[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مافیای کنکور زیر تیغ ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
تورم افسارگسیخته بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را تحت‌تأثیر قرار داده و بسیاری از مردم را از حل چالش‌های اقتصادی خانوار ناتوان ساخته است. یکی از آثار تورمی، متوجه کنکوری‌ها و پشت‌کنکوری‌هایی است که خواهان شکست‌دادن غول کنکور هستند، اما خانواده‌هایشان قادر به تحمل پرداخت هزینه‌های گزاف خرید کتب کمک‌آموزشی نمی‌باشند. 
در سال‌های اخیر که با افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، معیشت پایدار خانواده‌ها به مخاطره افتاده است، تأمین نیازهای اساسی مانند غذا، مسکن و پوشاک در اولویت قرار گرفته است و سایر نیازهای انسانی مانند نیاز به آموزش و... در سایه همین گرانی به شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. وقتی نام کلاس‌های خصوصی کنکور، کتب کمک‌درسی و... به میان می‌آید، با توجه به قیمت‌های نجومی کاغذها، افزایش هزینه چاپ و نشر و... نه تنها تنِ صنعت نشر به لرزه درآمده، بلکه خود کادر آموزشی و بدتر از همه، خانواده‌های کنکوری‌ها نیز با سردرگمی مواجه شده‌اند! 
به قیمت‌های هر کتابی که می‌نگری، متحیر می‌شوی؛ چراکه اکثر اوقات قیمت فقط یک جلد کتاب آموزشی بین 300هزار تا یک‌میلیون تومان متغیر است. پدر و مادرهای دانش‌آموزان کنکوری‌ کاسه چه‌کنم چه‌کنم در دست گرفته و دائم با چالش تأمین نیازهای آموزشی فرزندان کنکوری‌شان و آینده در معرض خطر آنها مواجه‌اند. اگر این منابع را تهیه نکنند، فرزندانشان پشت کنکور درجا می‌زنند و اگر هم بخرند، باید به هزار و یک نفر بدهکار شوند! کما اینکه در یکی از محلات شیراز (خیابان دهنادی) که معدن کتب کمک درسی دست‌‌دوم برای کنکور است، کتاب‌های منتشرشده در دو سه سال اخیر نیز فاقد اعتبار خوانده می‌‎شود و بر توزیع و فروش کتاب‌های جدید تأکید می‌گردد. البته همین‌ کتاب‌های به‌اصطلاح قدیمی نیز با رقمی در حدود 37 الی 70هزار تومان به کنکوری‌ها فروخته می‌شوند. جالب‌تر اینکه مافیای کنکور، مرتب منابع جدید را منتشر نموده و با ایجاد تغییرات اساسی در کتاب‌های کمک‌آموزشی، خانواده‌ها را به خرید منابع کنکوری تازه منتشرشده مجبور می‌کنند؛ آن هم با هزینه‌های سرسام‌آوری که کمر خانواده‌ها را خمیده کرده است.
برخی رسانه‌ها، گام‌های مثبت و مناسبی را برای شکست مافیای کنکور برداشته‌اند که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های آموزش از راه دور و رایگان رسانه ملی اشاره نمود؛ اما پرسش اینجاست که کانون و هسته مرکزی آموزش و پرورش، چه ابتکارات یا اهدافی را برای سرکیسه‌نشدن خانواده‌های دارای فرزند یا فرزندان کنکوری در نظر گرفته‌اند؟ 
در این رابطه، رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس، طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما، تأکید کرد: در کل نظام آموزشی سراسر کشور، استفاده دانش‌آموزان از کتب کمک‌آموزشی ممنوع اعلام شده و تأکید معلمان و دبیران بر استفاده دانش‌آموزان از این کتب، خلاف مقررات است. به دانش‌آموزان و اولیای آنها توصیه می‌شود که در صورت مشاهده چنین مواردی، مراتب را فوراً به ما گزارش دهند.
رحیم کامیار گفت: برای مبارزه با غول کنکور و غول گرانی و جایگزین‌نمودن محصولات فرهنگی همچون کتب کمک‌آموزشی، شرکت در دوره‌های خصوصی و... که هزینه‌های گزافی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، با راهکارهای اثربخش و در عین حال کم‌هزینه‌تر، بر آن شدیم تا نسبت به برگزاری آزمون‌های شبه‌نهایی، وبینارها و نشست‌های تشویقی برای دانش‌آموزان پایه‌های تحصیلی دهم، یازدهم و به‌ویژه دوازدهم اقدام نماییم تا با یادگیری بهتر مطالب بر ترس خود غلبه نموده و زمینه مساعدتری برای تست‌زنی در کنکور داشته باشند.
وی اشاره کرد: همانگونه که مستحضرید، روند طراحی سؤالات کنکور‌های سراسری تغییر نموده و طراحی پرسش‌های مفهومی و فرامفهومی مدنظر قرار گرفته است. بنابراین، کتب کنکوری نتیجه مثبت چندانی را برای دانش‌آموزان این سه مقطع تحصیلی به‌همراه ندارند. ما با طرح‌ریزی آزمون‌های آموزشی شبه‌نهایی که از 15 اسفندماه سال گذشته آغاز شده و طبق جدول زمان‌بندی تا 15 اردیبهشت‌ماه 1402 ادامه دارد، در تلاشیم تا به بلوغ و رشد فکری دانش‌آموزان کمک کنیم و مهارت‌های تست‌زنی آنان را نیز ارتقا دهیم. دانش‌آموزان ابتدا بر حسب استعداد و توانایی‌های فردی گروه‌بندی می‌شوند و سپس برای هر یک از گروه‌ها، آزمون‌هایی برگزار می‌شود. در این آزمون‌ها، گروه‌های دانش‌آموزی با نکات کلیدی و اساسی و نحوه رعایت آنها آشنا می‌گردند تا راه برای راهیابی آنان به دانشگاه‌ها و رشته‌های دلخواه هموار گردد. 
کامیار خطاب به دانش‌آموزان پایه‌های نهایی اعلام نمود: برای هر دسته از دانش‌آموزان که با توجه به استعداد و توانایی‌هایشان گروه‌بندی شده‌اند، دوره‌های ویژه آموزشی نیز به‌صورت رایگان در نظر گرفته شده است تا همه دانش‌آموزان در یک سیستم عادلانه آموزشی ارتقا یافته و آینده درخشانی را برای کشور 
رقم بزنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی