[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ملخ مراکشی طغیان کرد، روزنامه شیراز نوین

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس گفت: آفت ملخ مراکشی در بستر رودخانه پریشان واقع در شهرستان کازرون به حالت طغیان رسیده است.
جاوید عباسی پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: حدود ۲ سال است که ملخ مراکشی که در ایران نیز شایع است، در سطح استان وجود دارد و از سال گذشته جمعیت این آفت در سطح فارس و به‌خصوص بستر دریاچه پریشان زیاد شده و از ابتدای امسال نیز ملخ مراکشی در این منطقه طغیان کرده است.
وی ادامه داد: این آفت علاوه بر شهرستان کازرون، در شهرستان ممسنی نیز مشاهده شده است.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: سال گذشته مبارزه با ملخ در شهرستان‌های کازرون، ممسنی و خرامه در وسعتی بالغ بر ۱۳هزار هکتار انجام شد.
عباسی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ وضعیت ملخ مراکشی در بستر دریاچه پریشان طغیانی شده و مبارزه با این آفت در این منطقه آغاز شده است. تاکنون در وسعتی بالغ بر ۶هزار هکتار مبارزه با آین آفت انجام گرفته و پیش‌بینی می‌شود که این کار تا حدود ۲۰هزار هکتار از اراضی این منطقه 
انجام شود.
وی با بیان اینکه شرایط آب‌وهوایی و پوشش گیاهان امسال زیاد است و به همین دلیل احتمال طغیان بیشتر این آفت وجود دارد، گفت: مبارزه با ملخ مراکشی با جدیت در حال پیگیری است تا این آفت به مزارع و باغات استان وارد نشود.
عباسی اظهار کرد: سال گذشته آفت ملخ شاخک‌بلند پیشانی‌سفید هم در سطح استان مشاهده شد.
وی در بخش دیگر سخنان خود نسبت به خطر زنگ زرد گندم نیز به کشاورزان فارس هشدار داد و گفت: لزوم مبارزه فوری با این آفت در مزارع گندم و جو استان فارس وجود دارد.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد آب‌وهوایی، احتمال شیوع و طغیان بیماری زنگ زرد گندم در مزارع گندم و جو استان وجود دارد.
وی اعلام کرد: در حال حاضر آلودگی این آفت بیشتر در شهرستان‌های ممسنی، رستم، کازرون و فراشبند دیده‌ شده و به‌صورت موردی در سایر شهرستان‌های استان نیز مشاهده شده است.
عباسی عنوان کرد: تاکنون در ۹هزار هکتار از مزارع گندم و جو فارس مبارزه با آفت زنگ زرد گندم انجام شده و لازم است که کشاورزان به‌موقع با قارچ‌کشان مناسب و راهنمایی کارشناسان سم‌پاشی را انجام دهند تا باعث زیان و کاهش تولیدات استان نشود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی