[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

با این سبزی سرشار از ویتامین C دیگر سرما نمی‌ خورید ، روزنامه شیراز نوین

تربچه یکی از سبزی‌هایی که علاوه بر طعم خوشایندی که دارد، دارای خواص زیادی است.
به گزارش صدآنلاین، تربچه در گروه سبزیجات ریشه‌ای جای می‌‌گیرد و ارزش تغذیه‌ای بسیار زیادی دارد. متأسفانه، بسیاری از افراد به‌دلیل بوی پیاز و تندی تربچه یا نفخ ناشی از خوردن آن، تربچه را از رژیم غذایی کنار می‌‌گذارند. این در حالی است که به‌گفته متخصصان تغذیه، شما باید به دلایل زیادی این سبزی را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید. 
در ادامه این مطلب به 5 دلیل اشاره خواهیم کرد که با خواندن آنها، تربچه را در رژیم غذایی هفتگی‌تان جای بدهید. 
تربچه سرشار از آنتی‌اکسیدان است 
رادیکال‌های آزاد در بدن باعث تخریب سلول‌ها، افزایش استرس اکسیداتیو، کاهش قدرت سیستم ایمنی و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، بیماری‌های قلبی و بعضی از انواع سرطان‌ها می‌‌شوند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در تربچه مانند گلوکوسینولات‌ها در کنار ترکیبات سولفوری موجود در آن می‌‌توانند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عوارض ناشی از آن در بدن کمک کنند.
علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند دیگری مانند فولات، ویتامی‌ن C و آنتوسیانین‌های موجود در تربچه هم با کاهش شدید استرس اکسیداتیو در بدن می‌‌توانند جلوی تخریب سلولی را بگیرند. 
تربچه می‌‌تواند به کنترل قند خون کمک کند
بدن ما قند خون را با تولید هورمون انسولین تثبیت می‌‌کند. انسولین، هورمونی است که گلوکز را از خون به سلول‌های بدن منتقل می‌‌سازد. مطالعات نشان داده‌اند که آنتوسیانین‌های موجود در تربچه می‌‌توانند حساسیت به انسولین را بهتر کنند و در نهایت به تنظیم قند خون در بدن کمک کنند.
علاوه بر این، تربچه حاوی ترکیبی به نام کاتچین است که با ترشح انسولین به کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌‌رساند. فیبر غذایی موجود در تربچه هم باعث پیشگیری از نوسانات قند خون و اُفت ناگهانی قند خون در بیماران دیابتی می‌‌شود.
تربچه سرشار از ویتامین C است
یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای مهم درباره تربچه، این است که حتماً آن را به برنامه غذایی خود در طول سفر یا روزهای سرد سال اضافه کنید. تربچه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C است و می‌‌تواند با تقویت فعالیت فاگوسیت‌ها یا سلول‌هایی که میکروب‌های مضر را می‌‌خورند، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. علاوه بر این، تربچه حجم قابل قبولی از ماده معدنی سلنیوم را هم در خود جای داده است. این سلنیوم با فعال کردن سلول‌های T و B در بدن، به گلبول‌های سفید خون کمک می‌‌کند تا عملکرد سیستم ایمنی را ارتقا دهند. 
تربچه به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌‌کند
تربچه حجم قابل توجهی از فیبرهای محلول و نامحلول را در خود جای داده است. فیبرهای محلول می‌‌توانند با کاهش مایعات اضافی در بدن، احتمال ابتلا به اسهال (مخصوصا در طول سفر) را کاهش دهند. فیبرهای نامحلول هم می‌‌توانند با افزایش حجم مدفوع، به افزایش حرکات منظم روده و رفع یبوست کمک کنند. 
تربچه به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند
براساس مطالعه جامعی که درباره تأثیر آنتوسیانین‌ها بر کاهش التهاب ناشی از استرس اکسیداتیو در بدن انجام شده، مشخص شده است که آنتوسیانین‌های موجود در تربچه می‌‌توانند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن، به حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی کمک کنند و فشار خون را به‌عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کنترل کنند.
آنتوسیانین‌های موجود در تربچه با کاهش التهاب در عروق خونی، از تصلب شرایین یا گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌‌کنند و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و مخصوصا حملات قلبی را کاهش می‌‌دهند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی