[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

معاون علمی، پژوهشی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع): قرآن و عترت در کنار یکدیگر قرار دارند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، معاون علمی، آموزشی و پژوهشی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، به تشریح برنامه‌های حرم سوم در زمینه فعالیت‌های قرآنی و برای تسهیل در نیل به هدف تبدیل شیراز به قطب قرآنی کشور پرداخت.
مهدی محسنی شامگاه ۱۵ فروردین در جمع خبرنگاران از برپایی نمایشگاه «نگین آفتاب» به منظور نمایش نسخ خطی قرآن با ویژگی‌های خاص در این حرم مطهر خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه،‌ جمعه، ۱۸ فروردین بعد از اقامه نماز جمعه با حضور مسئولان ارشد فارس، برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت ۵ روز و تا روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین از ساعت ۸ تا 20 و 30 د قیقه شامگاه، در محل موزه حرم مطهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود، افزود: در طول برگزاری نمایشگاه تمام بازدیدها از موزه و نمایشگاه رایگان است.
رونمایی از ۱۲۰ جلد قرآن خطی
محسنی با یادآوری اینکه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از ۱۲۰ جلد قرآن خطی که طی ۱۰ قرن اخیر کتابت شده‌ است، رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد که برخی آثار عرضه شده در این نمایشگاه شاید برای اولین بار رونمایی می‌شود.
معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم حضرت شاهچراغ(ع)، برپایی این نمایشگاه را از نخستین قدم‌ها برای رسیدن به قطب قرآنی کشور عنوان و اضافه کرد: سیاست تولیت حرم مطهر بر این است که حرم شاهچراغ(ع) به سمت قطب قرآنی شدن حرکت کند و برای این منظور اهداف و برنامه‌های مختلفی را اجرا خواهیم کرد.
وی با یادآوری پیشینه قرآنی شیراز، اضافه کرد: فعالیت‌های قرآنی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) و شیراز حداقل ۸ قرن پیشینه دارد و اشعار شاعران بزرگی نظیر حافظ و سعدی و بنای «خدای‌خانه» در مسجد جامع عتیق که محل کتابت قرآن بوده و .... گواه این مدعاست.
محسنی با بیان اینکه در طول تاریخ، شیراز و فارس توانسته است طی دو دوره فرهنگ اسلامی را قوام بخشد، گفت: از آنجایی که قرآن و عترت در کنار یکدیگر قرار دارند لذا بنا داریم تا در حوزه قرآن نیز در این حرم فعالیت‌های جدی داشته باشیم.
نگهداری از ۲۰۸۳ نسخه قرآن خطی
معاون حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) یادآور شد: داشته‌های عظیم میراثی ما در حرم مطهر، وجه دیگری از این شایستگی و بایستگی را نشان می‌دهد به طوری که هم‌اکنون در گنجینه مرکز اسناد و نسخ خطی آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع)، از ۳۳۰۴ نسخه خطی نگهداری می‌شود که ۲۰۸۳ نسخه از آن‌ها را نسخ خطی قرآن کریم تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: این مجموعه کم‌نظیر همچنین شامل ۴۵ نسخه خطی از انواع تفاسیر قرآن و ۱۰۰ نسخه خطی از کتب ادعیه و احادیث است. در موضوعات دیگر نیز از ۱۰۷۴ نسخه خطی در این مرکز نگهداری می‌شود. گنجینه مرکز اسناد حرم مطهر، همچنین دارای ۳۴۲۳ کتاب چاپ سنگی در موضوعات مختلف است.
محسنی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم دسترسی پژوهشگران را برای دسترسی به این نسخ خطی فراهم کنیم، گفت: در آینده نزدیک آزمایشگاه آفت‌زدایی و مرمت تخصصی آثار خطی در حرم مطهر رونمایی خواهد شد.
معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ(ع) با تصریح اینکه بنا داریم تا موزه حرم مطهر را توسعه دهیم، گفت: بخش‌هایی به صورت تخصصی به موزه اضافه می‌شود که موزه نسخ خطی اسناد و نسخ قرآنی از جمله آن است و مکان این موزه آماده‌سازی و تحویل شده است و هم اکنون در حال نصب و تجهیز آن هستیم.
راه‌اندازی کتابخانه تخصصی علوم قرآنی
محسنی همچنین راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآن و علوم قرآنی به منظور حمایت از پژوهشگران این حوزه، تلاش برای گسترش سبک زندگی قرآنی، توسعه زیرساخت‌های حرم مطهر برای فعالیت‌های قرآنی را از دیگر تلاش‌های حرم مطهر در راستای تبدیل به قطب قرآنی شدن حرم مطهر عنوان کرد و گفت: قطعاً برای تبدیل شدن به قطب قرآنی کشور هنوز فاصله بسیار داریم.
او در خصوص فعالیت‌های قرآنی این حرم مطهر در مقایسه با حرم رضوی گفت: حرم شاهچراغ(ع) در حد وسع خود هر کاری که بتواند در خصوص فعالیت‌های قرآنی انجام خواهد داد اما بنای ما رقابت نیست بلکه قصد اخوت داریم و در همین راستا از ظرفیت‌ها و تجربیات حرم رضوی نیز استفاده خواهیم کرد.
معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ(ع) در خصوص همکاری سازمان‌ها برای راه‌اندازی موزه قرآن حرم شاهچراغ(ع) گفت: معمولاً قول‌های زیادی داده می‌شود ولی در عمل اجرایی نمی‌شود و تا به امروز این همکاری اتفاق نیفتاده است و موزه قرآنی با هزینه حرم و مردم راه‌اندازی شده است.
محسنی ضمن بیان اینکه آستان مقدس شاهچراغ(ع) ترویج کتابخوانی در جامعه را با اجرای برنامه‌هایی نظیر «سفیر دانایی» دنبال کرده است، به فعالیت چندین کتابخانه در این آستان مقدس و افتتاح کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی در بهمن سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد که به زودی کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) و کتابخانه تخصصی قرآن و علوم قرآنی در این حرم مطهر راه‌اندازی می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی