[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

با ایران‌خودرو برخورد می‌کنیم، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش دامنه نوسان تا ۱۰ درصد و برخورد با ایران خودرو به دلیل تعهد نکردن به عرضه محصولات خود در بورس کالا خبر داد. به گزارش ایسنا، مجید عشقی دیروز در نشست خبری با بیان اینکه بازار سرمایه در سال جاری چند مرحله فراز و فرود داشت، اظهار کرد: سال جاری تحولات اقتصادی جهانی باعث شد قیمت‌ها ریزش داشته باشد؛ بعد از آن هم بحث‌های سیاسی روی بازار تأثیر داشت. البته نوسانات با صندوق‌های بازارگردانی و تثبیت و توسعه کنترل شد و روند بازار منطقی بود. از سوی دیگر سازمان برنامه‌هایی که در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود را با قوت پیگیری کرد. یکی از این برنامه‌ها شکست انحصار در صدور مجوز نهادهای مالی بود که در حوزه شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، سرمایه‌گذاری، مشاوره سرمایه‌گذاری و… بود.
وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های خدمات دهنده بازار سرمایه گسترش یافتند، عنوان کرد: در این راستا یکی از اهداف اصلی توسعه صندوق غیرمستقیم با کمک نهادهای مالی بود. در سال آینده نیز توسعه این صندوق‌ها را در دستور کار داریم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افزایش دامنه نوسان عنوان کرد: افزایش دامنه نوسان باعث شد نقدشوندگی سهم‌ها افزایش پیدا کند. این‌موضوع در سال آینده با ساختار جدید و طبقه‌بندی بازارها ادامه پیدا می‌کند تا به جایی برسیم که دامنه نوسان منطقی داشته باشیم. البته دست‌کاری ممتد و پشت سر هم زیرساختارهای بازار خوب نیست. تاریخ مشخصی هم برای تغییر دامنه وجود ندارد؛ اما به طور کامل تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه درمورد عرضه خودرو در بورس گفت: مسئله اصلی خودرو این بود که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودروسازها اصلاح نشده بود. جای خودرو در بورس نیست اما نتیجه شرایطی که پیش آمده بود و نحوه قرعه کشی چیزی جز از بین رفتن صنعت خودروسازی و متضررشدن مصرف کننده‌ها نبود. به همین دلیل پیشنهاد دادیم خودروها در بورس پذیرفته شود تا از وضعیت زیان‌دهی خارج شوند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: وزارت صمت و شورای رقابت پیشنهاد دادند قیمت اصلاح شود و خودروها سود منطقی از محل فروش داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد و خودروسازها بدون زیان خودروی خود را بفروشند، ما هم مخالفتی نداریم.
عشقی ادامه داد: ما مسئولیت کامل رعایت صلاح سهام‌داران در شرکت‌های خودروسازی را متوجه هیئت مدیره شرکت‌ها می‌دانیم. اگر بدون زیان بفروشند تا صلاح سهام‌دار را رعایت کنند، ما مخالفت نداریم. از طرف دیگر هم آمادگی داریم که در بورس کالا عرضه کنند. نمی‌توان عرضه کننده‌ای را مجبور کرد کالای خود را در بورس کالا عرضه کند. اما اگر تعهد دارند، باید به تعهد خود عمل کنند. هدف ما این است که خودروساز زیان نکند تا حقوق سهام‌داران حفظ شود.
وی درمورد اینکه ایران خودرو طبق تعهدات خود محصولات را در بورس عرضه نکرد، گفت: با ایران خودرو برخورد می‌کنیم. این شرکت هم به سازمان دعوت شدند و هم از آنها توضیح مکتوب خواستیم، اما هنوز نه رأی صادر شده، نه تصمیمی گرفته شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی