[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

از سقوط فجر تا خاموشی دوباره برق!، روزنامه شیراز نوین

ورزش فارس در سال ۱۴۰۱  با سایه روشن‌هایی همراه بود، گاه در قله قرار گرفت و تجربه‌های شیرین برای این استان به ارمغان آورد و گاه تلخی تجربه های تلخ را به‌کام هواداران نشاند، سقوط تیم فجر شهید سپاسی از لیگ برتر تا کسب مدال طلای هادی چوپان که به گرگ ایرانی شهرت دارد در مسابقات مسترالمپیا، در این سال رقم خورد.
به گزارش حمیدرضا خلیقی، خبرنگار قدیمی خبرگزاری ایرنا، در این سال باز هم فرنگی‌کاران فارس در صدر مدال‌آوران مسابقات برون‌مرزی قرار گرفتند و این رشته همچنان حرف اول در فارس را می‌زند که این امر هم تهدید است و هم فرصت، چراکه نباید تنها به افتخارات این رشته بسنده کرد زیرا سایر رشته‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد.
کارشناسان ورزش بر این باور هستند در صورتی که به سایر رشته ها بها داده شود، آنها هم می‌توانند در میدان آسیایی، جهانی و حتی المپیک مدال کسب کنند و نباید ورزش فارس، ‌تنها تحت‌الشعاع چند رشته خاص قرار بگیرد و با برنامه‌ریزی می‌توان استعدادهای بالقوه ورزش فارس را کشف و سامان‌دهی کرد.
تخصصی‌ کردن هیئت‌های ورزشی که زیربنای پرورش استعدادها هستند از جمله مشکلات است زیرا برخی از رشته‌ها هنوز به‌صورت تخصصی اداره نمی‌شوند.
بر اساس جدول اعلام شده از سوی اداره کل ورزش و جوانان فارس، در این سال ورزشکاران فارس ۱۶ طلا ، ۱۵ نقره و ۱۱ برنز که بیشترین سهمیه مربوط به کُشتی بود برای فارس از مسابقات برون‌مرزی به ارمغان آوردند.
کشتی فرنگی، کشتی آلیش، تکواندو، هندبال ساحلی، وزنه‌برداری، هندبال بانوان و آقایان، پاراتنیس، جودو، وزنه‌برداری جانبازان و معلولان، دوچرخه‌سواری، کاراته، بسکتبال با ویلچر، والیبال، پارا تیراندازی، تیراندازی، پارا کلایمینگ (سنگ‌نوردی)، پاورلیفتینگ و دو‌ و میدانی، رشته‌هایی بودند که در مسابقات مختلف برون‌مرزی مدال‌های رنگارنگی برای فارس به ارمغان آوردند.
۲۷ آذرماه بود که هادی چوپان با کسب مدال طلای مسابقات پرورش‌اندام مستر المپیا در آمریکا تاریخ‌ساز این رشته شد.
در سال ۱۴۰۱ باز هم کشتی فرنگی فارس با کسب چندین مدال رنگارنگ در رقابت‌های آسیایی، جهانی و بین‌المللی در صدر مدال‌آوران فارس قرار گرفتند و پیشتار شدند.
کسب 9 مدال طلا در رده بزرگسالان، جوانان، نونهالان به‌ترتیب توسط محمدرضا مختاری، محمدرضا رستمی (۲ طلا)، سید آرش نگهداری، محمدحسین آزرم‌دخت و محمد‌مهدی درخشان، محمدعلی گرایی، میثم دلخانی و محمد درخشانی در مسابقات آسیایی بین‌المللی و رده‌بندی (رنکینگ) جهانی، کشتی فارس را در صدر قرار داده است.
همچنین کسب چهار مدال نقره توسط محمدرضا گرایی، امیررضا ده‌بزرگی، محمد کمالی و محمدرضا غلامی به‌ترتیب در مسابقات جهانی و بین‌المللی دیگر دستاورد کشتی‌گیران فارس در این سال بود، ضمن اینکه شادمان عظیمی هم در رشته کشتی آلیش مدال نقره آسیا را کسب کرد.
تغییری که فجر شهید سپاسی را نجات نداد!
فجری‌ها که پس از حدود هشت سال به لیگ برتر صعود کرده و موجی از شادی در دل هواداران بی‌شمار فوتبال در فارس ایجاد کرده بودند، پس از اینکه بنا به دلایل مختلف در خطر سقوط قرار گرفتند، ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بود که مجتبی سرآسیایی به‌عنوان ناجی تیم فجر شهید سپاسی، سرمربی این تیم شد.
اما مشکلات فجر شهید سپاسی جای دیگری بود و برای همین هم تغییر در رأس کادر فنی جواب نداد و فجری‌ها با لیگ دوره ۲۱ خیلی زود وداع کردند تا هواداران فوتبال در فارس دوباره زانوی غم برای نداشتن تیمی در لیگ برتر، بغل گیرند.
برق شیراز۷۶ ساله که روشن شد و دوباره سوسو زد
۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ بود که معاون وقت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در حاشیه بازدید از دفترخبرگزاری ایرنا مرکز فارس با بیان اینکه تیم برق شیراز به مالک جدید واگذارشد، اعلام کرد: سرمایه‌گذار جدید این تیم مشخص و تیم برق به مدیریت جدید تحویل داده شده است و با این خبر موجی از شادی در دل هواداران این تیم که هنوز هم محبوب است، به وجود آورد.
سرانجام پنجم خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که توپ تیم فوتبال ۷۶ساله برق شیراز توسط پیشکسوتان این باشگاه در زمین اختصاصی خود به گردش درآمد تا چراغ این تیم قدیمی که افتخارات و محبوبیت‌های زیادی درفوتبال کشورمان دارد ،دوباره روشن شود و مالک جدید این باشگاه اعلام کرد که به‌دنبال گرفتن امتیاز در دسته یک و یا دسته ۲ کشور است که این اتفاق هرگز رخ نداد و برق شیراز دوباره سوسو زد و توپش تبدیل به گل نشد.
مدال طلای دیگری که در فهرست گم شد
۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ بود که محسن کریمی، سرپرست معاونت توسعه ورزش و جوانان فارس در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد: محمدعلی پُردل، بیلیاردباز اهل شهرستان کازرون از توابع استان فارس در مسابقات آزاد ایت بال چینی که در کشورامارات برگزار شد، به مقام قهرمانی دست یافت و ورزشکارانی از فیلیپین و امارات هم دوم و سوم شوند اما این مدال طلا هم در فهرست اداره کل ورزش و جوانان فارس گم شد.
جنجال دوباره در انتخابات هیئت فوتبال
فوتبال فارس با وجود چالش‌هایی که به‌هنگام برگزاری مجمع انتخاباتی رئیس هیئت رخ داد و افشای فایل صوتی بعد از انتخابات هیئت، پای دادستان شیراز را به این ماجرا کشید.
داستان فایل صوتی از آنجا آغاز شد که یکی از نامزدهای ریاست هیئت با وجود تأییدهایی که صورت گرفته بود، اجازه نیافت تا دوم اسفندماه ۱۴۰۱ در انتخابات هیئت فوتبال فارس شرکت کند و این امر نیز با افشای یک فایل صوتی وارد فاز تازه‌ای از یک اتفاق تلخ و فساد مالی شد.
همچنین در این سال، مدیرکل ورزش و جوانان فارس اعلام کرد که ساختار اداره کل ورزش و جوانان در سطح کشور به‌نحوی نیست که نیروهای فنی و متخصص در این حوزه تعریف شده باشد.
حیدر صفرپور افزود: از طرف دیگر، حجم این پروژه‌ها و تعداد آنها امروز زیاد شده است به طوری که در استان فارس ۴۰۰ پروژه ورزشی نیمه‌تمام وجود دارد و این پروژه‌ها هم از نظر زمان‌بندی و هم از بابت اعتباری، اعداد کلانی برای تکمیل شدن نیاز دارند.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس در سالی که گذشت اخباری امیدبخش مبنی بر افزایش سرانه ورزشی در این استان داشت، ۴۱ پروژه ورزشی هم به‌مناسبت دهه مبارک فجر در این استان به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این پروژه‌ها ۵۹ هزار مترمربع به فضای روباز و سرپوشیده ورزشی فارس اضافه شد.
حیدر صفرپور در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه‌ها شامل ۳۶ زمین چمن مصنوعی روستایی، یک زمین چمن طبیعی، سه سالن ورزشی و یک مجموعه ورزشی با اعتبار حدود ۹ میلیارد ریال است که با تلاش مجموعه اداره کل ورزش و جوانان و نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید.
با توجه به تخصیص بودجه برای تکمیل ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس و سالن ۶ هزار نفره شهید سلیمانی شیراز، نوید بهره‌برداری از این ۲ ورزشگاه در سال ۱۴۰۲ خبر خوشی برای اهالی ورزش فارس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ بود که سالهاست منتظر تکمیل این ۲ پروژه بزرگ هستند.
استاندار فارس، بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد: برای تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس و سالن ۶ هزار نفره شهید سلیمانی شیراز نیاز به اعتبار نسبتاً قابل‌توجهی داشت.
محمدهادی ایمانیه با اظهار اینکه اوایل، خوش‌بین‌تر بودیم و تصور می‌کردیم که این دو ورزشگاه کار کمتری برای تکمیل و تجهیز دارد، گفت: اما هرچه پیش‌تر رفتیم، متأسفانه دیدیم که نواقص بسیاری که در ظاهر هم خودش را نشان نمی داد، وجود دارد که به‌راحتی قابل حل نبود.
وی ادامه داد: اما با هم‌فکری و همکاری وزیر ورزش و جوانان، کمک خوب شهردار شیراز، شورای اسلامی شهر و سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها به این نتیجه رسیدیم که بخش‌های باقی‌مانده توسط سازمان همیاری شهرداری‌ها تکمیل و تجهیز خواهد شد.
ایمانیه اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در مدت محدود و تا سه یا چهار ماه آینده، سالن ۶ هزار نفره شهید سلیمانی به بهره‌برداری برسد و خواسته جوانان این استان برآورده شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی