[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شکراب تولید و دلالان شکر ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف قنادان و یوخه‌پزان شیراز گفت: کمیاب‌شدن شکر که افزایش قیمت شکر را در پی دارد، موجب شده تا فرصت برای دلالان شکر ایجاد شود، اما با نظارت بیشتر جهاد کشاورزی باید دست دلالان از بازار شکر کوتاه شود.
تهیه شکر، امسال برای بسیاری از کسبه و فعالان صنفی که با این کالای اساسی سروکار بیشتری دارند، دشوار شده است و علاوه بر اینکه سهمیه‌ای برای صنوف مختلف در خصوص تأمین شکر در نظر گرفته نمی‌شود و قیمت آن هم بالاست، تهیه آن از بازار آزاد هم دشوار است؛ زیرا شکر در بازار کمیاب شده و این وضعیت موجب می‌شود تا دلالان از این وضعیت سوءاستفاده کنند.
محمدخلیل ترابی، رئیس اتحادیه صنف قنادان و یوخه‌پزان شیراز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید: 40 روز است که شکر کمیاب شده و در بازار آزاد هم به فروش نمی‌رسد و به‌سختی تهیه می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: واحدهای صنفی ما به دلیل تأمین مایحتاج خود به‌ویژه در ماه مبارک رمضان، به هر قیمتی ناچار به تهیه شکر شده‌اند.
رئیس اتحادیه صنف قنادان و یوخه‌پزان شیراز تأکید می‌کند: این وضعیت در حالی است که حدود ۷ کارخانه تولیدکننده شکر در شیراز داریم، اما محصول شکر آنها اغلب به تهران و بازار آزاد فروخته می‌شود.
ترابی اضافه می‌کند: این وضعیت موجب می‌شود تا فرصت برای دلالان شکر هم تقویت شود و جهاد کشاورزی فارس باید با نظارت بیشتر بر این حوزه، اجازه ندهد تا واحدهای صنفی و مشاغل مختلف به دلیل کمبود و نایاب‌شدن شکر در بازار که به دلیل افزایش قیمت آن ایجاد می‌شود، دچار آسیب و سختی شوند.
وی با اشاره به قیمت کنونی شکر اظهار می‌کند: قیمت هر کیلو شکر ۲۵هزار تومان است و یک واحد صنفی ما در ماه مبارک رمضان روزانه به ۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم شکر نیاز دارد. برای ۴۰۰ واحد صنفی ما که شامل یوخه‌پز، حلواپز و قناد هستند، تهیه شکر در این شرایط دشوار است، اما فعالان صنف ما نهایت تلاش خود را برای تأمین خواسته مشتریان و مردم‌داری به کار گرفته‌اند تا این صنف از کف نرود، اما همکاری و همیاری لازم با آنها نمی‌شود تا این روند تسهیل شود. ترابی ادامه می‌دهد: قیمت شکر، امسال نسبت به سال قبل افزایش ۶۰درصدی داشته است و قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه امسال حدود ۹۵هزار تومان است که این افزایش قیمت موجب شده تا نسبت به سال قبل کاهش فروش داشته باشیم.
وی تصریح می‌کند: البته ما امسال سعی کردیم تا زولبیا و بامیه را ۲۵ تا ۳۰ درصد زیر نرخ تهران، تبریز و مشهد بفروشیم.
ترابی با اشاره به اینکه سالیان سال از نظر تأمین مواد اولیه زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت بودیم، عنوان می‌کند: اما کمتر از یک سال است که این حمایت را نداریم و ناچار به تهیه از بازار آزاد شده‌ایم و از جهاد کشاورزی هم تقاضای اختصاص سهمیه ۲۰۰ تن شکر یا دریافت حواله برای تهیه خرید آزاد شکر از کارخانه داریم.
وی در خصوص تهیه آرد موردنیاز این صنف در شیراز هم بیان می‌کند: برای تهیه آرد مشکل چندانی نداریم، اما تهیه آرد سامانه‌ای شده است که همیشه موجودی ندارند.
ترابی ادامه می‌دهد: میزان آرد مورد نیاز هر واحد صنفی ما ۲ برابر شکر است و روزانه از ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم آرد نیاز دارند و آرد موردنیازمان را با زحمت و از ۳ تا ۴ کارخانه در استان تهیه می‌کنیم.
وی همچنین می‌گوید: در کنار اتحادیه خود، ما شرکت تعاونی صنف قناد و یوخه‌پز شیراز و حومه داریم که مدیرعاملش هم خودم هستم و آرد و شکر موردنیاز را تهیه و بین اعضای خود توزیع می‌کنیم.
وی تأکید می‌کند: تقاضای ما این است بازار تهیه شکر به سمتی برود که نیازی نداشته باشیم شکر موردنیاز استان و شهر خودمان را از دلال یا تاجر در تهران تهیه کنیم. ترابی می‌گوید: قیمت روغن هم افزایش یافته و باید روغن موردنیاز خود را به‌صورت آزاد تهیه کنیم، اما مشکل کمبود روغن در بازار آزاد مانند کمبود شکر وجود ندارد و از نظر تهیه و خرید روغن، مشکلی نداریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی