[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این میوه شاه ماهی همه میوه‌هاست ، روزنامه شیراز نوین

درختان بلوط چه از نظر دارویی و چه از نظر سایر جنبه‌های دیگر از دیرباز مورد توجه و اهمیت فراوان بوده‌اند. در نخستین منابع طب سنتی ‌ایران از خواص درمانی بلوط در درمان زخم معده اشاره شده است.
به گزارش صد آنلاین، در قرن بیست‌ویکم که قرن بازگشت به طبیعت و استفاده از گیاهان در درمان نام گرفته است، ما شاهد گسترش روز افزون تحقیقات در زمینه­ گیاهان دارویی بوده و مشاهده می‌کنیم که روز به روز عرضه داروهای جدید گیاهی ابعاد گسترده‌تری می‌یابد. باکتری‌ها رایج‌ترین عواملی  هستند که موجب بیماری در انسان می‌شوند که برای کنترل آن‌ها از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. در این بخش از صد آنلاین با ما همراه باشید.
در سال‌های اخیر تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌ها، سودمندی خود را به دلیل توسعه و رشد سویه‌های مقاوم که اغلب به خاطر بیان ژن‌های مقاومت است از دست داده‌اند. ارزیابی فعالیت ضد باکتریایی پوست میوه بلوط ‌ایرانی روی تعدادی از باکتری‌ها صورت گرفته است.
به طور کلی اهمیت درمانی درختان بلوط بیشتر مربوط به تاننی است که در اعضای مختلف آن‌ها از جمله میوه‌ها فراهم می‌شود. تانن یک نام کلی برای گروهی از مواد است که جزو یکی از کلاس‌های مهم متابولیت‌های ثانویه در گیاهان محسوب می‌شوند.
در مطالعات انجام شده بر روی قسمت‌های مختلف شامل: پوست تنه، پوست میوه و برگ و میوه، مشخص شد که اثر ضد میکروبی پوست تنه، پوست میوه و برگ مشابه یکدیگر است و بیشترین تأثیر مربوط به میوه بلوط می‌باشد، به عبارت دیگر میوه بلوط بیشترین خاصیت ضد میکروبی را داراست.
این فعالیت ضد باکتریایی به خاطر وجود تانن­‌های موجود در بلوط می‌باشد(که ‌این امر را می‌توان به مقدار بیشتر ماده­ مؤثر گیاه در ‌این قسمت نسبت داد). اختلاف در خاصیت ضد میکروبی قسمت‌های مختلف گیاه نیز می‌تواند به دلیل وجود مقادیر متفاوت ‌این ترکیب در آن‌ها باشد. تانن‌ها اثرات بازدارندگی عمومی ‌بر روی پروتئین‌ها مانند آنزیم‌ها و گیرنده‌ها دارند و به همین دلیل اثرات میکروب کشی ویروس کش، کرم کش، ضد التهابی و بند آورنده خون دارند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی