[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

از آثار با گویش شیرازی حمایت شود ، روزنامه شیراز نوین

یک شاعر معتقد است مسئولان باید شاعران و نویسنده‌هایی که توان ارائه آثاری با گویش شیرازی دارند را حمایت کنند تا آثار آن‌ها منتشر شود و به عنوان اسناد برای آیندگان باقی بماند.
به گزارش ایرنا، غلامعلی‌ خوشبخت که با کتاب «ساعت گل» در سومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس به عنوان شاعر برگزیده شناخته شد، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مسئولان باید از نویسندگان و شاعرانی که آثار با گویش شیرازی دارند حمایت کنند تا از این طریق فرهنگ و آداب و رسوم شیراز برای نسل‌های آینده مکتوب و ماندگار باشد.
نسل‌های آینده باید از آداب و رسوم گذشته آگاه شوند؛ آن‌ها باید بدانند نسل‌های گذشته چگونه با یکدیگر سخن می‌گفتند یا سبک زندگی آن‌ها چگونه بوده است.
این شاعر ادامه داد: در خانه‌های قدیمی ‌شیراز دور تا دور حیاط ساختمان سازی می‌کردند و خانه‌ها اتاق‌های بسیار داشت؛ شیشه‌های پنجره‌ها رنگی بود، حوض وسط حیاط همیشه پرآب بود که لبه حوض با گلدان‌های گل‌ شمعدانی تزئین شده بود.
خوشبخت یادآور شد: در گذشته جوان‌ها پس از ازدواج در یکی از اتاق‌های خانه پدری زندگی می‌کردند و عروس خانم در ابتدا باید در خانه پدرشوهر و مادر شوهر زندگی می‌کرد. رسم بود که عروس جدید وقتی به خانه همسر نقل مکان می‌کرد به مادر شوهر خود می‌گفت«خانم دوسی» و بنای دوستی، مهر و محبت از همین عنوان و لقب که به مادرشوهر می‌داد، آغاز می‌شد.
وی با بیان این که آداب و رسوم مردم شیراز در گذشته فرهنگ شیرازی را تشکیل داده است، گفت: فرهنگ شیراز سرشار از صلح، دوستی و صمیمیت است؛ گویش و فرهنگ شیرازی سرشار از مباحث مختلف است که نیازمند تحقیق، بررسی، تألیف و انتشار است و همه این موارد نیازمند حمایت از محققان، شیرازپژوهان، نویسندگان و شاعران این عرصه است.
او تأکید کرد: نباید فرهنگ شیرازی که از داشته‌های این شهر به شمار می‌رود به دست فراموشی سپرده شود؛ باید این گنجینه‌های غنی آداب، رسوم، سنت‌ها، فرهنگ و گویش شیرازی را حفظ کنیم.
وی در رابطه با فعالیت‌هایش در عرصه شعر گفت: در دوران جوانی و پیش از ازدواج به نقاشی و موسیقی علاقه‌مند بودم و در این زمینه‌ها فعالیت داشتم. پس از ازدواج به‌دلیل مشغله و کار حدود ۱۵ سال هنر و نقاشی را کنار گذاشتم تا زمانی که در مسیر شعر قرار گرفتم.
خوشبخت ادامه داد: زمانی که پسرم نوجوان بود یک بار از من درخواست کرد که در سرودن شعری که به عنوان تکلیف مدرسه از آن‌ها خواسته بودند به او کمک کنم؛ من هم یک شعر سرودم و روزی که متن شعر را برای تایپ کردن با خود به محل کار برده بودم یکی از همکاران نسخه کپی شعر را از من گرفت.
وی اضافه کرد: چند هفته بعد شعرم در صفحه نخست نشریه کوثر ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز به چاپ رسید و از سوی آموزش و پرورش هم من را به انجمن‌های شعر شیراز معرفی کردند؛ با رفتن به این محافل بود که در مسیر شعر و شاعری قرار گرفتم و سرودن شعر را به صورت حرفه‌ای آغاز کردم.
خوشبخت بیان کرد: در ابتدا شعرهای کلاسیک همچون غزل می‌سرودم و پس از آن به سمت شعر با گویش شیرازی رفتم.البته در این زمینه اساتیدی همانند استاد همایون یزدان‌پور، استاد محسن رضوی و استاد غلامحسین بهروزمنش به من یاری رساندند.
وی به راه‌اندازی انجمن بهار نارنج شیراز مختص شعر شیرازی اشاره کرد و با بیان این که دانش آموزان علاقه بسیاری به سرودن و یا شنیدن شعر با گویش شیرازی دارند، گفت: اگر آموزش و پرورش شرایطی فراهم کند تا بتوانیم از فرهنگ شیرازی و گویش شیرازی برای دانش آموزان سخن بگوییم شاهد اثرات مطلوبی خواهیم بود.
وی در رابطه با آثاری که تاکنون منتشر کرده، گفت: کتاب‌های«باغ اُینه» و «ساعت گل» که در قالب شعر گویشی متجلی شده، حاصل سال‌ها فعالیت در حوزه فرهنگ‌ عامه و پیشینه درخشان شیراز است.
این شاعر افزود: دو جلد کتاب شعر به گویش شیرازی دارم که تألیف شده و منتشر گردیده است. یک جلد آن به‌نام «ساعت گل» بود که به همت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و یک جلد دیگر از کتاب‌هایم نیز به نام «باغ اُینه» منتشر شده است.
غلامعلی خوشبخت متولد فروردین ۱۳۳۵ درمحله لب آب شیراز است. وی از شاعران بومی ‌سرای دیار ماست که شیراز و مردمش را هم دوست دارد و هم این که به خوبی می‌شناسد و عشق به شهر راز، فرهنگ و رسوم، آداب و گویش مردمانش سبب گردیده است تا در این عرصه دست به قلم ببرد و آثار ارزشمندی را تالیف کند که تعدادی منتشر گردیده است و برخی نیز در آینده می‌تواند منتشر گردد.
آیین اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه با معرفی هشت نویسنده برگزیده و ۱۶ نفر شایسته تقدیر برگزار شد؛ در بخش شعر شیرازی کتاب «ساعت گل» سروده غلامعلی خوشبخت به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی