تعالی و توسعه اتفاقی نیست، روزنامه شیراز نوین
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل شهرداری شیراز گفت: پدیدههای تعالی و توسعه اتفاقی نیستند؛ ماهیت کلانشهرها را میتوان به شکل یک هرم انعطاف پذیر متصور شد که از سه ضلع ساختار کالبدی متروپلیس، مدیریت شهری و مهمتر، از شهروندان تشکیل شده است. چنانچه هر یک از این اضلاع تأثیرگذار از شاهراه تعالی و تکامل فاصله گیرد، آینده روشنی در انتظار شهر و شهروندان نیست. از همین رو، برای هماهنگی اجزای این هرم چارهای جز برقراری ارتباط مؤثر نداریم. رسانه و مدیومهای ارتباطی نقش ارزندهای در این میان ایفا میکنند.به گزارش ایرنا فارس، دکتر حمید جورکش با یادآوری این که رسانهها به سردمداری خبرنگاران برخاسته از تودههای ناب مردمی هستند و بر مشکلاتی که اقشار میانی و فرودست هرم اقتصادی جامعه با آنها دست و پنجه نرم میکنند، به خوبی اشراف دارند، اظهار داشت: از این رو فرصت گرانبهایی در اختیار رسانهها قرار گرفته تا در مقام مدعیالعمومی خردمند در برابر مدیران پرسشگری کرده و مطالبات عمومی جامعه را مطرح کنند. وی افزود: هر شهر - فارغ از این که در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه قرار داشته باشد - از پستوهای پلشت و چرکینی در عذاب است که محفل امنی برای معتادان متجاهر، بزهکاران، سوداگران مرگ و سلسله آسیبهای اجتماعی فراهم میکند. از سوی دیگر معمولاً مدیران شهری رغبت چندان برای سرکشی به این گونه مناطق آلوده نداشته و تمایل دیرینهای برای کلنگ زنی و روبان چینی از خود نشان میدهند. در این جاست که مدیومهای رسانهای وظیفه دارند در مقام نمایندگان افکار عمومی این سکانسهای آلوده را به صورت متداوم به ضلع قدرتمند مدیریت شهری یادآوری کرده و به این موضوع اشاره کنند که فجایع مناطق آلوده منحصر به حاشیههای تاریک نخواهد شد و شمالیترین جغرافیای کلان شهرم از عذاب آن در امان نیست. عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان فارس در ادامه خاطر نشان کرد: اگرچه رسانه و اصحاب رسانه در رأس هرم کالبدی کلانشهرها قرار ندارند، اما وظیفه ارتباطی آنها آن قدر تأثیرگذار و پیچیده هست که می توان آنها را سردمدار و نماینده ضلع شهروندان دانست. در جامعه ما ارتباط با مدیران برای شهروندان به راحتی محقق نمیشود و این در حالی است که اصحاب رسانه رابطه روزمرهای با عناصر تصمیم ساز داشته و میتوانند سخنگوی معتمدی از جانب مردم باشند. جورکش افزود: حال این پرسش مطرح میشود که در کلان شهر شیراز نقش رسانهها در فرآیند توسعه شهری چیست؟ به گواه تاریخ، روزنامه نگاری و کاغذ اخبار شیراز در ایران و خاورمیانه پیشتاز است و آیا این دگردیسی در گذر زمان به سوی قطبهای ترقی رهسپار شده یا مسیر تکرار و زوال را طی کرده است؟ آیا رسانهها در شیراز سخنگوی معتمدی برای افکار عمومی بوده و هستند؟این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: در وهله اول باید به این امر اذعان کرد که جامعه رسانهای شهر راز عملکردی شرافتمندانه دارند و بسیاری از زحمت کشان این عرصه از جانبداریهای کورکورانه و تسویه حسابها مبرا هستند. با این حال کلانشهر شیراز با همه اهالی فرهنگمدارش هنوز ناگفتههای بیشماری دارد که از تریبون رسانهها مطالبه نمیشود و مسکوت مانده است. این خلاء و کاستی میتواند دلایل بیشماری داشته باشد و نمیتوان به سادگی خبرنگاران را به کم کاری و روزمرگی محکوم کرد. دلیل این ماجرا هر چه که باشد، اصحاب رسانه باید به رسالت سنگینی که بر دوش دارند آگاهی داشته و در نقش یک هماهنگ کننده مجرب و کارآزموده در میان شهر و شهروندان و مدیریت شهری به مطالبه گری بپردازند. مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حقیقت یکی از پیش نیازهای تعالی و تکامل هر شهر را رسانههایی تشکیل میدهند که به پستوها و ناکجا آبادهای آن جغرافیا سرکشیده و چالشها را با نگاهی منصفانه گزارش دهند. به موازات این اصحاب رسانه قابلیت پمپاژ امید را در قلم رفیع خود دارند. آنها میتوانند با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده این تفکر ناصواب را از افکار عمومی جامعه کمرنگ کنند که رسالت مدیران شهری به کمیسیون ماده صد و آسفالت معابر و گسترش فضای سبز خلاصه نمیشود، بلکه رسالت اصلی شورای اسلامی شهر و شهرداری ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در همه زمینههاست. این امر گاهی با گسترش رویکردهای مذهبی و سرمایهگذاری در بافت تاریخی روی میدهد و در برههای با پرداختن به نیازهای روانی شهر و شهروندان. در حقیقت معنویت زندگی شهروندان گستره عظیمی است که مدیران شهری باید به آن توجه ویژهای داشته باشند و از زاویههای متنوعی مورد توجه قرار گیرد.جورکش تصریح کرد: امروزه اهالی شیراز به رسانههایی نیاز دارند که در «سنگ سیاه» و حاشیههای کلانشهر مشکلات بیشمار مردم را انعکاس دهد و به موازات آن از نقش مؤثر پروژههای شهری برای جامعه سخن گویند. شاید از یاد برده باشیم که شیراز یعنی سومین حرم اهل بیت(ع)و پایتخت فرهنگ و هنر ایران برای تعالی و تکامل نیازمند رسانههای منصف و مستقل و کارآمد است و منهای اینها هیچوقت رابطه مؤثری میان ساختار کالبدی کلان شهر، مدیریت شهری و مهمتر از شهروندان برقرار نمیشود. این گسست بزرگ سد محکمی در برابر توسعه و تکامل شیراز میسازد و برای از میان برداشتن آن مدیران شهری باید طاقت خود را در برابر انتقادات منصفانه افزایش داده و رسانهها خواستههای برحق مردم را بدون تفکرات و جانبداریهای جناحی منعکس کنند. با تحقق این ماجرا قدمهایی برای خدمترسانی راستین به مردم برداشته شده است. عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان فارس در پایان گفت: برای آن که جهانشهر شیراز با همه قابلیتهای ارزندهاش در گذر ایام به شکل و شمایل یک روستاشهر در نیاید به رشد متوازن نیازمندیم. پدیده تعالی شهر را میتوان از پستوهای متروپلیس آغاز کرد و رسانهها میتوانند چشم بینای مدیران، گوش شنوای مردم و زبان گویای دردمندان باشند. پدیدههای تعالی و توسعه هیچوقت اتفاقی نبوده است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین