[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه نبات فوری، روزنامه شیراز نوین

نبات یکی از انواع شیرینی‌ها است که با نیشکر درست می‌شود و به خاطر طبع گرمی‌که دارد برای سلامت جسم و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرد مزاجی مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نبات فوری در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم
شکر:۳ لیوان
شیر یا آب:یک لیوان
زعفران دم کرده:۲ قاشق غذاخوری
عرق هل:چند قطره
کره یا روغن مایع:به مقدار لازم
خلال پسته:به مقدار لازم
گلبرگ گل محمدی:به مقدار لازم

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه نبات خوشمزه در ابتدا شیر و شکر را در یک ظرف مناسب با هم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و گهگاهی هم بزنید، باید شکر کاملاً آب شود و در شیر حل شود.
نکته: به جای شیر از آب هم می‌توانید استفاده کنید.
 مرحله دوم
در صورتی که شکر ناخالص بود برای این‌که در نهایت بافت نبات، بلوری و صاف شود به دلخواه می‌توانید یک سفیده تخم مرغ را خوب بزنید تا از حالت لختگی خارج شود.
 مرحله سوم
حالا سفیده را زمانی که شیر و شکر در حال جوشیدن بودند به آن اضافه کنید و کمی ‌زمان دهید، بعد سفیده در یک سمت ظرف جمع می‌شود و جرم شکر را کامل می‌گیرد.
 مرحله چهارم
بعد از این که سفیده تخم‌مرغ، جرم شکر را به خود گرفت، با قاشق آن را از روی مایع جمع کنید و دور بریزید، تا سطح مواد یکدست و خالص و بافت آن بلوری شود.
 مرحله پنجم
سپس مقداری زعفران را در آب جوش بریزید و زمان دهید تا دم بکشد بعد به مقدار دلخواه به مواد اضافه کنید و هم بزنید، تا عطر و طعم و رنگ زعفران در مایع پخش شود.
 مرحله ششم
۲ تا ۳ عدد هل را سوراخ کنید و در آب جوش بگذارید تا دم بکشد و عطر هل آزاد شود، سپس به مواد اضافه کنید و هم بزنید، برای راحتی کار می‌توانید از عرق هل استفاده کنید.
 مرحله هفتم
وقتی که مایع به غلظت مناسب رسید طوری که غلیظ و سنگین شد ولی نه آن قدر که به کف قابلمه بچسبد، یعنی هنوز خاصیت روان بودن داشت و قابل فرم‌دهی بود، از روی حرارت بردارید.
 مرحله هشتم
بعد کف یک سینی فلزی را کمی ‌با کره یا روغن مایع چرب کنید و مایع را در داخل سینی بریزید و در یک جای صاف قرار دهید تا ضخامت مواد در همه قسمت‌ها یکسان باشد.
 مرحله نهم
تا مایع هنوز گرم است مقداری خلال پسته و گلبرگ گل محمدی روی آن بریزید و در دمای محیط قرار دهید و چند دقیقه فرصت دهید تا کمی ‌خودش را بگیرد.
 مرحله دهم
بعد از حدوداً ده دقیقه، با یک چاقوی تیز، روی نبات را برش‌هایی با شکل و اندازه دلخواه بدهید و دوباره زمان دهید تا کامل خودش را بگیرد و آماده شود، سپس نبات‌ها را از سینی جمع کنید.
 مرحله یازدهم
نبات‌‌ها را در یک ظرف مناسب و در بسته قرار دهید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید و هنگام نیاز به نبات فوری یا به جای قند و شیرینی همراه با چای سرو کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی