[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این ویتامین برای دندان و استخوان ضروری است ، روزنامه شیراز نوین

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار کم موردنیاز بدن هستند و در متابولیسم ترکیبات مختلف نقش مهمی‌ دارند. ویتامین‌ها برخلاف پروتئین‌ها، لپیدها و کربوهیدرات‌ها انرژی‌زا نیستند، اما وجود آنها برای رشد طبیعی و پیشگیری از بیماری‌ها لازم است.
به گزارش صدآنلاین، اکثر حیوانات به‌جز انسان، میمون، خوکچه هندی، ماهی‌ها و بلبل قادر به سنتز اسید اسکوربیک در بدن هستند و این سنتز در کبد انجام می‌‌شود. اما انسان به علت نداشتن آنزیم‌های ضروری به منابع غذایی متکی است.
در تکنولوژی صنایع غذایی ویتامین C کاربردهای زیر را دارد:
1. به‌عنوان آنتی‌اکسیدان
2. به‌عنوان بهبود‌دهنده در آرد
3. به‌عنوان پایدارکننده رنگ در گوشت‌های فرآوری شده
4. به‌عنوان عامل جلوگیری‌کننده از قهوه‌ای شدن آنزیمی‌
منابع غذایی ویتامین C
فرآورده‌های حیوانی، منابع چندان غنی برای ویتامین C نیست و تنها جگر و شیر حاوی این ویتامین است. غنی‌ترین منابع گیاهی، گل کلم، اسفناج، کیوی، پرتقال و مرکبات دیگر، توت فرنگی و جعفری است. در گیاهان ممکن است بسته به بخش‌های مختلف گیاه، مرحله رشدونمو و فصل سال، غلظت ویتامین C متفاوت باشد.
نقش ویتامین C در بدن
1. شرکت در سنتز مواد زمینه بافت پیوندی از این موارد است و ماده زمینه‌ای بافت پیوندی از اجزای پروتئین (کلاژن) و کربوهیدراتی تشکیل شده است. ویتامین C در سنتز ماده زمینه‌ای نقش مهمی دارد.
2. شرکت در تشکیل عاج دندان و استخوان‌های دراز هم از نقش‌های این ویتامین است و ویتامین C برای تولید سلول‌های طبیعی عاج دندان ضروری است. همچنین قالب استخوان از کلاژن ساخته شده است و ویتامین C در سنتز کلاژن نقش دارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی