[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تولید انگیزه می‌خواهد ، روزنامه شیراز نوین

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: نباید به بهانه تورم، اقداماتی انجام دهیم که انگیزه تولیدکننده را از بین برود. به گزارش شیرازنوین به نقل از ایسنا، سید محمدمهدی سبحانیان در نشست تخصصی گروه اقتصادی و امور زیربنایی مجمع بسیجیان و مجمع عالی بسیج فارس بیان کرد: در دهه گذشته شاهد اتفاقاتی بودیم که رهبر معظم انقلاب آن را دهه ازدست‌رفته و تعطیلی نسبی اقتصاد ایران نام نهادند؛ بدین معنا که رشد اقتصادی‌مان طی یک دهه گذشته کمتر از یک درصد بوده است؛ علی‌رغم اینکه در برنامه توسعه‌ای رشد ٨درصدی پیش‌بینی شده بود.
او با بیان اینکه مسئله تورم در دنیا، مسئله حل‌شده‌ای است اما متأسفانه ما با تورم مواجه هستیم، افزود: رشد سالانه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص طی دهه گذشته حدود ٧ درصد منفی بوده است. 
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه رشد تولید، مستلزم سرمایه‌گذاری در کشور است، گفت: طی یک دهه گذشته به‌طور متوسط این رشد منفی بوده و در نتیجه با تورم‌های بالا و رشد پایین سرمایه‌گذاری و تولیدی، سفره مردم کوچک‌تر شده است.
سبحانیان با تأکید بر اینکه شرایط کشور به‌گونه‌ای است که باید به سمت رشد تولید و مهار تورم برویم، عنوان کرد: کنترل تورم مسئله بانک مرکزی، مجلس و... به‌تنهایی نیست، که مسئله حاکمیتی است. او ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، اراده دولت بر این قرار گرفت که تورم را کنترل کند و تمام ظرفیت خود را برای رشد تولید به کار بگیرد و علی‌رغم اینکه در زمان آغاز به کار دولت بسیاری از ظرفیت‌ها در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود، اما دولت مسیری در پیش گرفت و نقشه راه ترسیم و تلاش کرد که در مسیر کاهش تورم و رشد تولید گام بردارد. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، تورم تولیدکننده در اردیبهشت‌ماه سال ١٤٠٠ بالای ١٠٠درصد بود که در مهرماه ١٤٠١، این عدد به ٣٣ درصد کاهش پیدا کرد، گفت: در حوزه مصرف‌کننده نیز تورم در شهریور ١٤٠٠ بالغ بر ٦٠ درصد بود که در خرداد و تیرماه ١٤٠١ به ٤٠ درصد رسید.
سبحانیان با تصریح اینکه ضمن پذیرش اقدامات مؤثر دولت، باید اذعان کرد که این اقدامات کافی نیست، افزایش تولید را نیازمند یک‌سری اقدامات دانست و گفت: نمی‌توانیم بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه به فعالان اقتصادی ارائه کنیم.
معاون وزیر افتصاد همچنین بر ثبات در تصمیم‌گیری‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: نباید روزانه سیاست‌ها را تغییر دهیم و این مطالبه بحق فعالان اقتصادی به‌ویژه در حوزه ارزی است. باید به بخش خصوصی اعتماد داشت و فرش قرمز برایشان گسترد، اما در عمل این‌گونه نیست؛ چرا فعال اقتصادی باید نگران افزایش ظرفیت تولید باشد؟
او همچنین با بیان اینکه ارتباط خوبی بین مجموعه دولت و بخش خصوصی برقرار شده است، بر تضمین حقوق مالکیت در موضوع قراردادها اشاره و عنوان کرد: بخش خصوصی قراردادهایی با دولت داشته که متأسفانه بخش دولتی پایبند آن نبوده است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد همچنین به افزایش بهره‌وری به‌عنوان یکی از الزامات زمینه‌ساز برای رشد تولید اشاره و بیان کرد: یکی از مواردی که رهبری به‌خوبی به آن اشاره کردند، رفع ناترازی انرژی است.
سبحانیان همچنین رفع موانع اخذ مجوزها را از دیگر الزامات رشد تولید ذکر کرد و با بیان اینکه از ابتدای سال ١٤٠١ تاکنون بالغ بر ٢٨٤هزار مجوز از درگاه ملی مجوزها صادر شده است، افزود: نباید به بهانه تورم اقداماتی انجام شود که انگیزه تولیدکننده را هم از بین ببریم.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی و ساختاری تورم این است که ناترازی در بودجه کشور، ناترازی در حوزه بانک، ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی انرژی و... سرریز به نظام بانکی می‌شود، تأکید کرد: نیازمند رشد تولید مستمر و پایداریم و پایداری به این معناست که ریشه‌های خلق تورم را در کشور بخشکانیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی