[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

فروش و تهاتر به نفع عمران ، روزنامه شیراز نوین

شایعات و شائبه‌ها در زمینه طرح مولدسازی یا فروش اموال دولتی مدتی است در فضاهای مختلف جامعه به گوش می‌رسد که این سؤال را مطرح کرده که آیا واقعاً این طرح مفید بوده یا حیف و میل اموال عمومی است؟
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا، بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی از جمله راه آهن، فرودگاه، بزرگ‌راه، دانشگاه، مجموعه ورزشی، بیمارستان، کارخانه‌های صنعتی و بسیاری دیگر از طرح‌های مهم در گوشه‌گوشه کشور و استان پهناور فارس وجود دارد که سالیان درازی از آغاز کلنگ‌زنی این طرح‌های مهم می‌گذرد، اما اکنون گرد فراموشی روی آن پاشیده و خاک می‌خورند که تکمیل و بهره‌برداری از هرکدام از این پروژه‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را رفع و گامی به سمت توسعه، آبادانی و پیشرفت باشد. طرح مولدسازی یا فروش اموال مازاد دولت ۲ الی 3 سالی است که در رسانه‌ها و فضاهای عمومی کشور گهگاهی مطرح شده و در ماه‌های اخیر نیز شائبه‌ها و شایعات در این باره بالا گرفته است.
مفهوم مولدسازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلااستفاده‌ای که دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره‌وری پایین دارد و سال‌ها رها شده‌اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کرده تا این اموال در جهت بهینه‌سازی مورداستفاده قرار گیرد. طرح مولدسازی موضوعی نیست که اولین بار از کشور ما شنیده شده باشد و در گذشته نیز در کشورهای پیشرفته دنیا مورداستفاده دولت‌ها قرار گرفته است. اموال دولتی و عمومی سرمایه‌ای بین‌نسلی است و تنها برای استفاده یک نسل نیست و به آیندگان نیز تعلق دارد و منطقی است که تلاش شود تا این اموال به‌صورت بهینه مورداستفاده همگان قرار گیرد.
در روزهای اخیر، نواهایی از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود که طرح مولدسازی اموال مازاد دولت حیف و میل منابع عمومی است و سودی ندارد که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در گفت‌وگو با ایرنا، به این موارد و شائبه‌ها پاسخ داده است.
مولدسازی، طرحی قانونی، کارشناسی و در راستای آبادانی
محمود رضایی با اشاره به طرح مولدسازی و ابلاغ آن توسط دولت افزود: در تبصره ۱۱ قانون بودجه در رابطه با موضوع تهاتر املاک و اموال مازاد دولت برای استفاده در پروژه‌های عمرانی تأکید شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس ادامه داد: بر اساس این قانون دولت مکلف شده که مبلغ حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان از املاک مازاد خود را به فروش رساند یا از طریق تهاتر برای پروژه‌های عمرانی که نیاز اساسی استان‌هاست، مورداستفاده قرار دهد.
فروش اموال دولتی بر چه اساس است؟
وی با بیان اینکه سهم استان‌ها در این قانون مشخص شده است، گفت: شائبه‌هایی در خصوص واگذاری اموال دولت در فضای جامعه از جمله اینکه این اموال به چه کسانی فروخته خواهد شد یا اعتبارات حاصل از آن صرف چه اموری خواهد شد، ایجاد شده است. رضایی توضیح داد: در قانون به طور مشخص آمده که منابع حاصل از فروش اموال دولتی باید در همان زمینه هزینه شود و به عنوان مثال اگر پروژه‌های آب‌رسانی و توسعه کشاورزی در استانی نیازمند منابع مالی باشد و اعتبارات بودجه‌ای کفاف آن را نمی‌دهد، می‌توان با فروش یا تهاتر اموال مازاد جهاد کشاورزی هزینه این طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای را تأمین کرد.
وی در ادامه تأکید کرد: فروش اموال مازاد دولتی در قالب اجرای طرح مولدسازی تنها بر اساس برگزاری مزایده‌های عمومی امکان‌پذیر است و حتی از طریق بورس نیز امکان فروش این اموال وجود دارد.
اعتبار حاصل از فروش کجا هزینه می‌شود؟
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس عنوان کرد: فروش اموال مازاد دولتی در هر بخشی تنها با هدف توسعه و تکمیل پروژه‌های عمرانی همان حوزه انجام خواهد گرفت و اعتبارات حاصل‌شده برای ایجاد شبکه ریلی، جاده‌ای، بهداشت و درمان، آموزشی و فرهنگی و... هزینه می‌شود.
 بیش از سه‌هزار پروژه عمرانی زمین‌مانده در فارس معطل اعتبار
وی اعلام کرد: بیش از سه‌هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در سطح استان فارس وجود دارد که نیاز جدی برای توسعه استان است و باید از منابع دیگری به‌جز اعتبارات رسمی برای تکمیل این پروژه‌ها استفاده کرد.
رضایی با بیان اینکه فروش اموال مازاد دولتی بر اساس فرایندی مشخص انجام خواهد گرفت، افزود: کارشناسی، ارزیابی و نظارت جدی برای اجرای این طرح وجود دارد و در این زمینه تفویض اختیار به استان‌ها شده که هیئت چهارنفره به ریاست استاندار فارس تشکیل شده و به‌صورت منظم جلساتی برای شناسایی اموال تشکیل می‌شود و مدیران اجرایی نیز دعوت می‌شوند و همه املاک و دارایی‌هایی که مازاد است، احصا و شناسایی می‌شود و مجوز فروش این املاک به‌صورت قانونی اخذ و ۱۰۰درصد منابع حاصله نیز در همان محل و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آن بخش هزینه خواهد شد.
از پس مولدسازی، توسعه متولد می‌شود
وی تأکید کرد: این مصوبه تحرکی به توسعه و آبادانی و پیشرفت پروژه‌های عمرانی استان فارس خواهد بخشید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس ادامه داد: در سطح استان فارس نیز تاکنون افزون بر ۶هزار میلیارد تومان املاک مازاد دولتی شناسایی شده است که پیگیری‌ها در زمینه کارشناسی و اخذ مجوز و فروش آن طی خواهد 
شد.
وی در پایان به شایعات درباره فروش اموال مازاد اشاره کرد و گفت: اصلاحاتی برای اجرای این طرح در سال جاری صورت گرفته که طرح مولدسازی از شفافیت کافی برخوردار است و قطعاً حمایت افکار عمومی را به‌دنبال خواهد داشت.
مصونیتی برای مولدسازان نیست
رضایی تصریح کرد: قطعاً زمانی که مردم شاهد رونق در پروژه‌های عمرانی شهرها باشند و پیشرفت کار را ببینند، به‌طور طبیعی رضایتمندی عمومی نیز ایجاد 
خواهد شد.
وی با بیان اینکه هیچ حیف و میل اموال دولتی در اجرای این طرح وجود ندارد، گفت: هیچ نوع مصونیتی برای مجریان طرح مولدسازی در نظر گرفته نشده که اقدامی خلاف قانون صورت پذیرد و در چهارچوب قانون و مقررات این طرح اجرا و به توسعه و آبادانی منجر می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی