[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

انسان نابودگر جنگل و مرتع ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: برای صیانت از مراتع و پوشش‌های جنگلی و ارتفاعات شیراز و سایر نقاط فارس در مقابل آتش‌سوزی، رویکرد پیشگیرانه، فرهنگ‌ساز و آموزش‌محور در نظر گرفته‌ایم.
با فرارسیدن فصل گرم، بیش از یک‌هزار فقره آتش‏‌سوزی صرفاً در جنگل‌‏های ایران طبق آمار 20 سال گذشته به ‌وقوع پیوسته است که موجب شده تا حدود 3هزار و 500 هکتار از عرصه‌‏های جنگلی دچار آتش‌‏سوزی شوند و حتی بخشی از این عرصه‌‏ها کاملاً از بین بروند.
آمار موجود همچنین حاکی از این است که علت حدود 10 درصد از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، عوامل طبیعی مانند صاعقه و آذرخش و خودسوزی جنگل‌‏ها در پی وزش باد‌های گرم است، اما طبق همین آمار، متأسفانه بیش از 90 درصد علت وقوع آتش‏‌سوزی‌‏ها، عوامل انسانی هستند که به‌صورت عمدی یا سهوی به آتش‌سوزی مراتع منجر می‌شوند؛ لذا فرهنگ‌سازی در پیشگیری از وقوع این دست آتش‌سوزی‌ها نقش مؤثری دارد که آتش‌نشانی شیراز بر آن تأکید ویژه دارد.
هادی عیدی‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن ابراز خرسندی از بارش‌های اخیر در شیراز و سایر نقاط استان فارس، می‌گوید: ترسالی و بارش رحمت الهی موجب شده تا مراتع و ارتفاعات ما سرسبز شوند، اما از اواخر اردیبهشت‌ماه که هوا رو ‌به گرمی می‌رود، احتمال آتش‌سوزی در باغات، مراتع و ارتفاعات افزایش خواهد یافت.
وی ادامه می‌دهد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، هرساله اقداماتی برای مقابله با وقوع آتش‌سوزی و اطفای حریق‌های رخ‌داده به ‌انجام می‌رساند که امسال با رویکردی جدید و با تأکید بر فرهنگ‌سازی و پیشگیری، به‌ویژه صیانت و حفاظت از باغات و فضای سبز و ارتفاعات شیراز این اقدام را در پیش گرفته‌ایم.
عیدی‌پور اعلام می‌کند: در حوزه پیشگیری، نخستین کاری که امسال در نظر داریم، برنامه‌ریزی برای آموزش شهروندی و عمومی است تا مردم بیشتر آگاه شوند که با انجام چه اقدامات ساده و مؤثری می‌توانند از وقوع آتش‌سوزی در طبیعت و حاشیه جاده‌ها پیشگیری کنند و شاهد اقداماتی مانند سهل‌انگاری یا کم‌توجهی گردشگران، خاموش‌نکردن صحیح آتش، انداختن ته‌سیگار روشن در طبیعت، رهاکردن زباله‌های پرخطر مانند بطری‌‏های شیشه‌ای و... نباشیم.
وی می‌افزاید: اشیای شیشه‌ای و بطری‌های پلاستیکی زمانی‌که در طبیعت در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرند، خاصیت ذره‌بینی پیدا کرده و موجب وقوع آتش‌سوزی در مراتع و طبیعت خواهند شد و با رعایت همین نکات ساده، می‌توان از وقوع بسیاری حوادث جلوگیری کرد.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با تأکید بر لزوم همکاری سازمان‌های همکار مانند اداره‌کل محیط‌زیست و اداره منابع طبیعی استان در این راستا بیان می‌کند: این سازمان‌ها با استفاده از ظرفیت محلی در مراتع و جنگل‌ها و استفاده مؤثر از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزشی می‌توانند در کنار ما به تعامل و انجام اقدامات مؤثر بپردازند.
وی اعلام می‌کند: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در نظر دارد تا یک ‌سری آموزش‌ها را در سطح استان برای صیانت از پوشش‌های جنگلی ارائه کند که این اقدام با محوریت استانداری فارس برای دهیاران و افرادی که مستقیماً با این حوادث مواجه هستند، به‌ انجام می‌رسد.
عیدی‌پور تصریح می‌کند: رویکرد ما امسال یک رویکرد پیشگیرانه و فرهنگ‌ساز و آموزش‌محور است و امیدواریم با انجام این اقدامات شاهد آتش‌سوزی در مراتع و ارتفاعات و طبیعت نباشیم، اما آمادگی سازمان آتش‌نشانی شیراز را چند برابر کرده و تجهیزات اطفای حریق را به‌روزرسانی می‌کنیم که برای مهارکردن حوادث احتمالی آمادگی لازم را داشته باشیم.
وی همچنین می‌گوید: به نیروهای خودمان شامل آتش‌نشانان شیراز و آتش‌نشانان داوطلب، آموزش‌های لازم و ویژه در خصوص اطفای حریق را ارائه داده‌ایم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی