[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۵
  • دوره جدید

قورمه سبزی گیاهی، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده سازی: 30 دقیقه
 زمان پخت: 90 دقیقه

امروزه، رژیم غذایی گیاه‌خواری به یکی از رژیم‌های غذایی محبوب و نسبتاً پرطرفدار تبدیل شده است؛ افراد به دلایل مختلف مانند پاسداری از محیط زیست به این رژیم غذایی روی می‌آورند. عده‌ای فکر می‌کنند در صورت روی آوردن به گیاه‌خواری گزینه‌های انتخابی آن‌ها در بین انواع غذاهای سنتی محدود می‌شود و نمی‌توانند بسیاری از خورشت‌های ایرانی را بخورند. هرچند برعکس تصور این افراد آشپزی ایرانی بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان به راحتی گوشت در غذاهای ایرانی را با مواد دیگری جایگزین کرد.
امروز، قصد داریم نحوه پخت قورمه سبزی گیاهی را به دو روش مختلف آموزش بدهیم؛ این دو نوع قورمه سبزی‌ گیاهی در طعم و عطر چیزی کمتر از نوع مرسوم قورمه سبزی با گوشت ندارند و حتی سالم‌تر از قورمه سبزی سنتی هستند.

 طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ
مواد لازم برای 4 نفر
سبزی قورمه: 500 گرم
پیاز: 1 عدد
قارچ: 1 پیمانه
لوبیا قرمز: یک دوم پیمانه
لیمو امانی 4 عدد
زعفران: به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه خورشتی: به مقدار لازم

 مرحله اول
سبزی قورمه سبزی را پاک کنید، بشویید و آبکش نمایید. سپس، سبزی‌ را خوب سرخ کنید تا حدی که رنگ آن‌ تغییر کند.
 مرحله دوم
لوبیا قرمز را نیز از شب قبل بخیسانید و چند بار آب‌شان را عوض کنید.
 مرحله سوم
حالا پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. بعد پیاز خرد شده را به همراه روغن و زردچوبه در ظرف مورد نظر تفت دهید تا سبک شوند.
 مرحله چهارم
در این مرحله قارچ‌ها را بشویید، خرد کنید و سپس، همراه کمی فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید. قارچ‌ها را خوب تفت دهید تا آب‌شان کشیده شود.
 مرحله پنجم
حالا باید سبزی را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و کمی با مواد تفت دهید. سپس، لوبیا قرمز را که قبلاً با کمی آب نیم‌پز کرده‌اید و آبش را دور ریخته‌اید، به مواد اضافه کنید. اکنون چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بعد از جوش آمدن آب، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورشت بپزد.
 مرحله ششم
لیمو امانی‌ها را بشویید، به دونیم کنید و هسته آن‌ها را در بیاورید و 30 دقیقه قبل از برداشتن خورشت از روی حرارت، آن‌ها را همراه نمک و زعفران به مواد اضافه کنید. خورشت که غلیظ و جا افتاده شد، آن را از روی شعله بردارید. حالا قورمه سبزی گیاهی شما آماده است.

 طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با سویا
مواد لازم
سبزی قورمه سبزی: 500 گرم
سویای درشت فراوری شده:150-100 گرم
لوبیا قرمز: یک پیمانه
لیمو امانی: 6-5 عدد
پیاز متوسط: 1 عدد
زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه و نمک: به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم

 مرحله اول
لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چندبار نیز آب آن‌ را عوض کنید. بعد آن را در ظرف جداگانه‌ای بپزید.
 مرحله دوم
سبزی قورمه سبزی که قبلاً آن را شسته‌اید و خرد کرده‌اید، داخل یک ماهیتابه مناسب بریزید و خوب سرخ کنید.
 مرحله سوم
سویا را در یک کاسه بریزید، مقداری آب جوش به آن‌ اضافه کنید و بگذارید حدود یک ربع خیس بخورند تا نرم شوند.
 مرحله چهارم
پیاز را نگینی خرد کنید و در قابلمه بریزید. سپس آن‌ را با مقداری روغن تفت دهید. حالا سویا را از آب درآورده و آبکش کنید. سویای آبکش شده را نیز داخل قابلمه بریزید و به همراه زردچوبه، ادویه و فلفل تفت دهید.
 مرحله پنجم
بعد از چند دقیقه تفت دادن سویا، سبزی‌ سرخ شده را نیز به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. حالا لیمو امانی‌ها را بشویید، با چنگال روی آن‌ها را سوراخ کنید و داخل مواد بیندازید. سپس دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید مواد بپزد.
 مرحله ششم
نیم ساعت قبل از برداشتن خورشت از روی حرارت، لوبیای پخته و نمک را نیز اضافه کنید. این قورمه سبزی خوشمزه را بپزید و از طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید.

 سخن آخر
قورمه سبزی با قارچ و قورمه سبزی با سویا، دو روش پخت قورمه سبزی برای گیاه‌خوارها است که جایگزین مناسبی برای قورمه سبزی با گوشت می‌باشد. این دو نوع قورمه سبزی گیاهی نه تنها از قورمه سبزی سنتی با گوشت سالم‌تر هستند بلکه، طعم و عطر فوق‌العاده‌ای هم دارند.
برای پخت قورمه سبزی با قارچ و قورمه سبزی با سویا باید لوبیا را از شب قبل بخیسانید و چندباری هم آب آن را عوض کنید. در دستور تهیه این خورشت‌ها، استفاده از لوبیا قرمز توصیه شده است اما می‌توانید به جای آن از لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی