[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ویژگی‌ هنرهای سنتی ارتباط مستقیم با سایر هنر‌هاست، روزنامه شیراز نوین

 کریم آمالی- گروه شهرستان‌ها- آباده
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آباده در آیین گشایش نمایشگاه فرش و تابلوفرش، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: هنرهای سنتی، هنرها و صنایع ظریفی هستند که در طول سده‌های متمادی با حفظ ریشه‌ها و سنت‌های خود رشد کرده و مراحل شکل‌گیری خود را گذرانده یا می‌گذرانند. 
یکی از ویژگی‌های هنرهای سنتی، جنبه رمزی و تمثیلی این هنرهاست. یک اثر هنری سنتی زیباست و این زیبایی در هنر سنتی ذاتی است. 
هادی فرخی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی هنرهای سنتی، مرجع بودن آن و ارتباط مستقیم آن با سایر هنر‌های جاری همچون نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی است که سابقه‌ای طولانی در فرهنگ ایرانی دارد. هنرهای سنتی بسیار متنوع و مطابق با نیازهای روحی و روانی اقوام مختلف سرزمین ما پدید آمده‌اند؛ از این رو همانند آیینه‌ای منعکس‌کننده فرهنگ سنتی جامعه ایرانی بوده‌اند. نقوش، رنگ‌ها، آرایه‌ها، نواها، ریتم‌ها و دیگر عناصر سنتی دست به دست هم داده تا امروز مجموعه هنرهای اصیل ایرانی را از دریچه هنر فرش اصیل آباده و تابلو فرش مشاهده کنیم. 
هنرمند و مدرس هنرهای سنتی، هدف از برپایی نمایشگاه فرش و تابلو فرش را ترویج فرهنگ سنتی و بومی دانست و افزود: شهرستان آباده ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار خوبی در زمینه هنرهای سنتی دارد و اگر حمایت لازم از هنرمندان هنرهای سنتی صورت پذیرد، شاهد رونق بیشتر در حوزه ترویج فرهنگ و آداب و رسوم خواهیم بود. در این نمایشگاه بیش از 350 اثر تابلوفرش، بوم مخمل، چاپ مخمل و دارچوب در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته که سعی کرده ام در همه کارها، از طرح‌ها و نقوش متفاوت و متنوع بهره گرفته شود که مورد پسند مردم و سلایق مختلف باشد. خاص ترین کار ما در نمایشگاه، نمایش قالی هیبت لو بود که یکی از آثار فاخر هنرمندان آباده در دوران‌های مختلف بوده است؛ نقوشی که در طرح‌ها استفاده شده، برگرفته از نقوش قالی هیبت لو و سنت‌های اصیل آباده است. سیده زهرا کبرائی در سال 1350 در آباده متولد شده که فعالیت هنری خود را از 25 سالگی آغاز نمود و بیش از 150 هنرجو را در حوزه فرش و تابلوفرش آموزش داده که 30 نفر از هنرجویان هم اکنون از هنرمندان فعال و صاحب اثر در آباده می‌باشند.
این نمایشگاه تا پایان اسفندماه در نگارخانه استاد ذوالفنون جهت بازدید علاقه‌مندان دایر می‌باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی