[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خروج فجری‌هااز زیر فشار روانی، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا جوکار: در آخرین دیدار هفته بیست‌وسوم لیگ دسته اول کشور،  تیم‌ فجر شهیدسپاسی در ورزشگاه حافظیه میزبان تیم ‌آرمان گهر سیرجان بود و توانست در یک بازی  سخت و  برتر  نسبت به حریف سیرجانی خود، با برتری دو بر یک  مجدداً خود را در جمع مدعیان صعود به لیگ برتر ببیند.
در این بازی مهدی رجب زاده نسبت به بازی قبل دست به تغییراتی در ترکیب اصلی خود زده بود. بازگشت یوسف بهزادی درون دروازه  و آرام عباسی در مرکز خط دفاعی  در کنار محمد آژیر و همچنین انتقال جلال عبدی به سمت راست خط دفاعی، از تغییرات مهم خط دروازه و دفاعی فجر بود.
در خط میانی هم محمد حسین خسروی در کنار احمد زنده روح  در ترکیب اصلی قرار گرفته بود. دو ‌هافبک کناری فجر هم‌ به مانند بازی قبل، مهربان و سعید زارع بود و در غیاب علی آل کثیر مصدوم، زوج محسن سیفی و ابوالفضل بابایی خط حمله فجر را تشکیل داده بودند.
در شروع بازی تیم ‌آرمان‌گهر سیرجان روی اولین کرنر ارسالی خود در دقیقه ۳ مسابقه، صاحب یک ضربه پنالتی راحت شد تا خیلی زود به گل اول بازی برسد.  فجری‌ها که از این‌گل زودهنگام و غیر منتظره شوکه شده بودند، حتی نسبت به پنالتی مشکوک تیم‌ آرمان گهر هم اعتراضی نکردند.
فشار فجر بعد از گل خورده از همان دقایق اولیه مسابقه آغاز شد. فجری‌ها که به نظر می‌رسید در زمین نامساعد حافظیه کمی ‌در استراتژی خود تغییر داده بودند، با ارسال توپ‌های بلند در محوطه جریمه سیرجانی‌ها خطر ساز شدند و البته خیلی زود و در دقیقه ۲۵ مسابقه صاحب یک ضربه پنالتی شدند و احمد زنده روح توانست گل تساوی فجر را به ثمر برساند.
 فشار فجری‌ها بعد از گل مساوی هم ادامه پیدا کرد و البته سیرجانی‌ها که حساب ویژه‌ای روی ضربات ایستگاهی  و ضد حملات کرده بودند هم یکی دو بار در نیمه اول خطر‌ساز شدند. در دقایق پایانی نیمه اول، پاس بلند مدافع  وسط فجری‌ها آرام عباسی،  ابوالفضل بابایی را در موقعیت تک به تک با دروازه آرمان گهر قرار داد و این بازیکن به زیبایی گل برتری و دوم فجر را به ثمر رساند تا فجری‌ها با دست پر و برتری دو بر یک  راهی رختکن شوند.
بازی در نیمه دوم برخلاف نیمه اول چندان جذاب و پر موقعیت دنبال نشد. هر چند فجری‌ها در اکثر دقایق صاحب توپ و میدان بودند و سعی در کنترل بازی داشتند ولی زیاد به آب و آتش نزدند. آن‌ها سعی در کنترل و حفظ نتیجه داشتند. سیرجانی‌ها هم که قدرت کافی برای تسلط بر بازی را نداشتند، تنها دلخوش به ضربات ایستگاهی و توپ‌های بلند روی دروازه فجر بودند. حتی در دقایق پایانی مسابقه از همین تاکتیک، صاحب یک موقعیت بسیار مناسب برای زدن‌گل تساوی شدند که با بی دقتی مهاجم‌ تیم‌ آرمان گهر این موقعیت حساس از بین رفت.
در نهایت این تیم‌ فجرشهیدسپاسی بود که توانست همان برتری نیمه اول را حفظ کند و به سه امتیاز حساس این ‌مسابقه دست پیدا کند. فجری‌ها با این‌سه امتیاز حساس  ۳۶ امتیازی شدند و با یک پله صعود در جدول رده بندی به دو امتیازی منطقه صعود و تیم دوم‌جدول  سایپای ۳۸ امتیازی  رسیدند. آرمان گهر هم ‌همچنان با ۲۲ امتیاز و رده سیزدهم جدول باید برای حفظ جایگاه  خود و بقا در لیگ تلاش کند.
حال به چند نکته از این ‌مسابقه اشاره خواهیم ‌داشت: 
۱. تیم فجرشهیدسپاسی در شروع نیم‌فصل دوم بازی‌های سخت با تیم‌های بالانشین و مدعی صعود را پشت سر گذاشته و از لحاظ نتیجه‌گیری مطلوب عمل نکرده بود. آن‌ها از ۶ مسابقه انجام شده در نیم فصل دوم، سه شکست، یک تساوی و دو برد خانگی به‌دست آورده بودند. بدین ترتیب به‌نظر می‌رسید که زردپوشان استرس و فشار روحی و روانی پشت سر گذاشته‌اند. بی شک همین خارج شدن از زیر بار روانی تا حدودی روی کیفیت فنی تیم‌ تأثیر مثبت گذاشته بود.
۲. تا قبل از این ‌مسابقه،  هر دو تیم ‌فجر شهیدسپاسی و آرمان گهر سیرجان که در رده سیزدهم جدول قرار داشت، ۲۰ گل به ثمر رسانده بودند که البته وضعیت دفاعی فجر با ۱۷ گل خورده در مقابل ۲۸ گل خورده آرمان گهر بسیار بهتر بود. 
۳. به گواه خیلی از هواداران و بینندگان تلویزیونی،  بازی‌هایی که در حافظیه شیراز برگزار می‌شود برای بینندگان تلویزیونی جذابیت خاصی ندارد. دلیل مهم آن را می‌شود  به وضعیت نامساعد چمن ورزشگاه که روی کیفیت فنی مسابقات تأثیر‌گذار بوده و همچنین کیفیت نه چندان مطلوب تصاویر تلویزیونی مرتبط دانست. گر چه صداوسیما تلاش بسیاری برای پخش زنده این ‌مسابقات دارد ولی امکانات سخت افزاری با کیفیت و به روزی برای پخش بهتر تصاویر در اختیار ندارد. ۴. بازیکنان و همچنین کادر فنی تیم فجر شهیدسپاسی نسبت به وضعیت سفتی زمین حافظیه معترض بودند. فجری‌ها همچنان از داشتن یک زمین مسابقه  با کیفیت برای میزبانی محروم هستند. اعتراضات و پیگیری‌ها برای بهتر شدن وضعیت و حتی تغییر زمین مسابقه تا این جای فصل برای میزبان ثمری نداشته است. ۵. تیم آرمان‌گهر سیرجان که در چند سال اخیر لیگ یک، جزو تیم‌های خوب و مدعی لیگ یک محسوب می‌شد، در این فصل با تغییر رویکرد و سیاست مدیریتی، به استفاده از بازیکنان جوان و بومی ‌روی آورده و سعی در حفظ تیم در لیگ‌ را دارد. آن‌ها امسال جزو تیم‌های نیمه پایین جدول محسوب می‌شوند که باید برای بقا در لیگ‌ تلاش کنند. ۶. استرس و فشار جزو جدایی ناپذیر فوتبال، بازیکنان و کادر فنی در هر مسابقه است. به نظر می‌رسد فشار و استرس نیمکت فجر گاهی به بازیکنان درون زمین به‌خصوص در دقایق پایانی مسابقه منتقل می‌شود و کیفیت فنی تیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
۷. فجر همچنان جزو تیم‌های مدعی صعود به لیگ برتر محسوب می‌شود و با پشت سر گذاشتن بازی‌های سخت،  در ادامه می‌تواند با تمرکز و بازی‌های بهتر به لیگ‌ برتر صعود کند. تیم ‌فجر شهیدسپاسی هفته آینده به علت ۱۷ تیمی ‌بودن لیگ استراحت دارد و باید  در هفته پس از آن(پنجشنبه 25 اسفند) میزبان تیم چوکای تالش باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی