که اختلاف نظر بر سر آن است، به توافق می‌رسید، گفت: داریم سخت روی این مسئله کار می‌کنیم و الان زنگ تفریح دادیم تا با شما صحبت کنیم و بعد صحبت می‌کنیم که ببینیم به چه نتیجه ای خواهیم رسید. وی در پاسخ به اینکه می‌توان امیدوار بود که در نشست بعدی شورای حکام شاهد فشارهای سیاسی کشورهای اروپایی بر مسئله ایران نباشیم، گفت: برای پاسخ به این سؤال من باید یک گوی بلورین داشته باشم تا به آن پاسخ دهم. به هر حال کشورها با اهداف مختلف برای تأثیرگذاری عمل می‌کنند. اما باز می‌گویم که مهم است ایران و آژانس همکاری نزدیک داشته باشند تا این فشارها کاسته یا خنثی شود. این نشان می‌دهد کار مشترک ما در چهارچوب پادمان بسیار مهم است و الان این کار را داریم انجام می‌دهیم. گروسی در پاسخ به اینکه چه تضمینی می‌دهید که از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود، اظهار کرد: من این اطمینان را می‌دهم که هیچ وقت از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نمی‌شود و نخواهد شد و این قول را می‌دهم و تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نمی‌کنیم و از کسی دستور نمی‌گیریم و این‌گونه صحبت‌ها از نظر من مضحک هستند. برای ما عمل مهم است و زیاد به حرف دیگران توجه نمی‌کنیم. همان طور که آقای اسلامی هم گفتند، برای ما مهم است که با هم تحت پادمان‌ها کار کنیم. وی‌ تأکید کرد: مذاکرات احیای برجام در دستور کار است و ادامه دارد و البته ما داریم توافقی انجام می‌دهیم و توافقی که قرار است به آن برسیم، کمک کننده به احیای برجام خواهد بود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی