[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۷۰
  • دوره جدید

ابرپروژه‌ها در ایستگاه سازندگی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری شیراز آیین پایان عملیات حفاری تونل دوقلوی شهید دادالله شیبانی و آغاز عملیات اجرایی تونل دوقلوی شهیدان خادم صادق در بستر اَبَر پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی برگزار شد. این مراسم صبح جمعه ۵ آذرماه با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز و جمعی از معاونان و مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 آغاز تحولی بزرگ در سومین حرم
رئیس شورای شهر شیراز در این مراسم با اشاره به همزمانی پایان عملیات حفاری تونل‌های دو قلو شهید دادالله شیبانی و آغاز عملیات حفاری تونل‌های دوقلو شهیدان خادم صادق گفت:اجرای این دو پروژه آغازگر تحولی بزرگ در سومین حرم اهل بیت (ع) است و امیدواریم برای مردم شیراز و کشور خیر و برکت داشته باشد.
مهدی طاهری در حاشیه این مراسم هم در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته بسیج  اظهار داشت: مسیر بزرگراه شهید سلیمانی  یکی از عظیم‌ترین معابر شهر شیراز است که تا کنون اجرا شده و با توجه به اینکه محورهای شیراز به صورت  ذاتی شرقی و غربی است، اجرای چنین شریان‌های حیاتی  برای شیراز بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: مردم شیراز همواره با ترافیک شدید از سمت شرق و غرب روبه‌رو هستند که با اجرای این پروژه بخش اعظمی از این مشکلات حل می‌شود و امیدواریم با اجرای هر چه سریع‌تر پروژه شاهد رفع مشکلات ترافیکی شهروندان در این مسیرها باشیم.
طاهری گفت:بر طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این پروژه سال آینده آماده بهره‌برداری است که می‌تواند به کریدور اصلی شرقی غربی شیراز تبدیل شود و مردم شیراز و گردشگران نیز از این مسیر بهتر استفاده کرده از بار ترافیک این دو مسیر بکاهد.
 آبادانی شیراز با پاسداشت طبیعت
شهردار شیراز در آئین پایان عملیات حفاری تونل دوقلوی «شهید دادالله شیبانی» و آغاز عملیات اجرایی تونل دوقلوی «شهیدان خادم صادق» در اَبَر پروژه بزرگراه «شهید سپهبد سلیمانی»  گفت: تلاش پیمانکار پروژه که همان قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است تا حدودی محقق شده و امروز شاهد هستیم که پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی از پیشرفت در کار برخوردار است و این انتظاری که  مدیریت شهری در تمام پروژه‌های مهم  به دنبال آن است. سید احسان اصنافی افزود: این پروژه  به‌طول 18 کیلومتر اصلی‌ترین معابر حرکات ترافیکی شرقی-غربی شیراز است که  در 6.8 کیلومتر باقیمانده، چهار قطعه تونل برای افزایش ضریب ایمنی در مقابل رانش زمین، کاهش انجام خاکبرداری و حفظ اکوسیستم منطقه در طول مسیر تعبیه شده است. اصنافی تصریح کرد:  تلاش شده احجام خاکریزی‌ها کاهش یابد تا وضعیت طبیعی این منطقه گردشگری شهر حفظ شود. وی  اظهار امیدواری کرد تمهیدات بر این است که پروژه با حداقل آسیب‌های اکوسیستمی انجام شود و تا ۲۲ بهمن سال آینده شاهد اتمام پروژه باشیم. اصنافی  با اشاره به ضرورت تکمیل رینگ ترافیکی شرقی - غربی و اتصال محورهای مواصلاتی به بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی اعلام کرد: همزمان با سالروز میلاد پیامبر(ص)، آغاز عملیات اجرای ورودی پروژه شامل پل‌های «جمهوری» و «جام جم» را داشتیم که عملیات اجرایی و بهره‌برداری این پروژه به‌صورتی است که با افتتاح این بزرگراه این پروژه‌ها نیز افتتاح گردد.شهردار شیراز درباره اعتبار این پروژه گفت:  این پروژه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه داشته و در سال جاری بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است و با رقمی نزدیک به 100میلیارد تومان با درنظر گرفتن تأسیسات روشنایی و آب‌های سطحی به بهره‌برداری می‌رسد. او درباره پایان عملیات حفاری تونل سردار شهید دادالله شیبانی گفت: این تونل به طول 260 متر بود که با اتمام عملیات حفاری که نشان از سرعت گرفتن در پروژه است و شاهد آغاز عملیات تونل‌های شهیدان خادم صادق به طول 560 متر هستیم که در این مسیر با حفظ اکوسیستم به دنبال محافظت از منطقه گردشگری این محور به همراه تکمیل رینگ ترافیکی هستیم. رینگ تکمیلی این پروژه در نهایت به پل شهدای جهاد و بلوار شهید محلاتی ختم می شود. او در پاسخ به این پرسش که به چه میزان این پروژه باعث جلوگیری از تخریب باغ‌های موجود در مسیر شده است، گفت: تونل‌های ایجاد شده با ایجاد ترانشه‌هایی که داشت باعث تخریب مسیر و مسدود شدن برخی از مسیر کوهنوردی علاقه‌مندان می‌شد که با تراشه ایجاد شده از این تخریب جلوگیری شده است.
او تصریح کرد: بالغ بر ۸تا۱۰هکتار باغ‌های مورد مسیر در این محدوده باقی‌مانده است و باغ‌های محمودیه ۱۰هکتار حفظ شده است و این به‌جز باغ منصوریه و چاه‌های آب است.
 کاهش تصادفات و حل بحران ترافیک
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در این آیین گفت: این پروژه یکی از طرح‌های مجموعه شهرداری شیراز و جزو اولویت‌های کمیسیون عمران در دوره ششم شورای شهر است که با تزریق مالی شاهد بهره‌برداری این پروژه و رفتن زیر بار ترافیکی به‌عنوان یک شریان مهم در کلان‌شهر شیراز باشیم.علیرضا اسکندری با تأکید براینکه بهره‌برداری از پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی جزو پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار در شهر شیراز است، خاطر نشان کرد: این پروژه با کاهش زمان سفرهای درون شهری و با افزایش ایمنی در کاهش تصادفات  تأثیرگذار است. به گفته اسکندری رویکرد اصلی کمیسیون عمران ایجاد و تکمیل رینگ‌های ترافیکی و ایجاد تقاطع‌های  غیر همسطح مورد نیاز براساس مطالعات انجام شده است تا  با  افزایش ایمنی عبور و مرور و کاهش زمان سفر باعث کاهش تصادفات گردد.
  تداوم عمران در محور شهید سلیمانی
معاون عمرانی شهرداری شیراز هم در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از روند اجرای این پروژه گفت: امروز ما شاهد پایان عملیات حفاری تونل‌های دو قلوی شهید شیبانی بودیم که یک ونیم سال قبل آغاز شد و امروز به پایان رسید.
اسماعیل صالحی ادامه داد: در مقابل شاهد آغاز  تونل دو قلوی شهیدان خادم صادق هم هستیم که در واقع آخرین تونل در محور بزرگراه شهید سلیمانی است که تونل شمالی ۳۳۰متر و تونل جنوبی ۱۲۰متر طول دارد.
وی با اشاره به گذشت ده سال از عملیات اجرایی بزرگراه شهید سلیمانی ادامه داد:یکی از اقدامات اساسی در این پروژه این بود که دوسال قبل در جهت حفظ باغات و کاهش تملک  مسیر پروژه با همکاری مشاور تغییر داده شده و به رغم سختی‌ها و ارتفاع بالای ۴۰متر ترانشه تغییر یافت.صالحی گفت:البته این تغییرها گرچه کمی کار را به تأخیر انداخت اما به منظور رعایت حقوق شهروندان و حفاظت از باغ‌های ارزشمند منطقه ما این کار را انجام دادیم که البته علاوه بر این‌ها هم شیب مسیر کمتر و هم مسیر با این کار کوتاه‌تر می‌شود‌ و البته چاه آب محمودیه هم با این کار آسیب نمی‌بیند. 
معاون شهردار شیراز گفت:در حال حاضر  با توجه به امکانات قرارگاه یک دستگاه  لاینینگ در یکی از تونل‌ها در حال کار است که در صورتی که قرارگاه خاتم الانبیا مجری طرح با ما همکاری کرده و یک دستگاه دیگر هم برای حفاری اختصاص دهد ما می‌توانیم در مدت زمانی کمتر  از مدت زمان ۲۱ماه پیش‌بینی شده برای افتتاح تونل‌های  شهیدان خادم صادق این کار را انجام دهیم.
 اهداف و مشخصات پروژه‌های عمرانی
بر اساس این گزارش، مشخصات تونل دوقلوی شهیدان خادم صادق عبارتست از: طول تونل شمالی ۳۳۰ متر و طول تونل جنوبی ۱۲۰ متر، عرض مقطع حفاری ۱۶ متر و عرض آسفالت ۱۲/۴۵، ارتفاع مقطع حفاری ۹/۵ متر، ارتفاع داخلی تونل ۸/۹، تعداد خطوط عبوری۹متر، شیب طولی تونل شمالی یک درصد و شیب طولی تونل جنوبی ۲/۷ درصد است.
همچنین اهداف این ابرپروژه کلان عبارتست از: پرهیز از ترانشه‌های بلند و ایجاد ایمنی بلندمدت بزرگراه، کاهش شیب طولی مسیر از ۶ درصد به یک درصد، کاهش تملک املاک در مسیر، صیانت از باغ‌ها و حفظ محیط زیست و کاهش مشکلات اجرایی در حین ساخت با ساکنین محترم محدوده از قبیل سر و صدا و ارتعاشات و گرد و غبار و پرتاب سنگ، کاربرد پدافند غیر عامل سازه‌های زیرزمینی. 
گفتنی است مشخصات تونل دوقلوی شهید دادالله شیبانی عبارتست از: تونل شمالی ۱۲۰ متر، تونل جنوبی ۱۰۲ متر، حفاری هدینگ ۲۲۲ متر، حفاری بنچینگ ۲۲۲ متر، آرماتوربندی لاینینگ ۴۲۵۹۳۳کیلوگرم، بتن‌ریزی لاینینگ ۵۱۵ متر مکعب، قالب بندی لاینینگ ۶۲۰۸ متر مربع است. همچنین اهداف این پروژه کلان عبارتست از: اجرای تونل شهید دادالله شیبانی در مسیر پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی منجر به کاهش هزینه تملک، صیانت از باغ‌های مسیر و اطراف پروژه، حفظ جاده دسترسی به باغ‌ها و همچنین سرعت در اجرای پروژه خواهد شد. 
شایان ذکر است به همت شهرداری شیراز آیین پایان عملیات حفاری تونل دوقلوی شهید دادالله شیبانی و آغاز عملیات اجرایی تونل دوقلوی شهیدان خادم صادق در بستر اَبَر پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی برگزار شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی