[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مشکلات بیماری قلبی که در چشمان شما پیدا می‌شود، روزنامه شیراز نوین

تغییراتی که در چشم‌های شما ایجاد می‌شود، مانند تاری دید، شناورهای چشم‌ها و چشم‌های خون‌آلود، می‌تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی باشند.
به گزارش بهداشت نیوز، هنگامی‌که کاهش جریان خون ناشی از بیماری قلبی، معروف به ایسکمی، منجر به جریان خون ناکافی به چشم می‌شود و باعث مرگ سلول‌های شبکیه می‌شود، آثار دائمی ‌از خود بر جای می‌گذارد.
این علائم دلیلی است که پزشکان اغلب اولین کسانی هستند که مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، سکته مغزی و موارد دیگر را تشخیص می‌دهند.
بنابراین، اغراق نیست اگر بگوییم که یک معاینه جامع چشم می‌تواند نه تنها بینایی شما، بلکه جان شما را نیز نجات دهد.
فشار خون بالا
چشم پزشک یا پزشک متخصص می‌تواند با استفاده از ابزار تصویربرداری به رگ‌های خونی چشم شما نگاه کند و علائم فشار خون بالا را تشخیص دهد.
فشار خون بالا می‌تواند باعث رتینوپاتی یا آسیب به منبع خون اولیه چشم شود.
و این می‌تواند منجر به تاری دید، خون‌ریزی در چشم‌ها، لخته شدن خون، تورم، آسیب به اعصاب یا حتی سکته در شبکیه شود و در نتیجه بینایی را از دست بدهد.
برای تشخیص فشار خون بالا، چشم پزشک بررسی می‌کند که آیا تغییراتی در نسبت یا شکل رگ‌های شبکیه وجود دارد یا لخته‌های خون کوچک در چشم‌ها وجود دارد.
در افراد سالم، نسبت بین اندازه شریان‌های شبکیه به سیاهرگ‌ها تقریباً دو تا سه است.
بنابراین، اگر شریان بسیار کوچک‌تر از سیاهرگ باشد، یا سیاهرگ بسیار بزرگ‌تر و گشاد شده باشد، ممکن است فشار خون بالا یا عوامل خطر قلبی عروقی را نشان دهد.
شریان‌های مسدود شده
فشار خون تنها بیماری مرتبط با قلب نیست که در چشم قابل تشخیص است.
در طول معاینه چشم، چشم پزشک می‌تواند مشاهده کند که آیا آمبولی در چشم وجود دارد یا خیر. آمبولی یک لخته خون یا یک تکه پلاک است که مانند یک لخته عمل می‌کند.
هنگامی‌که لخته از محلی که در آن تشکیل شده است به محل دیگری در بدن حرکت می‌کند، آمبولی نامیده می‌شود. آمبولی شریانی زمانی اتفاق می‌افتد که آمبولی از طریق شریان‌ها عبور کرده و در عروق کوچک یا اندام‌هایی مانند مغز یا شبکیه گیر کرده باشد.
آمبولی شریانی ممکن است توسط یک یا چند لخته ایجاد شود.
هنگامی‌که انسداد شریانی در مغز رخ می‌دهد، سکته مغزی نامیده می‌شود.
هنگامی ‌که در نزدیکی قلب اتفاق می‌افتد، به آن حمله قلبی می‌گویند و هنگامی‌که در چشم اتفاق می‌افتد، به عنوان انسداد شریان شبکیه شناخته می‌شود ، این وضعیت می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های عصبی در چشم شود که می‌تواند باعث کاهش بینایی یا بدتر شدن آن شود. 
برخی از افراد ممکن است یک سال پس از تجربه سکته ، بینایی خود را به دست آورند، اما در برخی بینایی آن‌ها ممکن است هرگز بهبود نیابد.
افرادی که مسن‌تر هستند یا مبتلا به فشار خون بالا، گلوکوم یا دیابت هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری چشمی‌ هستند.
کلسترول بالا
کلسترول نقش مهمی ‌در بافت بدن انسان ایفا می‌کند، اما مقدار زیاد آن می‌تواند به تجمع پلاک و دیواره‌های باریک شریان تبدیل شود. 
«نوع اشتباه» به سطوح بالای کلسترول LDL اکسید شده اشاره دارد و نه کلسترول LDL طبیعی. کلسترول اکسید شده همان چیزی است که باعث آسیب به دیواره شریان‌ها می‌شود و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. کلسترول LDL به خودی خود بد نیست و برای انتقال چربی و کلسترول برای نقاط مورد نیاز بدن ما لازم است.
از طریق اسکن OCT، چشم پزشک شما می‌تواند با مشاهده پلک‌ها، قرنیه و شبکیه چشم، علائم کلسترول بالا را تشخیص دهد. یک علامت چشمی ‌به نام زانتلاسما وجود دارد که معمولاً با کلسترول بالا مرتبط است. زانتلاسما به صورت رسوبات چربی زرد رنگ کلسترول روی پلک‌ها یا پوست اطراف پلک‌ها یا نزدیک بینی ظاهر می‌شود. این عارضه در افرادی که دارای اضافه وزن، دیابت یا فشار خون بالا هستند، بیشتر دیده می‌شود.
بیماری دیگری به نام آرکوس سنیلیس نیز می‌تواند به کلسترول بالا اشاره کند.
به طور معمول، قرنیه یک بافت شفاف در جلوی چشم است، اما زمانی که رسوبات کلسترول ایجاد می‌شود، باعث ایجاد یک حلقه سفید یا خاکستری در امتداد لبه بیرونی می‌شود.
توجه به این نکته مهم است که همه افراد مبتلا به آرکوس سنیلیس کلسترول بالایی ندارند.
با این حال، اگر کلسترول بالا در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به این عارضه چشمی ‌شما بیشتر است.
اکنون که ما به 3 علامت اصلی قلب و عروق پرداختیم، بیایید ببینیم که چشمان شما چه چیز دیگری ممکن است در مورد سلامت شما نشان دهد.
دیابت
رگ‌های خونی کوچکی که شبکیه شما را تأمین می‌کنند می‌توانند نشانه‌ای از دیابت باشند. اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی این رگ‌های خونی به دلیل سطوح بالای قند خون آسیب می‌بینند، می‌تواند خون به شبکیه نشت و دید را مختل کند.
چشم پزشک شما می‌تواند این را در طول معاینه اتساع چشم مشاهده کند.
این وضعیت به عنوان رتینوپاتی دیابتی شناخته می‌شود. علائم اولیه رتینوپاتی دیابتی شامل تاری دید، شناور شدن، از دست دادن دید مرکزی و لکه‌های تیره در میدان دید است.
ممکن است قبلاً شناورها را تجربه کرده باشید. این‌ها لکه‌های کوچک و غبار مانندی هستند که به نظر می‌رسد با حرکت چشمان شما حرکت می‌کنند.
آن‌ها در واقع توده‌های کوچکی از ژل یا سلول‌های داخل زجاجیه هستند، مایع شفاف ژله مانند که داخل چشم شما را پر می‌کند. به نظر می‌رسد این چیزها در مقابل چشمان شما هستند، اما در واقع در درون آن شناور هستند. اکنون، اگر در میدان دید خود شناورهایی مشاهده کردید، معمولاً بخشی طبیعی از پیری است، مگر این که دیابت داشته باشید.
آنچه در طول رتینوپاتی دیابتی اتفاق می‌افتد این است که شبکیه رگ‌های خونی جدید را از طریق فرایندی به نام «نئوواسکولاریزاسیون» رشد می‌دهد و این عروق اغلب به داخل زجاجیه خون‌ریزی می‌کنند. اگر آن‌ها فقط کمی ‌خون‌ریزی کنند، ممکن است چند شناور تیره مشاهده کنید. اگر خون‌ریزی زیادی داشته باشند، ممکن است دید همه را مسدود کند.
در بدترین حالت، این می‌تواند منجر به ایجاد بافت زخم و جدا شدن شبکیه چشم شود که می‌تواند باعث کوری شود. اگر رتینوپاتی دیابتی یک علت مشکوک برای شناورهای شما باشد، باید مراقب سایر علائم دیابت نیز باشید.
این موارد عبارتند از تشنگی یا گرسنگی بیش از حد، تکرر ادرار، خستگی، عفونت‌های مکرر، کاهش وزن غیرقابل توضیح، بی حسی در دست‌ها یا پاها و برخی علائم پوستی، از جمله لکه‌های تیره پوست.
تومورهای مغزی
هنگامی‌که تومور مغزی تشکیل می‌شود و باعث تورم و افزایش فشار در مغز می‌شود، تأثیر آن در پشت چشم قابل مشاهده است. همچنین ممکن است روی عصب بینایی که چشم پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد فشار وارد شود. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است متوجه دوبینی، از دست دادن دید محیطی یا تغییر اندازه مردمک گاهی اوقات فقط در یک طرف شوند.
لوپوس 
لوپوس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما به بافت‌ها و اندام‌های خود حمله می‌کند. التهاب ناشی از لوپوس می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه‌ها، سلول‌های خونی، مغز، قلب، ریه‌ها و چشم‌ها تأثیر بگذارد.
لوپوس می‌تواند باعث تغییراتی در پوست اطراف پلک‌ها، خشکی چشم، التهاب لایه بیرونی سفید کره چشم، تغییرات عروق خونی در شبکیه چشم و آسیب به اعصاب کنترل کننده حرکت چشم شود و در نتیجه بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.
بیماری تیروئید
اگر کره چشم‌ها برآمده یا بیرون زده باشند، متخصص چشم ممکن است به پرکاری غده تیروئید یا پرکاری تیروئید مشکوک شود که اغلب ناشی از بیماری گریو است.
این وضعیت بر بافت‌ها و ماهیچه‌های اطراف چشم تأثیر می‌گذارد و علائم ممکن است شامل تاری دید، از دست دادن بینایی یا خشکی چشم نیز باشد.
آرتریت روماتوئید
یک معاینه معمول چشم همچنین می‌تواند بیماری‌های التهابی سیستمیک را که باعث آرتریت و التهاب در سایر قسمت‌های بدن می‌شود، نشان دهد. بیمارانی که خشکی چشم، قرمزی چشم و درد شدید را تجربه می‌کنند ممکن است نشانه‌هایی از آرتریت روماتوئید را نشان دهند.
درد و قرمزی ممکن است علائم اسکلریت، یک بیماری التهابی دردناک صلبیه، قسمت سفید چشم شما باشد. التهاب گاهی اوقات می‌تواند قسمت سفید چشم را بنفش نشان دهد.
درد ناشی از اسکلریت معمولاً بدترین درد در شب است و حتی می‌تواند به صورت و فک شما نیز سرایت کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی