[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رسالـت مددکــاری اجتماعـی بر پایــه عشق به همنوع استــوار است، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
اشاره: سومین سه‌شنبه ماه مارس، روز جهانی مددکاری اجتماعی نام‌گذاری شده است و‌ این تاریخ مقارن با اول فروردین‌ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.
هر ساله فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی با بهره‌گیری از خرد جمعی و متناسب با شرایط جهانی در حوزه اجتماعی شعاری انتخاب می‌کند و بر ‌این اساس در سال ۲۰۲۳ شعار «احترام به تنوع از طریق اقدام اجتماعی مشترک» برای روز جهانی مددکاری اجتماعی انتخاب شده است.
در همین راستا معاونت فرهنگی و روابط عمومی ‌بیمارستان قلب کوثر در تداوم سلسله برنامه‌های فرهنگی، اقدام به قدردانی از تلاش‌های خستگی ناپذیر و مجاهدت‌های ‌ایثارگرانه مددکاران اجتماعی ‌این مرکز درمانی کرد.
در ادامه، گفت‌وگوی یکی از مددکاران نمونه بیمارستان قلب کوثر با گروه گزارش روزنامه شیرازنوین را می‌خوانید. خانم ندا حاذقی فعالیت خود را در بیمارستان قلب کوثر از تیرماه 1384 آغاز کرد و بر‌این باور است که انجام وظیفه در حیطه مددکاری اجتماعی به درجه والایی از عشق و علاقه به همنوعان نیاز دارد.
مشروح ‌این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
ندا حاذقی با قدردانی از جامعه نیکوکاران و خیرین عاقبت اندیش که نقش ارزنده‌ای در گسترش زیرساخت‌های درمانی و حمایت از افراد نیازمند دارند، اظهار داشت: کمک‌های انسان دوستانه طبقه بندی اقتصادی نمی‌شناسد و از عموم جامعه درخواست داریم تا نسبت به همنوعان احساس مسئولیت کرده و در انجام امور نیکوکارانه پیش قدم شوند.
این مددکار اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از مددجویانی که به واحد مددکاری اجتماعی از طریق پذیرش بیمارستان قلب کوثر معرفی می‌شوند افراد مستأصل، درمانده و فاقد پوشش‌های بیمه‌ای هستند که توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی را نداشته و حتی در معیشت و زندگی روزمره نیز با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو هستند، به همین دلیل رسیدگی به آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استاد دکتر تابنده به عنوان مدیرعامل بنیاد قلب فارس همواره تأکید ویژه‌ای بر حمایت از ‌این قشر داشته و از هیچ حمایتی فروگذار نیستند.
وی افزود: به همت نیکوکارانی که از بیمارستان کوثر پشتیبانی می‌کنند، وام 4 درصدی از طریق بانک قرض الحسنه مهر ‌ایران برای پوشش هزینه‌های درمان افراد نیازمند پرداخت می‌شود. توجه داشته باشیم که برخی بیماران نیازمند فرصت چندانی برای طی کردن بوروکراسی‌های اداری اخذ وام ندارند و به همین دلیل بیشترین همکاری و پیگیری‌ها از سوی گروه مددکاری اجتماعی بیمارستان کوثر صورت می‌گیرد تا سلامت بیماران به خطر نیفتد.
حاذقی بیان داشت: گروه مددکاری اجتماعی بیمارستان کوثر روزانه میزبان شمار زیادی از مراجعه کنندگان است که خواستار بهره‌مندی از کمک هزینه‌های درمانی هستند. با بررسی‌های کارشناسانه در حدود نیمی ‌از آن‌ها شرایط اختصاص تسهیلات را دارا شده و با اخذ معرفی‌نامه به بانک معرفی می‌شوند.
او در بخش دیگری از سخنانش از بیمارستان کوثر به عنوان یک مرجع درمانی برای تمامی ‌اقشار جامعه نام برد و اظهار داشت: بیمارستان کوثر با تلاش‌های دکتر تابنده، خیّران و کادر درمان دارای تعرفه کمتری نسبت به سایر بیمارستان‌های همتراز است.
این مددکار اجتماعی در ادامه گفت: اقشار عمده‌ای از مددجویانی که به ما مراجعه می‌کنند افراد بی‌پناهی هستند که به بن بست رسیده‌اند و استاد تابنده همواره از ما می‌خواهند تا به شیوه‌ای با آن‌ها رفتار کنیم که برای خودمان و عزیزانمان می‌پسندیم. به همین دلیل با تمام وجود درصدد کمک به آن‌ها بر می‌آییم و از هیچ تلاش و کوششی برای رفع مشکلات‌شان فروگذار نیستیم.
وی در ادامه تأکید کرد: حفظ کرامت انسانی و آبروی مراجعه کنندگانی که به واحد مددکاری مراجعه می‌کنند همواره در اولویت قرار می‌گیرد و اقدامات حمایتی که از اقشار نیازمند صورت می‌گیرد به صورت کاملاً شخصی و محرمانه خواهد بود.
حاذقی با اشاره به ‌این موضوع که مددکاری اجتماعی ریشه در علایق شخصی و شیوه تربیتی خانواده‌اش در دوران کودکی داشته اظهار داشت: کمک به همنوعان یک رسالت فاخر اجتماعی است که در پرتو آن به مرزهای انسانیت و تعالی نزدیک می‌شویم.
او با مرور خاطره‌ای از روزهایی که برای ‌این مسئولیت انتخاب شد، گفت: روزی که استاد تابنده برای ‌ایفای مسئولیت در‌ این بخش به من اعتماد کردند از من خواستند که در اختصاص کمک‌های مالی به افراد کم بضاعت با دقت و نگرش عمیقی اقدام کنم تا بدین وسیله کمک‌های نیکوکاران به دست نیازمندان حقیقی برسد. برای تشخیص نیازمند بودن مراجعه کنندگان از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کنیم که یکی از آن‌ها حس درونی است که در مواجهه با افراد لمس می‌کنیم.
این مددکار اجتماعی افزود: استاد تابنده علی‌رغم همه مشغله‌هایی که دارند، نسبت به رسیدگی به افراد کم بضاعت و محروم جامعه دغدغه فراوانی داشته و پیوسته از ما می‌خواهد که لحظه‌ای نسبت به حمایت از نیازمندان غافل نشویم. متأسفانه شمار افراد نیازمند و بی‌بضاعتی که توانایی پرداخت هزینه‌های دارو و درمان را ندارند رو به افزایش است و به همین دلیل معاونت فرهنگی بیمارستان کوثر طی اقدامی ‌تحسین برانگیز و راهگشا اقدام به راه‌اندازی دیوار مهربانی کرد که نقش ارزنده‌ای در حمایت از بیماران نیازمند داشته است.
حاذقی با قدردانی از مشارکت‌های مردمی ‌در دیوار مهربانی گفت: بسیاری از افرادی که در دیوار مهربانی بیمارستان کوثر مشارکت خیرخواهانه‌ای دارند از جامعه بیماران و حتی افراد بی‌بضاعت جامعه هستند که رسالت کمک به همنوع را در سخت‌ترین شرایط فراموش نکرده و به یاری نیازمندان می‌شتابند. خوشبختانه در جامعه ما تعداد افراد شرافتمند که به امور خیرخواهانه عشق می‌ورزند، کم نیست و با یاری و مساعدت آن‌ها است که چراغ مراکز خیریه روشن می‌ماند و اقشار کمتر برخوردار از موهبت درمان برخوردار می‌گردند.
وی بیان داشت: مدیرعامل بنیاد قلب فارس با توجه به دغدغه‌ای که پیرامون رسیدگی به امور درمانی افراد نیازمند دارند، گوشی تلفن همراهی را در اختیار من قرار داده‌اند و در تمامی ‌طول شبانه‌روز و‌ ایام تعطیل پاسخگوی مراجعه کنندگان هستم.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: به‌موازات افراد نیکوکار و عاقبت اندیش که کمک‌های خود را به نیازمندان اهدا می‌کنند، پزشکان بیمارستان قلب کوثر هم گام‌های پرتوانی در زمینه حمایت از درمان افراد بی‌بضاعت بر می‌دارند و با چشم پوشی از عواید خود به بیماران یاری می‌رسانند. در حقیقت پزشکان بیمارستان کوثر خیّرین خاموش هستند که به شیوه‌های مختلف به یاری بیماران شتافته و از هیچ کمک و مساعدتی دریغ نمی‌کنند.
حاذقی در بخش دیگری از ‌این گفت‌وگو با اشاره به ‌این موضوع که ردپایی از تمامی ‌افراد نیازمند در روح و جان مددکاران اجتماعی باقی می‌ماند، اظهار داشت: رسالت مددکاری اجتماعی بر پایه عشق به همنوع استوار شده و با اتکا به ‌این موضوع است که لطمات روحی ناشی از حس دردمندی التیام می‌یابد.
او با اشاره به ‌این موضوع که مددکاری اجتماعی و نیکوکاری زمینه ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اظهار داشت: این امر بیانگر نقش ارزنده اعمال خیرخواهانه در تعاملات اجتماعی است.
این مددکار اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش افزود: برای درک شرایط دردناکی که افراد بی‌بضاعت با آن روبه‌رو هستند باید برای لحظه‌ای خود را جای افراد نیازمندی بگذاریم که از تأمین هزینه‌های درمان عاجز بوده و شاهد از دست رفتن عزیزان‌شان هستند. در‌ این شرایط به اهمیت کمک‌های نیکوکارانه پی می‌بریم و در ‌این مسیر با کمک‌های کوچک و بزرگ مشارکت خواهیم کرد. در نظر داشته باشیم که برای کمک‌های انسان دوستانه لازم نیست از طبقه مرفه جامعه باشیم، بلکه از هر طبقه اقتصادی می‌توان در امور خداپسندانه و نیکوکارانه سهیم شد و باری را از دوش نیازمندان برداشت.
این مددکار اجتماعی بیمارستان کوثر در بخش پایانی ‌این مصاحبه با توصیف رسالتی که در آن انجام وظیفه می‌کند، افزود: خدمت‌رسانی در جایگاه مددکار اجتماعی شغل سخت و پرمسئولیتی است که با دلگرمی‌های استاد دکتر تابنده، مدیرعامل بنیاد قلب فارس، آقای دکتر راکعی، ریاست بیمارستان کوثر و حمایت‌های امیدبخش سرکار خانم دکتر یوسفی، معاونت فرهنگی بیمارستان کوثر محقق شده است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی