[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کافی، شاعر انقلابی: ادبیات انقلاب اسلامی با پیشرو بودن شاعران فارس احیا شد ، روزنامه شیراز نوین

یک شاعر و نویسنده با اعتقاد به اینکه شعر پس از انقلاب، شعری پویا و متحرک است، گفت: ادبیات انقلاب اسلامی همواره با پیشرو بودن شاعران فارس احیا شده است.
غلامرضا کافی، یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه استان فارس در عرصه شعر از جایگاه مطلوبی در کشور برخوردار است، اظهارکرد: شعر معاصر ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی تحولات گسترده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متحول شد و شاعران فارس هم در این زمینه پیشرو بوده‌اند.
پیشرو بودن فارس در شعر انقلابی
این شاعر ادامه داد: شعر در فارس، پیشینه درخشانی دارد و شعر و شاعران فارس در دوران پس از انقلاب اسلامی هم از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار شده اند و حتی می‌توان گفت این استان در حوزه شعر انقلابی نیز پیشرو بوده است.
کافی اضافه کرد: اشعاری در قالب رباعی در شعر پس از انقلاب با رویکرد منحصر‌به‌‌فردی در استان فارس دنبال و احیا شده است. به‌عنوان مثال، منصور اوجی، مجموعه رباعی مرغ سحر را در سال ۱۳۵۷ به چاپ رساند و یک دهه پس از انتشار این مجموعه که سرشار از نمادها و اشاراتِ انقلابی و تاحدی حتی پیشگویانه بود؛ یعنی در سال ۱۳۶۸ هم مجموعه‌ دیگری از رباعیاتش را در کتابی به نام «حالی است مرا» منتشر کرد.
وی با بیان اینکه ادبیات انقلاب اسلامی همواره با پیشرو بودن شاعران فارس احیا شده است، گفت: ایرج زبردست نیز یکی از رباعی‌سرایان توانمند کشور است که توانسته جایگاه استان فارس را در عرصه شعر حفظ کند. میلاد عرفان‌پور و هادی فردوسی هم از جوانان موفق فارس در عرصه شعر هستند که مورد تمجید بزرگان این عرصه قرار گرفته‌اند.
استان فارس سرآمد قالب‌های شعری
کافی با اشاره به اینکه استان فارس در سایر قالب‌های شعری نیز همواره سرآمد بوده است، یادآور شد: استان فارس در قالب ترانک که کوتاه‌ترین شعر کاملی است که ساخت و معنای مشخصی دارد از شاعران خوب و توانمندی بهره می‌برد و حتی می‌توان گفت این قالب شعری از استان فارس برخاسته است.
وی تأکید کرد: همان‌گونه که گفتم استان فارس در جریان‌های شعری همواره پیشرو بوده و در جریان‌های پیشرو نیز همیشه نماینده داشته است.
دبیر محفل ادبی قند پارسی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب در دیداری که اخیراً با شاعران داشتند، اعلام کردند که شعر یکی از پیشرفته‌ترین و پیشروترین هنرها در دوران انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و قطعاً این اتفاق خوب با پشتکار شاعران سراسر کشور رقم خورده است.
ضرورت حمایت از شاعران
وی بر ضرورت حمایت از هنرمندان تأکید کرد و افزود: هنرمندان برای ادامه فعالیت خود در عرصه هنری باید مورد حمایت و تشویق قرار بگیرند. متأسفانه در حال حاضر شاهد حمایت قابل توجهی از هنرمندان به‌ویژه شاعران نیستیم و هیچ نهادی خود را متولی حمایت از هنرمندان نمی‌داند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: حمایت‌هایی که در شرایط کنونی از شعر و شاعران می‌شود، بنیان مردمی دارد و این در حالی است که حمایت از شاعران باید توسط متولیان فرهنگی صورت بگیرد.
کافی با اعتقاد به اینکه شاعران باید پشتوانه اندیشگانی هم داشته باشند، گفت: شاعران جوان نیاز به پشتوانه قوی فکری و ذهنی دارند؛ با این حال مسئولان فرهنگی دغدغه چندانی برای رسیدگی به مشکلات هنرمندان در این عرصه ندارند.
وی افزود: مدتهاست شاهد برگزاری انجمن‌های ادبی با قوتی که در گذشته در استان فارس برگزار می‌شدند، نیستیم و می‌توان گفت یک فضای فردی بر شعر فارس حاکم شده است.
تقویت انجمن‌های ادبی فارس
وی تقویت انجمن‌های شعر فارس را در گرو حمایت‌های مادی و معنوی دانست و گفت: باید برنامه‌های ویژه‌ای با حضور شاعران برجسته فارس به صورت مستمر برگزار شود؛ بنده بارها طرحی را با عنوان «شب شاعر» ارائه داده‌ام تا بتوانیم با بهره‌گیری از شاعران برجسته به جذب و پرورش جوانان مستعد بپردازیم و به افزایش انگیزه در جوانان فعال در این عرصه کمک کنیم اما تاکنون شاهد حمایت دستگاه‌های اجرایی از اجرای این طرح نبوده‌ایم.
استاد ادبیات دانشگاه شیراز بیان کرد: برخی از رشته‌های هنری از وجود کارشناسانی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره می‌برند اما هنوز هم از حضور کارشناسی در حوزه شعر محروم هستیم.
نقش مهم شاعران بر رویکردهای اجتماعی
وی به نقش مهم شاعران بر رویکردهای اجتماعی در جامعه اشاره کرد و افزود: هرچند امروزه نقش شاعران در کارکردهای اجتماعی کمرنگ‌تر از گذشته شده اما هنوز هم نمی‌توان تأثیرگذاری شاعران بر رویکردهای جامعه را نادیده گرفت. در حقیقت شعر یکی از مهم‌ترین ابزارها و مؤلفه‌های تأثیرگذار در تلطیف فضای جامعه به‌شمار می‌رود.
کافی با اعتقاد به اینکه ترویج هنر با تعلیم هنر متفاوت است، بیان کرد: تعلیم هنر را می‌توان به دست اساتید مختلف سپرد اما مسئولان برای ترویج هنر باید وسواس بیشتری به خرج بدهند.
بهره‌گیری از جوانان در هفته هنر انقلاب
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی در شیراز اشاره کرد و گفت: حوزه هنری برنامه‌های خوبی برای هفته هنر انقلاب اسلامی پیش‌بینی کرده‌ است و تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ تا در این برنامه‌ها از حضور شاعران جوان بهره ببرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی