[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۸۶
  • دوره جدید

شش فایده که خوردن هندوانه به دنبال دارد، روزنامه شیراز نوین

یکی از بهترین میوه‌های تابستانی، هندوانه است زیرا مقدار آب فراوان آن، مانع از گرمازدگی و کاهش رطوبت بدن می‌شود.
به گزارش بهداشت نیوز، هندوانه منبع غنی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی نظیر پتاسیم است. دانه‌های هندوانه نیز مغذی و سرشار از پروتئین، منیزیم، چربی‌های مفید و ویتامین‌های گروه B هستند. در ادامه این مطلب به 6 فایده عادت به خوردن این میوه پرداخته‌ایم که به ترتیب عبارتند از: 
1. حفظ سلامت قلب
هندوانه منبع غنی از سیترولین است که اسید آمینه پیش‌ساز آرژنین محسوب می‌شود. آرژنین عملکرد عروق خونی را بهبود می‌بخشد و قدرت اتساع آن‌ها را افزایش می‌دهد. سیترولین نقش مؤثری در بهبود ایمنی بدن نیز دارد. ترکیبات مفید هندوانه به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از استرس اکسایشی کمک می‌کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد مصرف این میوه در تنظیم فشار خون افراد چاق نیز تأثیر دارد. البته این فواید به‌خصوص در مورد خانم‌های یائسه بارزتر است.
2. تأثیرات ضدالتهابی
لیکوپن که باعث رنگ قرمز هندوانه است، التهابات بدن را کاهش می‌دهد و فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. کولین ریزمغذی دیگر هندوانه است که همانند لیکوپن سطح التهابات را کم می‌کند و سلامت عمومی ‌و احساس نشاط را در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند.
3. تأمین رطوبت بدن 
مصرف میوه‌ها از جمله هندوانه در تأمین رطوبت مورد نیاز بدن نقش دارد. 90 درصد هندوانه از آب تشکیل شده و از طرفی مقدار بسیار کمی‌کالری دارد که انتخاب خوبی برای طرفداران تناسب اندام نیز خواهد بود. البته می‌توان آب هندوانه را همراه با چند برگ نعنا به‌‌عنوان میان‌وعده نیز میل کرد.
4. مقابله با احتباس آب بدن
مقدار آب فراوان همچنین پتاسیم بالا و سدیم پایین هندوانه باعث شده تا این میوه جزو خوراکی‌های دیورتیک محسوب شود. پتاسیم به دفع مواد زائد و آب اضافی بدن کمک می‌کند و در موارد احتباس آب بدن و سلولیت توصیه می‌شود.
5. حفظ طراوت و شادابی 
هندوانه یکی از منابع غذایی ویتامین A است که برای پوست و موها ضروری است زیرا به حفظ رطوبت و تولید کلاژن و الاستین کمک می‌کند. البته لیکوپن هندوانه نیز به‌عنوان آنتی‌اکسیدان قوی در این زمینه شناخته می‌شود.
6. پیشگیری از درد عضلانی
خوردن هندوانه پیش از تمرینات ورزشی به پیشگیری از بروز دردهای عضلانی و حفظ ریتم طبیعی قلب کمک می‌کند. علت این تأثیر به خاطر سیترولین است که جریان خون را بهبود می‌بخشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی