[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

برجام بدون ابهام ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن استقبال از توافقات به عمل آمده با ایران در جریان سفر اخیرش به تهران، گفت که بی‌صبرانه منتظر برگزاری جلسات فنی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی است.
به گزارش ایرنا، رافائل گروسی این مطلب را روز دوشنبه در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و گفت که در جریان سفرش به تهران، «با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت‌وگو کردم». وی افزود: «در این نشست‌های سطح بالا، اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌ها در راستای سرعت بخشیدن به حل مسائل پادمان باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند.»
مدیرکل آژانس در ادامه به آخرین گزارش آژانس درمورد راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره و با گوشه چشمی به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام عنوان کرد: همانطور که می‌دانید، آژانس به مدت دو سال، از جمله ۹ ماه که تجهیزات نظارت و بازرسی نصب نشده بود، قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزشمایی و نظارت بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم نبوده است.
گروسی ادامه داد: پس از گفت‌وگوهایم با معاون رئیس جمهور اسلامی در تهران، دریافتم که ایران با اجازه دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است، موافقت کرده است.
وی افزود که دستیابی به این امر بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا به آژانس اجازه می‌دهد تا یک مبنای جدیدی را در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، ایجاد کند. مدیرکل آژانس اضافه کرد: اکنون شمشتاقانه منتظر بحث‌های فنی بعدی و اجرای سریع و کامل تضمین‌های ایران و بیانیه مشترک من و معاون رئیس جمهوری اسلامی هستم.
گروسی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این ادعا که ایران در ماه ژانویه گذشته تغییراتی را در ساختار کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) بدون اطلاع آژانس، اعمال کرده است، گفت که پس از گفت‌وگوهای صورت گرفته مقرر شد که روند بازرسی‌ها از این تأسیسات به لحاظ دفعات و میزان آن بیشتر شود.
وی همچنین به ادعای کشف ذرات اورانیوم با خلوص بالاتر از ۶۰ درصد در مرکز فردو اشاره کرد و گفت: آژانس و ایران گفت‌وگوهای فنی را برای روشن شدن کامل این موضوع آغاز کرده‌اند.
مدیرکل آژانس بر همین اساس از آنچه تضمین‌های سطح بالای ایران در خصوص اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و بازرسی‌های بیشتر، و همچنین همکاری برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده «از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام نشده که آژانس در آن آثار ذرات اورانیوم پیدا کرده است» نامید، استقبال کرد.
وی با بیان اینکه بی‌صبرانه منتظر شرکت در گفت‌وگوهای فنی با ایران، وفق توافقات به‌عمل آمده در چهارچوب بیانیه مشترک طرفین است، افزود: کار مهمی در پیش داریم.
گروسی جمعه گذشته در سفری دوروزه به تهران با رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری کشورمان دیدار کرد. در نتیجه این سفر، بیانیه مشترکی میان ایران و آژانس اتمی صادر شد که ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد، فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن در نشست فنی که به‌زودی در تهران برگزار می‌شود، بین دو طرف مورد توافق قرار می‌گیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی