[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

زمین چالش مسکن ، روزنامه شیراز نوین

 سیده رقیه یحیوی- گروه خبر
نشست شورای مسکن جنوب فارس با حضور دکتر حق‌بین دبیر قرارگاه جهادی مسکن استان فارس، فرمانداران، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و رؤسای ادارات شهرستان‌ها در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی لارستان برگزار شد.
شبانی در این نشست اظهار داشت: تعداد متقاضیان و افراد فاقد مسکن در سطح شهرها حوزه استحفاظى بالای ۳۵هزار نفر است که عمدتاً در مراکز این شهر‌ها و به ویژه شهر لار مرکز لارستان به شدت با کمبود زمین مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه سهم شهر‌های جنوبی فارس از طرح جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم ۱۶هزار واحد مسکونی ظرف چهار سال است، افزود: از ١٩ شهر ابلاغی به حوزه استحفاظی این اداره‌کل، تاکنون فرایند نام‌نویسی در ١٦ شهر شامل لار، لامرد، مُهر، خنج، جویم، گراش، اوز، اهل، خور، لطیفی، وراوی، عمادشهر، اشکنان، گله‌دار، بیرم و علامرودشت صورت گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه در عمده این شهر‌ها متقاضیان زیادی خواهان تأمین مسکن در قالب این طرح هستند و تاکنون بیش از ۱۰هزار نفر تنها در شهر لار متقاضی مسکن شده اند، گفت: این در حالی است که افرادی که در این شهر‌ها فاقد مسکن هستند، غالباً هزینه‌های سنگینی را به دلیل قیمت بالای مسکن و اجاره متحمل مى‌شوند.
شبانی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده تأمین مسکن برای مردم در شهر‌های جنوبی به دلایل مختلف و به ویژه وجود تجار و بازرگانان و به اصطلاح خلیج‌رو‌ها در این منطقه به شدت بالاست و حتی با برخی از شهر‌های بزرگ و کلان‌شهر‌ها هم برابری می‌کند.
وی افزود: الحمدلله دولت راه‌ها و فرایند‌های مختلفی برای تأمین زمین پیش‌بینی کرده که در شهر‌ها و مناطق جنوبی با بهره گیری از همان راهکار‌ها و همراهی و مشارکت مردم این مشکل را تا حدودی حل کرده‌ایم و تأمین زمین برای بیشتر متقاضیان مرتفع شده است و حتى در برخى شهرها واحدهاى مسکونى به صورت یک طبقه به متقاضیان واگذار خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تصریح کرد: تمام وزارتخانه‌ها، مؤسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که ۱۰۰درصد سرمایه و سهام آن‌ها متعلق به دولت است، مکلف‌اند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چهارچوب مکان‌یابی موضوع ماده ٦ قانون سامان‌دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می‌گیرند (به استثنای مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست) بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.
شبانی یادآور شد: وظایف هریک از دستگاه‌های ذی‌ربط با طرح نهضت ملی مسکن در این زمینه مشخص شده و همه نهاد‌های اجرایی در شهرستان‌های جنوبی فارس وظیفه دارند نسبت به تسریع و شتاب بخشی در اجرای این طرح مهم و ملی اقدام نمایند.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تأمین زمین برای اجرای این طرح را از وظایف ذاتی این اداره کل دانست و افزود: نیاز است رؤسای ادارات شهرستان‌ها کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های اداری مرتبط در هر شهرستان به ریاست فرماندار تشکیل دهند که برای هماهنگی از ظرفیت تمام این نهاد‌های متولی در این خصوص بهتر 
استفاده شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی