[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

هنر انقلاب، هنری متعهد است، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه هفته هنر انقلاب، فرصتی برای بازخوانی اندیشه‌ها و سلوک حقیقت‌جویانه شهید آوینی است، گفت: هنر انقلاب اسلامی، هنری متعهد است و با ژست‌های رایج روزگار ما چندان همخوانی ندارد؛ هنر در منظر امام ذاتاً و ماهیتاً امانت‌دار مبارزه با دشمنان دین است.
حمیدرضا قانعی، اظهار کرد: روز هنر انقلاب اسلامی، بهانه‌ای برای گرامیداشت افکار و اندیشه‌های متفکری است که هنوز پس از گذشت ۳۰ سال از شهادتش، ابعاد مختلف نگاه و نظریه‌های او برای اهل فن ناشناخته مانده است.
شهید آوینی، متفکری از جنس انقلاب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: متفکری از جنس خود انقلاب اسلامی، اندیشه و مرام و مسلکی که با آشنایی با امام خمینی(ره) دچار تحولی شگرف شده، به‌گونه‌ای که همه آنچه پیش از آن نوشته بود را می سوزاند؛ شهید آوینی(۱۳۷۲-۱۳۲۶) در روزگار خود پرسش‌هایی را از ماهیت علم، ماهیت هنر، ماهیت فرهنگ مطرح می‌کند که پاسخ برخی از آنها در زمانه ما نیز چندان روشن نیست و شاید هنوز هم برای بسیاری از مردمان ما تازگی داشته باشند.
قانعی افزود: شهید آوینی در مقالات متعدد خود از نسبت انقلاب اسلامی با پدیده های عالم جدید سخن می‌گوید و راه تحقق تمدن نوین اسلامی را تبیین و توضیح و گفت‌وگو در ماهیت این پدیده‌ها می‌داند، نسبتی که پس از گذشت سالیان سال، همچنان برخی برای هم‌نسل‌های ما مبهم و بی‌پاسخ است.
به چالش کشیدن ماهیت هنر با تصاویری از سبک زندگی رزمندگان
وی اضافه کرد: اینکه شهید آوینی، ماهیت هنر جدید را با تصاویری از سبک زندگی رزمندگان اسلام به چالش می‌کشد برکسی پوشیده نیست، اما توضیح اینکه چگونه می‌شود به این مهارت دست یافت شاید چندان راحت نباشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یادآور شد: هنر انقلاب اسلامی، حتماً هنری متعهد است و با ژست‌های رایج روزگار ما چندان همخوانی ندارد، هنر در منظر امام(ره)، ذاتاً و ماهیتاً امانت‌دار مبارزه با دشمنان دین است و آوینی برای تبیین این مفهوم مقالات متعددی به نگارش درآورده است.
شهید آوینی الگویی مناسب برای هنرمندان
وی عنوان کرد: آوینی، روایتگری صادق از فرزندان روح‌الله در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود و برای به تصویر کشیدن این رشادت ها از قاب‌های معمول و مرسوم مستندسازی عبور کرده و به مدل و سبکی متناسب با ظرفیت مردمان مبارز عصر خود، دست یافت. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه شهید آوینی الگویی مناسب برای هنرمندان روزگار ماست، گفت: توجه به سبک و سیاق و اندیشه و تفکر وی از ضروریات امروز انقلاب اسلامی است؛ به امید آنکه هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای بازخوانی اندیشه‌ها و سلوک حقیقت جویانه وی فراهم آورد و راز شهادتش فاش گردد.
سید مرتضی آوینی، معروف به کامران آوینی، متولد۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری است که در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در فکه به شهادت رسید؛ پس از شهادت این هنرمند در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی