[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اعتبار، پاشنه آشیل مصوبات ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

با توجه به تأکید استاندار فارس بر لزوم اختصاص بودجه‌های آزادراهی و ریلی در فارس، به نظر می‌رسد که مصوبات دور اول سفر ریاست‌جمهوری به فارس آنچنان موفق نبوده است و حالا نیاز به بازنگری آنها ضرورت پیدا کرده است. رئیس‌جمهور در دور دوم سفرها به فارس خواهد آمد. پیگیری برای جذب اعتبارات مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به فارس یکی از چالش‌های مهم در این گذر است که به‌طور قطع باید با همراهی مدیران اجرایی دستگاه‌های مربوطه و هماهنگی با نمایندگان مجلس و ارتباط قوی آنان با کابینه دولت، رقم بخورد. حال پرسش ما در این گردآوری این است که همراهی و هماهنگی مطلوب را شاهد بوده‌ایم؟
در سفر رئیس‌جمهور به استان فارس، ۱۰۴ مصوبه و برنامه با اعتبار ۱۴۸۰۶۶میلیارد ریال به ثبت رسید. همچنین، کتاب سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان فارس توسط استانداری فارس تدوین و منتشر شد که در بخشی از این کتاب مصوبات و دستاوردهای کامل این سفر آورده شده است.
هدف از تهیه این کتاب، جمع‌بندی گزارش جامع سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به فارس و کلیه مصوبات و تعهدات این سفر بوده است و در این کتاب، مشروح بازدیدهای رئیس‌جمهور و اخبار مربوط به سفر وی به‌ویژه در جلسه شورای اداری استان فارس به‌صورت مبسوط در کتاب سفر جمع‌آوری شده است.
به‌نتیجه‌رساندن مصوبات اولین سفر دولت به این استان، از ابتدا مورد تأکید استاندار فارس قرار داشته است.
در اینجا به برخی از این مصوبات اشاره می‌کنیم که شامل موارد زیر است:
تکمیل برج فناوری پارک علم و فناوری، توسعه غربی خط یک و تکمیل خط دوم قطار شهری شیراز، مشارکت جهت بازآفرینی اطراف حرم حضرت شاهچراغ(ع)، تکمیل ساختمان مدیریت بحران استان، تکمیل تالار مرکزی شیراز، تکمیل مجتمع فرهنگی شهرستان خنج، تکمیل سد نرگسی، تملک اراضی محدوده سد هایقر، تکمیل خط دوم آب‌رسانی شیراز، بیضا و خرامه، آب‌رسانی به ارسنجان، تکمیل رینگ آب‌رسانی شهر شیراز، تکمیل تصفیه‌خانه کازرون، تکمیل راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه، تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان، تسریع تکمیل کمربندی شمال‌غرب شیراز، تکمیل بزرگ‌راه دشت ارژن- قائمیه، احداث باند دوم محور فیروزآباد- جم، رفع نقاط حادثه‌خیز استان، شروع اجرای خط لوله اتیلن مرکز برای تأمین خوراک پتروشیمی‌های مصوب استان فارس، گازرسانی به 100 روستا، 6 شهر و 440 واحد صنعتی استان تا پایان سال 1400 و...
با توجه به اینکه دور دوم سفرهای استانی ریاست‌جمهوری در اردیبهشت‌ماه امسال و با رویکرد شناسایی مشکلات و موانع مصوبات دور قبل سفرهای استانی، آغاز خواهد شد و همچنین با توجه به اینکه مدیران کل اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گزارشی از عملکرد خود در سال 1401 مبنی بر تحقق مصوبات دور اول سفر ریاست‌جمهوری به فارس نداشته‌اند و همچنین با درنظرگرفتن بیانات اخیر استاندار فارس مبنی بر لزوم اختصاص بودجه‌های آزادراهی و ریلی در فارس، به نظر می‌رسد که برخی از این مصوبات روی زمین مانده است.
همچنین در سفر نخست ریاست‌جمهوری به استان فارس، بر رونق تولید و راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های راکد استان فارس مانند کارخانه آزمایش تأکید شد، اما با توجه به اینکه کارخانه‌ای همچون آزمایش همچنان وارد مدار و چرخه تولید نشده است، آثار چندانی از سرمایه‌گذاری هم مشهود نیست.
با توجه به قرارگرفتن در آستانه فصل گرما، مجدداً با مشکلات نیروگاهی مواجه خواهیم شد و ظاهراً سرمایه‌گذاری دلاری یا یورویی برای نیروگاه‌ها هم نداریم.
تمامی این موارد نشان می‌دهد که برخی از مصوبات قدرت اجراشدن نداشته و باید برای محقق‌شدن آنها چاره‌اندیشی کرد و کاستی‌ها را شناخت و به رفع یا کاهش آنها پرداخت.
به‌بهره‌برداری‌رسیدن نیمی از مصوبات
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در آستانه دومین سفر ریاست‌جمهوری به فارس اعلام کرده است که 110 مورد از مصوبات سفر دور نخست در حال اجراست و نیمی از این مصوبات هم به بهره‌برداری رسیده است.
امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس، اعلام کرده است که مجموع اعتبارات مصوب، 8908میلیارد تومان بوده که 56 درصد آن جذب شده و نسبت به روند اجرایی مصوبات، 40 درصد جلو هستیم، اما از میان مصوبات سفر، 3 مصوبه اجرایی نشده‌اند. وی همچنین، میراث‌فرهنگی و گردشگری را ضعیف‌ترین و آب‌منطقه‌ای را دارای بهترین عملکرد در خصوص مصوبات دانست و اعلام کرد که دستگاه‌های شرکت گاز، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و صندوق کارآفرینی امید به تمامی تعهدات خود عمل کرده‌اند.
جمشیدی همچنین، مصوبات استان در حوزه جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها را ضعیف عنوان کرد، اما در سه حوزه بهداشت و درمان، راه و آب، مصوبات را قوی عنوان کرد. وی همچنین از اجرانشدن 4 پروژه از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به فارس خبر داده است که هنوز اجرا نشده‌اند، اما ۵۵ پروژه مصوب این سفر به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده‌اند که شامل اجرای تنگ ابوالحیات، جاده نی‌ریز و برج فناوری و... هستند. وی اعلام کرده است که 55 پروژه دیگر هم در حال اجرا بوده و طی زمان‌بندی تعیین‌شده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی