[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رفع بوی بد چرم ، از کیف و لباس تا مبل و کفش ، روزنامه شیراز نوین

وسایل چرمی ‌می‌توانند برخی از بوهای بد را به خود جذب کنند اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید بدون آسیب به وسایل چرمی‌تان بوی ناخوشایند را از بین ببرید.
به گزارش نمناک، چرم ماده‌ای است که از پوست دباغی شده حیوانات تهیه شده و از آن در ساخت کاپشن، مبلمان، کفش، کیف پول، کمربند و بسیاری دیگر از محصولات استفاده می‌شود. اگرچه چرم ماده‌ای بسیار بادوام است اما تمیز کردن آن از الیاف طبیعی یا مصنوعی سخت‌تر است.
چرم می‌تواند بوهایی چون بوی نم، دود، عرق، غذا و عطر را سریعاً به خود بگیرد که در مدت زمان طولانی ناخوشایند به نظر می‌رسد. از بین بردن این بوها نیاز به آزمون و خطا دارد تا بهترین روش را بیابید و بدون از بین رفتن چرم بوی آن را از بین ببرید که در این قسمت از نکات خانه‌داری نمناک به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.
بهترین روش‌های از بین بردن بوی بد از چرم
برای رفع بوی بد چرم، از کیف و لباس، مبل و کفش از این روش‌ها استفاده کنید:
روش اول - استفاده از روش‌های خانگی:
1. چرمی‌که خیس شده است را خشک کنید:
اگر چرم خیس است یا به نظر می‌رسد که کپک و قارچ دارد لازم است سریعاً رطوبت آن را از بین ببرید زیرا رطوبت به چرم آسیب رسانده و سبب ایجاد بوهایی می‌شود که از بین بردن آن‌ها دشوار است. با انجام چند روش ساده می‌توانید از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید:
ابتدا چرم را در محلی قرار دهید که در معرض نورغیر مستقیم آفتاب باشد زیرا نور مستقیم سبب چروک، خراب شدگی و ترک خوردن چرم خواهد شد. جایی در کنار پنجره مناسب است.
با استفاده از یک سشوار با درجه حرارت پایین و با فاصله، خیسی و رطوبت چرم را از بین ببرید تا بوی ناخوشایند آن برطرف شود.
پس از خشک شدن برای تمیز کردن چرم از پارچه‌ای خشک استفاده کنید، خصوصاً اگر می‌خواهید بوی بد کفش یا کاپشن را از بین ببرید. از استفاده از موادی که الکلی هستند خودداری کنید زیرا در صورت استفاده به درون چرم نفوذ کرده و آن را از بین می‌برد.
2. محصول چرمی ‌را در کیسه‌ای کاغذی یا روزنامه بسته‌بندی کنید:
ماهیت و کیفیت کاغذ و روزنامه چنین است که با قابلیت جذبی که دارند برای بوی بد چرم مناسب می‌باشند. درصورتی که قصد استفاده دارید توجه کنید که چرم، کاغذ یا روزنامه خشک باشند. فیبر نرمی‌که در روزنامه وجود دارد آن را جاذب‌تر و نرم‌تر از دیگر محصولات کاغذی چون کاغذ دفتر می‌کند.
محصول چرمی ‌را در چند ورق روزنامه به خوبی بپیچید و آن را در یک جعبه درب دار به مدت دو روز نگهداری کنید.
به صورت مداوم آن را بررسی کنید و اگر پس از گذشت چند روز بوی آن از بین نرفته بود چند روز دیگر این کار را ادامه دهید.
بسته‌بندی چرم با روزنامه
3. محصول چرمی ‌را با محلول سرکه‌ای پاک کنید:
اسید سرکه به از بین رفتن بوی بد چرم کمک می‌کند بدان صورت که بوی سرکه با بوی بد چرم خنثی شده و آن را از بین خواهد برد.
قبل از استفاده از محلول پاک کننده اسیدی، ابتدا نقطه‌ای از چرم را با محلول تست کنید تا از سالم ماندن چرم خود اطمینان حاصل کنید. سرکه سفید و آب را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و نقطه‌ای کوچک را انتخاب و با حرکت دورانی بمالید. اگر تغییر رنگ، چروکیدگی یا تغییر حالت بر روی چرم مشاهده نکردید از محلول برای تمام قسمت‌های چرم استفاده کنید.
برای تمیز کردن سطح چرم با سرکه از یک پارچه تمیز و خشک استفاده کنید.
همچنین می‌توانید از یک بطری اسپری برای اسپری کردن محلول سرکه‌ای روی چرم استفاده کنید و توسط یک پارچه آن را تمیز کنید.
چنان چه بو واقعاً شدید و زننده باشد می‌توانید محصول چرمی ‌خود را در محلول آب و سرکه سفید به مدت 5-10 دقیقه قرار دهید و پس از گذشت این زمان محصول را به خوبی خشک کنید تا مانع رشد کپک و قارچ و خراب شدن چرم شوید.
ادامه دارد ...

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی