[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

شورای اقتصاد فعال شود ، روزنامه شیراز نوین

آیت الله رئیسی در حکم انتصاب رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه، بر «فعال‌سازی و برگزاری مستمر جلسات شورای اقتصاد» تأکید کرد تا با احیای این شورا با محوریت سازمان برنامه، هماهنگی در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی افزایش یافته تا بدین ترتیب ضمانت اجرایی سیاست‌های اقتصادی و شانس موفقیت آنها افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی در حکمی، داود منظور را به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. رئیس‌جمهور در متن حکم انتصاب منظور، انتظاراتی را از وی مطرح کرده که «فعال‌سازی و برگزاری مستمر جلسات شورای اقتصاد» از جمله آنهاست. 
در متن حکم رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه آمده: «اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی کشور با تأکید بر واقعی‌کردن منابع درآمدی، مدیریت مصارف و رفع معضل کسری بودجه، تحول در نظام برنامه‌ریزی کشور به‌منظور تحقق پیشرفت توأم با عدالت، فعال‌سازی و برگزاری مستمر جلسات شورای اقتصاد، بازتعریف نقش سازمان برنامه و بودجه در نسبت با استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تعامل مستمر با آنها به‌منظور تحقق برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های دولت مردمی و نیز استفاده از ظرفیت جوانان نخبه انقلاب از اهم انتظارات اینجانب می‌باشد.»
شورای اقتصادی دولت شامل نفرات اقتصادی دولت است که با محوریت سازمان برنامه و بودجه، مهم‌ترین برنامه‌ها و تصمیمات اقتصادی دولت در آن اتخاذ می‌شود و نقش مهمی در هماهنگی سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها دارد. با این حال از چند سال گذشته به این سو، این شورا به حاشیه رفته و وظایف و اختیارات آن به قوای دیگر منتقل شده است. این اتفاق به‌ویژه پس از بازگشت تحریم‌ها در سال ۹۷ رخ داد. پس از بازگشت تحریم‌ها در سال ۹۷، دولت وقت با تشکیل ستاد اقتصادی، بسیاری از تصمیمات مهم اقتصادی را در آن ستاد اتخاذ کرد. ستاد اقتصادی که به ریاست رئیس‌جمهور یا معاون اول برگزار می‌شد، در آن دوره تصمیمات مهمی از جمله تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی را اتخاذ کرد. این تصمیمات در حالی در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ شد که اکثر اعضای شورای اقتصاد، مخالف چنین تصمیمی بودند. روند انزوای شورای اقتصادی دولت پس از تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا کامل شد؛ به‌طوری که پس از آن، جلسات این شورا به‌ندرت تشکیل شده و تصمیمات مهمی هم در آن اتخاذ نمی‌شد. با تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، بخشی از اختیارات دولت و به‌طور خاص شورای اقتصاد، به قوای دیگر منتقل شد که برخلاف اصل تفکیک قوا در قانون اساسی است. همین موارد باعث شد شورای اقتصادی دولت کاملاً به حاشیه رفته و ناهماهنگی در بدنه اقتصادی دولت افزایش یابد.
از همین رو، آیت‌الله رئیسی با درنظرگرفتن همین مسئله، احیای شورای اقتصاد را از مهم‌ترین مطالبات خود از رئیس جدید سازمان برنامه قرار داده تا از این طریق، هماهنگی تیم اقتصادی دولت بیشتر شده و سیاست‌های اقتصادی با قدرت بیشتری اجرا شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی