[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

این تیم از دل لیگ‌های پایه بیرون نیامده بود، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
مربی پیشین تیم ملی جوانان، بی‌توجهی به مربیان سازنده و تمرکز بیش از حد روی بازیکنان پایتخت را از دلایل عمده ناکامی ‌تیم ملی جوانان در راهیابی به جام جهانی می‌داند.
تیم ملی جوانان ظهر روز شنبه در مصاف با عراق تن به شکست داد و از راهیابی به جام جهانی بازماند.
پیشکسوت فوتبال فارس در این باره گفت: من فکر می‌کنم دست اندرکاران و کادر فنی تیم ملی جوانان برای آماده سازی زمان خوبی داشتند. در دور مقدماتی هم نتایج خوبی  گرفتند و پس از آن هم چند بازی دوستانه خوب انجام دادند. حتی در مرحله گروهی همین مسابقات ازبکستان هم با این که در گروه سختی قرار داشتیم، اما بالاخره صعود کردیم، ولی یک مقدار در بازی با عراق بیش از حد محتاط عمل کردیم. 
اصغر اکبری افزود: ما مقابل عراق خیلی با ترس بازی را دنبال کردیم و یک مقدار انگار ریتم و آهنگ بازی را بیشتر در اختیار تیم حریف گذاشتیم. در دقیقه ۸۰ و با آخرین تعویض آقای مرفاوی که یک ‌هافبک کم کرد و به مهاجمان اضافه کرد، سیستم بازی از  پنج - سه - دو به چهار- دو- چهار تبدیل شد. متأسفانه در بدترین دقیقه از همان جایی ضربه خوردیم که بازیکن تعویض کرده بودیم، یعنی در غیاب‌ هافبک دفاعی ما، ‌هافبک حریف صاحب توپ شد و بیش از سی متر حمل توپ کرد و وارد محوطه ۱۸ قدم شد و با یک ضربه دروازه را باز کرد.
وی گفت: نمی‌دانم چرا در بازی با عراق به بازی مستقیم روی آوردیم، هر چند در بازی‌های قبل هم بیشتر بر حسب خلاقیت‌های فردی بازیکنان کارمان پیش می‌رفت. ما بازیکنان خلاق زیادی داریم اما این بازیکنان خلاق باید در خدمت تاکتیک تیمی ‌باشند. برنامه استراتژیک ما که روی بازی مستقیم بنا شده بود، باعث شد عملاً خط ‌هافبک‌مان بیکار شود. فقط در کارهای تدافعی شرکت کردند و بازی مستقیم انجام می‌دادیم. جناحین را از دست داده بودیم و در فاز حمله چیزی برای گفتن نداشتیم. ارتباطی بین خط‌ هافبک و حمله به هیچ وجه وجود نداشت. برعکس، تیم عراق بازی سازی را از یک سوم دفاعی شروع می‌کرد و خط‌ هافبک این تیم خیلی حساب شده و خوب در حمله شرکت می‌کردند. حتی قبل از گلی که دریافت کردیم، یک موقعیت خوب دیگر هم نصیب حریف شد.
مربی سابق تیم بازیکن ساز مرصاد شیراز، برای آسیب شناسی فوتبال ملی در رده‌های پایه، مسائل دیگری را نیز مطرح می‌کند و می‌گوید: ما در رده جوانان لیگ‌های خیلی خوبی در کشورمان برگزار می‌کنیم. خیلی از بازیکنان هم در لیگ برتر بزرگ‌سالان بازی می‌کنند و بازیکنان قابل قبولی بودند. باید از فدراسیون فوتبال خرده بگیریم که چرا همیشه رئیس کمیته استعدادیابی را از کسانی انتخاب می‌کنند که یا به رنگ قرمز یا به رنگ آبی تمایل دارند. آن‌ها هم می‌آیند مربی‌های پایه ما را از همین رنگ‌ها انتخاب می‌کنند. در یک دهه گذشته، هیچ کدام از تیم‌های ما نتوانسته در آسیا نتیجه بگیرد. یادمان باشد تیم بزرگ‌سالان ما یک تیم پا به سن گذاشته و پیر است. نیاز است که در رده‌های پایه خیلی خوب عمل کنیم که برای سال ۲۰۲۶ یک تیم خیلی خوب به جام‌ جهانی بفرستیم. الان باید استارت کار را بزنیم. از بچه‌های همین تیم جوانان حمایت کنیم و سراسر ایران یک استعدادیابی خوبی انجام دهیم. در مناطق مختلف من مطمئنم نه یک و دو نفر، که سه چهار تیم ملی کامل می‌توانیم در رده‌های جوانان و نوجوانان بسازیم.
اکبری افزود: اگر هزینه همین تیم جوانان را برآورد کنید، می‌توانیم با همین بودجه چهار تیم ملی خوب درست کنیم، اما به شرطی که از مربیانی استفاده کنیم که کاری به رنگ‌ها ندارند. آن‌هایی که در رده‌های پایه عملکرد خیلی خوبی دارند، باید به آن مربیان هم نگاه شود. درست است که بخش زیادی از اعتبار و زیبایی‌های فوتبال ما، تیم‌های استقلال و پرسپولیس هستند اما دست کم در رده‌های پایه نباید نگاه رنگی داشته باشیم.  
مربی سابق تیم ملی جوانان در پایان گفت: در رده‌های پایه، آن‌هایی که مستعد و خوب هستند، حتی اگر در دورترین نقاط ایران هستند باید جمع‌آوری شوند و روی آن‌ها کار شود. ما داریم فاصله می‌گیریم با تیم‌های مطرح آسیا. اگر تیم بزرگ‌سالان هم خوب نتیجه می‌گیرد و راحت به جام جهانی می‌رود، دلیلش این است که بازیکنان لژیونر بزرگی داریم که باعث ایجاد تفاوت می‌شوند. اما در رده‌های پایه خیلی ضعیف عمل می‌کنیم. 
متأسفانه این تیم جوانان که دیدید، از دل لیگ‌های پویای جوانان و نوجوانان برتر ما بیرون نیامد. بیشترین انتخابی ما از مرکز کشور یعنی تهران بود، در صورتی که در لیگ‌های برتر کشور، شاید اصلاً تهران نماینده‌ای نداشته باشد. متأسفانه به تیم‌های سازنده خیلی توجهی نشده و این هم یکی از دلایل اصلی ناکامی‌مان بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی