[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

خودرو رسماً گران شد ، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا میزان افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی را اعلام کرد که بر اساس آن محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ پیش از این میزان افزایش قیمت‌ها بیش از ۴۰ درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمت‌ها کمتر شد.
به گزارش ایسنا، محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی درب کارخانه خبر داد. طبق اعلام وی آخرین افزایش قیمتی که روی محصولات ایران‌خودرو و سایپا اعمال شده بود، مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ بود و در سال گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمت کارخانه‌ای نداشتیم. خوشبختانه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان (دو نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت‌گذاری خودرو) از حدود چهار الی پنج ماه پیش از پایان سال، کار کارشناسی مفصل را انجام دادند. مبنای قیمت‌گذاری، گزارش شش‌ماهه اولِ حسابرسی دو گروه خودروسازی است که توسط سازمان حسابرسی انجام شده و مبنای قیمت‌گذاری محصولات دو خودروساز قرار گرفته است.
تیموری گفت: میانگین افزایش قیمت‌ها برای خودروهای شاهین حدود ۱۸ درصد و کوئیک اتوماتیک ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است. در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز خودروهایی نظیر پارس، سمند، تارا و دنا افزایش ۲۹درصدی قیمت‌ها به طور متوسط اعمال شده است.
وی اضافه کرد: روز یکشنبه لیست قیمت‌های جدید در سایت دو خودروساز اعلام شد تا مصرف‌کنندگان و ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای داخلی از قیمت‌های جدید مطلع شوند و خودروسازان نیز بر اساس قیمت‌های جدید خودروها را تحویل دهند.
مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این مبنای قیمت‌گذاری، روش دومی را هم شورای رقابت اتخاذ کرد که بر اساس معادل سه خودرو مشابه خارجی (به لحاظ کیفیت و سایز خودرو)، مقایسه قیمتی انجام داد تا مشخص شود قیمت‌گذاری که قرار است انجام شود، تا چه میزان مطابق با قیمت‌های وارداتی است.
تیموری خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، این است که بر اساس گزارش‌ حسابرسی و قیمت‌های سه خودروی خارجی و سطح کیفیت‌ آنها در واقع کمتر از ۲۹ درصد افزایش قیمت صورت گرفته است. تمام خودروهای داخلی که شورای رقابت آنها را رقابتی تشخیص داده است و زمینه رقابت برای آنها وجود دارد، در حیطه قیمت‌گذاری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: به طور مثال خودروی شاهین پیش از افزایش قیمت‌ها ۳۰۴میلیون تومان قیمت داشت که اکنون این افزایش قیمت ۱۸درصدی به آن اضافه می‌شود؛ ضمن اینکه ۴۰میلیون تومان هم عوارض محاسبه می‌شود. اما نکته این است که قیمت عوارض‌ها افزایشی نداشته و تنها این ۱۸ درصد به قیمت پایه خودرو اضافه می‌شود. همچنان این قیمت جدید نسبت به قیمت بازار آزاد که در حدود ۶۰۰ میلیون تومان است، تفاوت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: قیمت‌های اولیه که شورای رقابت اعلام کرده، در حقیقت بیشتر از اینها و میانگین بالای ۴۰ درصد بود؛ اما پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها مجدد موردپالایش توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شورای رقابت قرار گرفت. در نهایت قیمتی مدنظر قرار گرفت که بتوانیم افزایش تولید خوبی را در سال جاری محقق کنیم؛ چراکه تمام نهادهای تولید همچون فولاد، پتروشیمی و ارز افزایش داشت، اما طی این یک سال و نیم اخیر قیمت خودرو تغییری نکرده بود.
تیموری اعلام کرد: خودروهایی که پیش از سال در قالب طرح یکپارچه ‌فروش خودروهای داخلی عرضه شد و متقاضیان ثبت‌نام کردند، بر اساس قیمت‌های جدید تحویل خواهد شد و این مورد در قراردادها نیز ذکر شده است. بنابراین تمام کسانی که در این طرح ثبت‌نام کردند، به قیمت‌های مصوب فعلی خودرو را تحویل 
خواهند گرفت.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تأکید کرد: پس از آنکه شورای رقابت و سازمان حمایت کار بررسی و آنالیز قیمت‌ها را آغاز کرد، جو بسیار مثبت و امیدوارکننده‌ای ایجاد شد؛ به‌گونه‌ای که ما در هفته اول تولید حدود ۳۲ درصد افزایش تولید نسبت به هفته ابتدایی سال گذشته داشتیم. ما زنجیره ۲۰۰۰ قطعه‌ساز در کشور هستیم؛ زمانی که امید ایجاد می‌شود، تولید روتین افزایش پیدا می‌کند که در سال جاری این عدد طی ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی