[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این میوه شیرین حافظ سلامت قلب و تنظیم قند خون و برای مغز مفید است، روزنامه شیراز نوین

خرما یکی از خوراکی‌های محبوب ماه مبارک رمضان است که معمولاً در سفره‌ افطاری و سحری جایگاه مخصوصی دارد. این میوه‌ شیرین، خواص فوق‌العاده‌ای نیز دارد که به برخی از آ‌ها اشاره کرده‌ایم.
به گزارش صدآنلاین، خرما را معمولاً به‌خاطر شیرینی آن مصرف می‌کنیم و آن را یک شیرینی طبیعی و خوشمزه می‌دانیم. اما این میوهٔ مغذی فواید قابل‌توجهی برای سلامتی دارد.
خرما میان‌وعده‌ای خوشمزه است که چه به‌تنهایی و چه همراه خوراکی‌های دیگر، فواید زیر را دارد:
1. سرشار از مواد مغذی است
2. انواع آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد
3. شیرینی طبیعی است و قند اضافی ندارد
4. برای سلامت گوارش مفید است
5. حافظ سلامت قلب و تنظیم قند خون است
6. برای مغز مفید است
7. به تسهیل زایمان طبیعی کمک می‌کند
خرما همچنین، منبع خوبی از فیبر است و به سلامت عملکرد گوارش کمک می‌کند. فیبر خرما می‌تواند حرکات روده را منظم کرده و جلوی یبوست را بگیرد.
ارزش غذایی یک عدد خرما
یک عدد خرما حدود ۲۳ کالری، ۰.۲ گرم پروتئین، ۶ گرم کربوهیدرات و صفر گرم چربی دارد. خرما منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم و آهن است و ارزش غذایی یک عدد خرما به‌شرح زیر است:
1. ۲۳ کالری
2. ۰ چربی
3. ۰.۲ میلی‌گرم سدیم
4. ۶ گرم کربوهیدرات
5. ۰.۶ گرم فیبر
6. ۵ گرم قند
7. ۰.۲ گرم پروتئین
8. 53 میلی‌گرم پتاسیم
9. ۳.۴ میلی‌گرم منیزیم
10. ۰.۱ میلی‌گرم آهن
11. ۱.۵۲ میکروگرم فولیک‌اسید
کربوهیدرات‌ها
یک عدد خرما ۶ گرم کربوهیدرات دارد که عمده آن از قند است. خرما به‌دلیل برخورداری از فروکتوز بالا، بسیار شیرین است که معادل شیرینی دوبرابر گلوکز می‌باشد. یک عدد خرمای متوسط حدود نیم‌گرم فیبر دارد و با رسیده‌تر شدن این میوه، قند آن بیشتر شده و فیبر آن کاهش می‌یابد.
شاخص گلیسمیک خرما، چیزی بین ۴۳ و ۵۵ است که بسته به‌نوع آن و میزان رسیده بودن آن دارد. خرما با وجود اینکه بسیار شیرین است، غذایی با شاخص گلیسمیک پایین محسوب می‌شود.
چربی
چربی خرما آن‌قدر کم است که اصلاً قابل ملاحظه نیست و به‌همین دلیل از آن به‌عنوان ماده غذایی بدون چربی نام می‌برند.
پروتئین
خرما مقدار کمی پروتئین دارد و همراه با خرما منابع دیگری از پروتئین را نیز مصرف کنید، مانند گوشت کم‌چرب، ماهی، مغزها و دانه‌ها و حبوبات تا نیاز روزانه‌تان به پروتئین تأمین شود.
ویتامین‌ها و املاح
خرما منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم و آهن است. ضمناً خرما دارای ۶ ویتامین B ‌ضروری است، از جمله فولیک‌اسید و پانتوتنیک‌اسید (ویتامین B5)، خرما دارای پلی‌فنول‌های زیادی می‌باشد که نوعی آنتی‌اکسیدان هستند و از آسیب‌های سلولی پیشگیری می‌کنند و فیتواستروژن‌های مفیدی نیز دارد.
کالری
یک عدد خرما ۸ گرم یعنی حدود ۲۳ کالری دارد که اکثر آن از کربوهیدرات است.
دیگر خواص خرما برای سلامتی
خرما حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاباتی است که منجر‌به سرطان می‌شوند.
کمک به سلامت قلب
خرما دارای پتاسیم است که یک الکترولیت ضروری برای سیستم قلبی و عروقی است. پتاسیم به‌خوبی می‌تواند فشارخون بالا را پایین بیاورد، خرما سدیم کم و فیبر دارد و همه این سه عامل، حامی سلامت قلب هستند.
استحکام استخوان‌ها
خرما منیزیم دارد که برای تشکیل استخوان ضروری است. کمبود منیزیم با افزایش احتمال پوکی‌استخوان مرتبط است. بهتر است منیزیم را به‌جای مکمل از طریق منابع غذایی به‌دست آورید؛ چون ریسک مسمومیت را به‌دنبال ندارند. همچنین آهن موجود در خرما به تأمین ذخایر مغز استخوان کمک می‌کند.
کمک به تثبیت قند خون
اگر خرما را به‌جای کنستانتره‌های شیرین‌کننده مثل قندهای فرآوری شده و شیره‌ها استفاده کنید با وجود اینکه شیرین است به میزان چشمگیری می‌تواند به تثبیت قند خون کمک کند. ضمناً خرما یک اسنک بسیار مناسب است و می‌توانید چند عدد از آن را همیشه همراه خود داشته باشید.
فیبری که به گوارش کمک می‌کند
خرما منبع خوبی از فیبر است و به سلامت عملکرد گوارش کمک می‌کند. فیبر خرما می‌تواند حرکات روده را منظم کرده و جلوی یبوست را بگیرد.
فیبر، ریسک انواع بیماری‌های مزمن از جمله سرطان را کاهش می‌دهد و کمکتان می‌کند به یک وزن سالم برسید و آن را حفظ کنید. خرما جلوی انواع بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری‌های متابولیکی را نیز می‌گیرد.
خرما همچنین می‌تواند به شُل‌شدن دهانه رحم کمک کند و در نتیجه نیاز کمتری به اکسی‌توسین جهت سرعت دادن به مرحله آخر زایمان است و اجازه می‌دهد وضع‌حمل پروسه طبیعی خود را راحت‌تر طی کند. خرما دارای ترکیباتی است که به گیرنده‌های اوکسی‌توسین می‌چسبند و مشابه اکسی‌توسین در بدن عمل می‌کنند؛ اکسی‌توسین یک هورمون طبیعی و مسئول کمک به انقباضات رحم طی زایمان است.
آلرژی‌ها
واکنش آلرژیک به خرما معمول نیست و اگر هم باشد محدود به خارش و التهاب در اطراف دهان می‌شود. سولفیت‌هایی که به‌عنوان نگهدارنده به خرمای خشک افزوده می‌شوند عامل علائم آلرژیک جدی‌تر به خرما هستند. این علائم اغلب شبیه علائم آسم بوده و در طیف خس‌خس خفیف سینه تا شوک‌های آنافیلاکسی خطرناک قرار می‌گیرند که نیازمند اقدام فوری پزشکی است.
بسیاری از افرادی که به میوه حساسیت دارند به گرده‌ها یا لاتکس نیز حساس هستند، اگر شک دارید که ممکن است علائمی که دارید مربوط به حساسیت به خرما باشد، خرما نخورید و برای تشخیص علت مشکلتان به پزشک مراجعه کنید.
چطور از خرما در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید؟
خرما در انواع دستورالعمل‌های آشپزی از جمله اسموتی‌ها، اسنک‌های انرژی‌زا، جو دوسر پخته‌شده، برخی پوره‌ها و انواع کیک و نان و شیرینی، قابل‌استفاده است،
انواع دسرها را نیز می‌توانید با خرما تهیه کنید و همچنین خرما می‌تواند به‌عنوان یک شیرینی طبیعی در کنار سالاد یا سبزیجات پخته شده (مثلاً گل‌کلم برشته یا کلم‌برگ تفت‌داده شده) ترکیب بی‌نظیری شود.
مصرف خرما برای شروع افطار با آب ولرم یا شیر ولرم نیز بسیار مفید خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی