[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

بدرقه محرومیت با پروژه‌های عدالت‌محور، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

/// اشاره:
توزیع عدالت‌محور امکانات شهری به محرومیت‌زدایی می‌انجامد. ارمغان پروژه‌های عمرانی به مواردی نظیر ایجاد ارزش افزوده، گسترش نشاط شهروندی، بهبود وضعیت محیط‌زیست، توسعه فضای سبز، کاهش آسیب‌های اجتماعی و مهم‌تر از همه رخت‌بربستن محرومیت در مناطق کم‌برخوردار منجر شده و شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در جغرافیای محروم هستیم.
به همین دلیل است که مدیریت شهری عزم راسخی برای تعریف و اجرای پروژه‌ها بر اساس نیازهای شهر و شهروندان داشته و از تمرکز ارائه خدمات اجتناب می‌کند.
با بهره‌برداری از یک پروژه عمرانی، می‌توان امیدوار بود که استعدادهای منطقه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی و سایر مؤلفه‌ها شکوفا شده و جهاد تبیین دستاوردهای نظام که موردتأکید رهبر معظم انقلاب است، به شکل علمی و عملی اجرایی شود.
در همین راستا شهرداری شیراز اقدام به تعریف ابرپروژه‌ای در یکی از مناطق محروم شهر کرده است. «پارک مادر» نقش ارزنده‌ای در توسعه فضای سبز در مناطق محروم کلان‌شهر شیراز دارد و به‌موازات آن پاسخ‌گوی نیازهای اهالی شیراز و حتی جنوب کشور در رشته‌های ورزشی است.
بر همین اساس، گروه گزارش شیرازنوین نگاهی به امکانات این ابرپروژه شهری داشته و نقش آن را در نشاط‌افزایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی بررسی خواهیم کرد.
 پارک مادر فرصتی برای ورزش و نشاط شهروندی
بانوی سالمندی که در یکی از بوستان‌های بلوار رحمت از هوای مطبوع بهاری لذت می‌برد، درباره این پروژه می‌گوید: جوانان جنوب شهر فرصت چندانی برای تفریح و سرگرمی ندارند. متأسفانه برخی از آنها به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی و کمبود سرگرمی، دچار آسیب‌های اجتماعی شده و آینده آنها تیره و تباه می‌گردد. به همین دلیل ساخت یک مجموعه تفریحی و ورزشی در جنوب شهر، خدمت بزرگی به اهالی منطقه است و می‌تواند سرنوشت جوانان و خانواده‌ها را عوض کند. این بانوی بازنشسته آموزش و پرورش وقتی که از افتتاح پیست موتورسواری در پارک مادر مطلع می‌شود، می‌گوید: ده سال پیش موتورسیکلتی که در خیابان به حرکات نمایشی می‌پرداخت، با من تصادف کرد و از آن موقع به‌سختی با واکر و ویلچر حرکت می‌کنم. اگر زیرساختی برای موتورسواری قانونمند جوانان فراهم شده بود، آنها در خیابان جولان نمی‌دادند و جان خود و دیگران را به مخاطره نمی‌انداختند.
به سراغ خانواده دیگری که در این بوستان هستند، می‌رویم و نظر آنها را درباره پارک مادر جویا می‌شویم. آنها بر این باور هستند که یکی از نیازهای اصلی محور جنوب شیراز، گسترش فضای سبز است. آلودگی‌های زیست‌محیطی در این منطقه فزونی بیشتری دارد و بهترین راهکار مقابله با آن، احداث پارک و بوستان و درخت‌کاری است.
پدر این خانواده با اشاره به امکانات پارک مادر می‌گوید: پیامبر اکرم(ص) توصیه‌های مؤکدی به یادگیری شنا، تیراندازی و سوارکاری داشته‌اند و خوشحالیم که در پارک مادر این فرصت برای بهره‌برداری خانواده مهیا شده است. امیدواریم که هزینه امکانات پارک مادر بر اساس توانمندی طبقه مرفه جامعه تعریف نشده باشد و عموم جامعه فرصتی برای برخورداری از امکانات آن داشته باشند.
 استقبال شهروندان از پروژه‌های فرهنگی و ورزشی
او می‌افزاید: شهرداری شیراز سوبسیدهای زیادی برای حمل‌ونقل عمومی در قالب هزینه‌های اتوبوس و قطار شهری پرداخت می‌کند و شایسته است که این پوشش‌های حمایتی به حوزه‌های فرهنگی، رفاهی، تفریحی و ورزشی تعمیم یابند.
اما بیشترین مخاطبان پارک مادر و به‌ویژه پیست موتورسواری آن، جوانان هستند. یکی از جوانانی که در حال تعمیر موتور کراس خود در گوشه پیاده‌رو است، درباره پارک مادر می‌گوید: جوانان دوستدار موتورسیکلت در جنوب شهر بسیار زیاد هستند. آنها توانایی خریداری اتومبیل را ندارند و از سوی دیگر موتورسواری آنقدر جذاب است که برای خریداری آن پس‌انداز و لحظه‌شماری کنند.
رمضانی می‌افزاید: امیدواریم این مجتمع تفریحی در تمامی ایام هفته به روی علاقه‌مندان باز باشد و مهم‌تر از آن از ظرفیت افراد باتجربه و پیشکسوت برای آموزش موتورسواری استفاده شود. به این ترتیب شاهد کاهش تصادفات و صدمات کمتری خواهیم بود.
 از توسعه فضای سبز تا گسترش زیرساخت‌های ورزشی
پارک مادر در شهرداری منطقه 5 شیراز واقع شده است. این منطقه با وسعت 1680 هکتار محدوده و 22هزار هکتار حریم در زمره وسیع‌ترین مناطق کلان‌شهر شیراز قرار می‌گیرد و جمعیتی بالغ بر 160هزار نفر در این محدوده ساکن هستند که بخش قابل‌توجهی در محدوده مناطق کمتربرخوردار 
قرار می‌گیرند.
در همین زمینه یکی از کارکردهای مؤثر پارک مادر، نقش ارزنده آن در توسعه فضای سبز منطقه و کلان‌شهر شیراز است. اکنون سرانه فضای سبز در سطح این منطقه معادل 9.39 مترمربع است که با افتتاح پروژه‌هایی نظیر بوستان مادر به 10.5 مترمربع رسیده و هدف‌گذاری در سال جدید 12 مترمربع به ازای هر شهروند است. همزمان با چهل‌وچهارمین بهار انقلاب اسلامی، پیست موتورسواری پارک مادر به مساحت 15هزار مترمربع با اعتباری بالغ بر یازده‌میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. این پروژه با رعایت استانداردهای جهانی طراحی و اجرا شده که آن را در جنوب کشور بی‌نظیر می‌سازد.
همچنین پارک مادر به‌عنوان یک ابرپروژه شهری دارای سه سالن تیراندازی استاندارد به مساحت 3600 متر است که در آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به دو سالن سرپوشیده ورزشی، کافی‌شاپ، رستوران، زمین بازی و دیگر موارد اشاره کرد.
 امدادرسانی ترافیکی در محور رحمت
یکی دیگر از پروژه‌هایی که با هدف کلان محرومیت‌زدایی در هفته‌های اخیر کلنگ‌زنی شد، پروژه تقاطع غیرهم‌سطح رحمت- قائم بود. بولوار رحمت یکی از مسیرهای اصلی شریانی در کلان‌شهر شیراز است و با توجه به اهمیت موضوع، شهرداری شیراز با حمایت شورای اسلامی شهر رویکرد حل گره‌های ترافیکی را در دستور کار قرار داده است.
پروژه تقاطع غیرهم‌سطح رحمت- قائم با دو رویکرد مهم رفع گره‌های ترافیکی و دسترسی مناسب مردم از جنوب و شرق و غرب به سمت حرم مطهر احداث می‌شود. این تقاطع غیرهم‌سطح از سه قطعه پل تشکیل شده و مجموع طول عرشه این تقاطع ١٢٠٠ مترمربع است.
 ارتقای کیفیت زندگی در جغرافیای محروم
یکی دیگر از پروژه‌های شهرداری شیراز که در هفته‌های اخیر به بهره‌برداری می‌رسد، پیاده راه احمد بن موسی(ع) به طول 1800 متر است. این پروژه مجهز به دستگاه‌های ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری، سرویس بهداشتی، فضای سبز چشم‌نواز، آبخوری، روشنایی مطلوب و دیگر امکانات موردنیاز است که در دهه پرفروغ فجر به بهره‌برداری 
خواهد رسید.
همچنین در راستای گسترش ورزش در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی، عملیات کلنگ‌زنی یک سالن سرپوشیده ورزشی در دهه مبارک فجر در بلوار رحمت بر زمین زده خواهد شد و تا نیمه‌های سال آینده تقدیم شهروندان می‌شود. از زاویه‌ای دیگر، یکی از نیازهای اصلی شهرها به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ایمنی بازمی‌گردد. بخشی از این هدف بزرگ با رویکردهایی نظیر لوله‌گذاری، آرام‌سازی ترافیکی، مدیریت آب‌های سطحی و اجرای پروژه‌های آبخیزداری محقق شده و در مقیاس کلان‌تر با احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی رخ می‌دهد. شهرداری شیراز در دهه فجر سال گذشته چند ایستگاه آتش‌نشانی در نقاط مختلف کلان‌شهر شیراز را به بهره‌برداری رساند.
 تداوم عمران به همت شهرداری و با حمایت شورای شهر
بر اساس این گزارش، در دومین گام از جهش عمرانی شهرداری شیراز، آیین کلنگ‌زنی تقاطع غیرهم‌سطح قائم- رحمت با اعتبار 250میلیارد تومان و پروژه‌های منطقه پنج شامل افتتاح مجموعه موتورسواری بوستان مادر، پیاده‌راه سلامت احمد بن موسی(ع)، راه دسترسی ضلع شمالی بوستان مادر و لوله‌گذاری شهرک شهید آیت‌الله دستغیب و کلنگ‌زنی سالن ورزشی غیرتوپی بوستان مادر، نمازخانه بوستان مادر، ایستگاه آتش‌نشانی بنی‌هاشمی، ادامه بولوار ذاکر عباسعلی، سالن ورزشی غیرتوپی پهلوانان نصیری و اجرای طرح راه دسترسی شهرک گل‌ها تا 32متری بوستان مادر 
برگزار شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی