[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

روزه‌داری در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، روزنامه شیراز نوین

روزه‌داری یکی از اعمال مهم ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود، اما در برخی از بیماری‌ها و گروه‌های سنی روزه گرفتن شرایط خاصی دارد. در این مقاله به شرایط روزه‌داری در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ پرداخته شده است.
دیابت (بیماری قند) ازموارد ممنوعیت کامل روزه‌داری نیست، بلکه بسته به حالات مختلف و وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک، فرد می تواند برای روزه گرفتن یا نگرفتن تصمیم بگیرد.
بر اساس نظر پزشکان متخصص، بیماران مبتلا به دیابت که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت پزشکی هستند و همراه با رعایت رژیم غذایی خود مجبور به استفاده از داروهای دیابت هستند، در صورتی که قند خون ناشتای آنان کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و همچنین هموگلوبولین c۱A کمتر از ۷ باشد، همچنین متعهد به پایش منظم قند خون باشند، رژیم غذایی مناسبی داشته و فعالیت بدنی هم داشته باشند، می‌توانند در ماه رمضان روزه بگیرند. برای کنترل بهتر قند خون توصیه می‌شود که این افراد تا حد امکان قند خون قبل از سحر و بعد از افطار خود را اندازه‌گیری کنند.
روزه‌داری برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به شرط اینکه به سایر بیماری‌ها مبتلا نباشند و تحت نظر پزشک معالج و متخصصان یا کارشناسان تغذیه قند آنها کنترل شود، نه تنها بیماری آنان را تشدید نمی‌کند، بلکه کاهش وزن را نیز به همراه دارد که برای مبتلایان به دیابت دچار اضافه وزن یا چاقی مفید است.  
توصیه‌های تغذیه ای در روزه داران مبتلا به دیابت نوع ۲ به شرح زیر است:
1. استفاده از  شش گروه اصلی هرم راهنمای غذایی شامل نان و غلات، میوه، سبزی ها، حبوبات، گوشت و لبنیات در وعده‌های سحر و افطار.
2. استفاده از یک رژیم غذایی سبک حاوی مواد غذایی با شاخص قندی پایین که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهد، از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین، نان سبوس دار، غلات کامل، حبوبات، سبز‌ ها و میوه‌ها به هنگام سحر.
3. مصرف متعادل میوه‌ها و سبزی‌ها در طول افطار تا سحر در راستای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، پیشگیری از ابتلا به یبوست و کاهش احساس تشنگی در طول روز به علت داشتن فیبر زیاد.
4. پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب، ادویه ها و ترشی‌ها به علت ایجاد اختلال در هضم و ایجاد سوزش معده.
5. افطار کردن فرد روزه‌دار مبتلا به دیابت با مصرف چای کمرنگ، شیر و حداکثر یک تا دو عدد خرما و پس از آن مواد غذایی کم‌چرب، سبزی‌های آب‌پز و انواع سوپ‌های زودهضم.
6. محدود کردن مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا، بامیه، شله‌زرد، حلوا و یا نوشابه به هنگام سحر و افطار به علت احتمال افزایش وزن و افزایش قند خون.
مواردی که در هنگام روزه داری، به بیماران مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود و یا بهتر است روزه نگیرند هم شامل موارد زیر است: 
1. اگر قند خون قبل از سحری بالاتر از ۳۵۰ میلی گرم بر دسی‌لیتر باشد.
2. هنگامی که بیمار مبتلا به دیابت سحری نخورده باشد.
3. اگر برای کنترل دیابت قرص مصرف می‌شود و لازم است در طول روز نیز برای کنترل قند خون مصرف شود.
4.اگر انسولین تزریق می‌شود و در طول روز نیز باید تزریق داشته باشند.
5. اگر عوارض دیابت نمایان شده باشد، یعنی عوارض کلیوی یا عوارض چشمی وجود داشته باشد، بهتر است برای پیشگیری از عوارض دیابت، فرد روزه نگیرد و یا با پزشک خود مشورت کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی