[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

پروژه امید، ناجی بافت تاریخی، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
تأکید بر آثار مثبت زیرگذر حضرتی در حوزه‌های حمل و نقل، محیط‌زیست، پیاده‌محوری، گردشگری، رونق اقتصادی، رشد سرانه سلامت، بهبود مؤلفه‌های اجتماعی و مهم‌تر از همه تسهیل دسترسی به حرم، از مهم‌ترین مواردی بود که رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر و معاون شهردار شیراز به آنها اشاره کردند.
 تحولات مثبت در محور تاریخی شیراز
علی‌اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، در نشست خبری که با موضوع دسترسی مناسب به زیرساخت‌های گردشگری بافت تاریخی برگزار شد، اظهار داشت: زیرگذر غیرهمسطح حضرتی با عنوان پروژه تونل امید از بین تمام گزینه‌ها برای نجات و رونق محور گردشگری و تاریخی و مذهبی بافت شیراز از میان 68 گرینه انتخاب شده است. دسترسی مناسب‌تر و بدون موانع ترافیکی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) و بافت تاریخی و اثربخشی در کاهش ترافیک حوزه شهری و افزایش میزان تردد گردشگری با ایجاد یک محور شریانی و پوشش دادن نقاط ضعف فعلی محور حضرتی از جمله مواردی بود که سلطانی به آن اشاره کرد. او ادامه داد: در حین اجرای عملیات تونل امید، پارکینگ شهید دستغیب و محور فعلی مسدود نمی‌گردد؛ بلکه صد متر محور شمع‌گذاری می‌شود. این طرح در نهایت با اجرای فازهای مختلف موجب اتصال مسیر حرم به کمربندی شیراز خواهد شد. سلطانی تصریح کرد: شهرداری شیراز به طرح توسعه ۵۷هکتاری حرم شاهچراغ(ع) که شامل تملیک یا تخریب اماکن غیرتاریخی می‌شود، ورودی ندارد.
 تسهیل دسترسی به حرم و بافت تاریخی
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران به طرح زیرگذر حضرتی به منظور تسهیل دسترسی به بافت تاریخی اشاره و اظهار کرد: این طرح بحث تسهیل دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را نیز دنبال می‌کند. سلطانی بازه زمانی اجرای طرح مذکور را ۲۴ ماه و طول مسیر تونل این طرح را یک‌هزار و ۸۰۰ متر اعلام کرد و افزود: این طرح جزو پروژه‌های اولویت اول ما در طرح جامع ترافیک شهری بوده است که دارای ابعاد رونق اقتصادی و گردشگری در بافت تاریخی است.
 ارمغان امید رونق اقتصادی است
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: اجرای طرح قطعاً موجب کسادی کار کسبه مسیر خیابان حضرتی نخواهد شد؛ چراکه مسیر به همان شکل قبل خواهد بود، اما احداث زیرگذر موجب می‌شود تا هم مشکل ترافیک و هم مشکل پارک مردم حل گردد و با ایجاد ترددهای بیشتر، اقتصاد کسبه موجود در این محور رونق دوچندان خواهد گرفت. وی مبلغ پروژه مذکور را یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در میان شهرداری‌ها بیشترین هزینه در بافت تاریخی انجام می‌شود. درست است که شهرداری در طرح توسعه ۵۷هکتاری ورود ندارد و مربوط به راه و شهرسازی است، اما بهسازی، نورپردازی و کف‌سازی معابر و همچنین سایر مسائل ایمن‌سازی و بهداشتی و... توسط شهرداری در حال انجام است.سلطانی بیان کرد: همچنین در بافت تاریخی چند اتفاق دیگر را شاهد خواهیم بود که یکی از آن‌ها محور زندیه است و یک سری هویت‌های تاریخی در این منطقه بهسازی و بازسازی خواهد شد. رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، احداث زیرگذر حضرتی را یکی از گزینه‌ها برای دسترسی مناسب به بافت تاریخی و کمک به گردشگری این بافت عنوان کرد و گفت: پیش از این طرح‌های مختلفی برای حل مشکل ترافیک این منطقه از جمله احداث تراموا مطرح بوده است که این طرح در حد شعار و یک کار گذرا بود، اما بهترین گزینه‌ای که جمع‌بندی شد تا امکان دسترسی مناسب به بافت تاریخی را بیشتر کند و در ترافیک شهری هم اثربخش باشد، همین طرح زیرگذر حضرتی است.
 پروژه‌های عمرانی تعطیل نمی‌شود
 به گفته این مقام مسئول، در بودجه عمرانی سعی کردیم اجرای پروژه‌ها در سه محور عادلانه، اجرای پروژه بر اساس مطالعات و رفع گره‌های ترافیکی و با سرعت و کیفیت و پروژه‌های رهاشده، کار دنبال گردد. رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش گذری هم به مشکلات کمربندی ۴۲ کیلومتری شیراز زد و با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های متفاوت در دوره‌های مختلف پیرامون رفع مشکلات این محور گفت: هنوز مسئولیت این محور به عهده راه و شهرسازی است، اما در تفاهم‌نامه آخر قرار شد تقاطع کمربندی به قائم و سفیر توسط راه و شهرسازی ساخته شود که کلنگ آن عید فطر به زمین زده می‌شود؛ اما در خصوص تقاطع میثم هنوز طرح آن تمام نشده که امیدواریم سال آینده توسط شهرداری عملیات اجرای آن هم آغاز شود. سلطانی افزود: بر طبق یک تفاهم‌نامه دیگر، کار ایمن‌سازی ۱۸ کیلومتر از کمربندی که در محدوده شهر است، به شهرداری واگذار شد که ایمن‌سازی این بخش و ورودی و خروجی شهرک‌های مسیر به جز ده‌میلیارد تومان تملک که به عهده راه و شهرسازی است، برای شهرداری ۲هزار میلیارد تومان هزینه دارد و در بودجه سال آینده هم دیده شده است. وی با اشاره به رفع ۸۰ درصد مشکلات و خطرات کمربندی با ایمن‌سازی، از اجرای کمربندی دوم شهر به‌عنوان یکی دیگر از راهکارهای اصلی یاد کرد و گفت: این هزینه را دولت و حاکمیت باید انجام می‌داد؛ متأسفانه ضعف مدیران فارس در گذشته باعث عقب‌افتادگی در این زمینه شده و در حالی که اصفهان دارد کمربندی سوم را می‌سازد، در شیراز به دلیل سهل‌انگاری گذشته ما با این مشکلات مواجهیم.
گسترش زیرساخت‌ها در حوزه‌های ارتباطی
در ادامه این نشست خبری، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از اجرای طرح ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در بافت تاریخی این کلان‌شهر خبر داد و گفت: این طرح دارای ابعاد مختلفی است که در آن مباحث پیاده‌محوری و کاهش ترافیک دیده شده است. محمد امین افزود: تلاش داریم با ایجاد زیرساخت دسترسی مناسب به بافت تاریخی و گردشگری کلان شهر شیراز از شبکه‌های موجود برای دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) و احیای بافت تاریخی استفاده کنیم. او بیان داشت: این طرح دارای ابعاد مختلفی است و از ظرفیت اتوبوس برقی، مترو، تأمین پارکینگ و... استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه همچنین دسترسی به بافت تاریخی به صورت غیرهمسطح، بهسازی و بازآفرینی نیز در طرح مذکور دیده شده است، گفت: از اهداف دیگر این پروژه تأمین روشنایی معابر بافت تاریخی، اعمال روش‌هایی برای کاهش استفاده از خودروها و تغییر در طرح هندسی معابر و... است. امین اظهار کرد: بالغ بر 14 سال است که شهرداری شیراز برای تسهیل دسترسی به بافت تاریخی، این طرح را در دستور کار قرار داده است و تاکنون از مشاوران و روش‌های مختلفی استفاده کرده تا بتواند مشکلات ترافیکی، شهرسازی، معماری و دسترسی‌ها به بافت تاریخی را 
برطرف کند.
 مترو به یاری بافت تاریخی می‌آید
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این طرح پیاده‌محوری در بافت تاریخی و گردشگری برای حل معضل دسترسی است، گفت: خط یک و 4 مترو را در دو طرف این بافت داریم؛ یعنی علاوه بر اینکه بحث پیاده‌رویی در این طرح دیده شده است، بحث استفاده از مترو هم مدنظر قرار گرفته است. وی با تصریح اینکه در بحث تأمین پارکینگ‌ها افق 1409 در محدوده بافت تاریخی و نیاز به پارکینگ بیشتری احساس می‌شود، تصریح کرد: باید با افزایش ظرفیت پارکینگ دسترسی‌ها مناسب ایجاد گردد که نمونه آن احداث پارکینگ شهید دستغیب است. امین ادامه داد: این پارکینگ به گونه‌ای طراحی شده است تا علاوه بر استفاده خودروهای سواری، فضایی هم برای اتوبوس‌های گردشگری در نظر گرفته شده است.
 بهره‌گیری از دانشگاه در پروژه‌های شهری
امین بیان کرد: این پروژه حوزه معماری، شهرسازی، عمرانی، فرهنگی و ترافیکی را درگیر می‌کند؛ پس نیاز است که حتماً مطالعات ترافیکی خاص را در این مورد لحاظ کنیم. لذا از ظرفیت طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و دانشگاه علم و صنعت و مشاوران برای طرح مطالعاتی آن استفاده کردیم. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی برای این بافت مشخص شده است، افزود: از سنوات پیش مقدمات این طرح آغاز شده و تعدادی پروژه کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. همچنین دسترسی غیرهم‌سطح به گونه‌ای در نظر گرفتیم تا بتوانیم به پارکینگ و بافت تاریخی شیراز دسترسی آسانی داشته باشیم.او در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون عملیات اجرای این پروژه 14 سال به طول انجامیده است، گفت: علت تأخیر ۱۴ساله مطالعات مباحث غیرفنی بوده است، اما همه به نتیجه یکسان رسیدند که بحث‌های فنی دانشگاه شریف توجیه‌کننده است. امین درباره دیده شدن طرح تراموا نیز گفت: طراحی پروژه به گونه ای است که حتی اگر یک روز قرار باشد تراموا اجرایی گردد، این ظرفیت وجود داشته باشد. طرح دارای ظرفیت و پتانسیل مختلف توسعه ای است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی