[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

انقلاب عمرانی در جغرافیای محروم، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

/// اشاره:
منطقه 5 شهرداری شیراز به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است. از یک سو با توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی مواجه هستیم و از سوی دیگر روند بهسازی و گسترش فضای سبز رونق گرفته است. ارمغان این پروژه‌ها که در طیف‌های متنوعی به بهره‌برداری می‌رسند، همانا ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است؛ شهروندانی که در نقطه‌ای محروم از جغرافیای شیراز به سر می‌برند و غبار محرومیت بر جان و تن آنها نشسته است. با این هدف شهرداری شیراز با حمایت شورای اسلامی شهر پروژه‌های زیرساختی متنوعی را در این محدوده تعریف کرده است و گروه گزارش شیرازنوین، پای صحبت مهندس مسعودی، شهردار منطقه 5 شهرداری شیراز نشسته است.
 فضای سبز بر مدار توسعه و بهسازی
رونق پروژه‌های سرمایه‌گذاری، گسترش زیرساخت‌ها در حوزه‌های ورزشی، بهبود سرانه ایستگاه‌های آتش‌نشانی، اجرای پروژه‌های دوستدار معلول، بهسازی بوستان‌ها و در نهایت تلاش برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان از مهم‌ترین مواردی بود که شهردار منطقه 5 شیراز در گفت‌وگو با شیرازنوین، به آنها اشاره کرد. مهندس رضا مسعودی با اشاره به عزم راسخی که برای توسعه فضای سبز وجود دارد، گفت: با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای، سرانه فضای سبز منطقه به 10 مترمربع رسیده و برای رسیدن به سرانه 13 مترمربع در حال برنامه‌ریزی هستیم. وی با اشاره به بهسازی بوستان شهدا به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک منطقه با مساحت 50هزار مترمربع و پیشرفت 40درصدی آن، تصریح کرد: پارک تفریحات سالم به مساحت 20هزار مترمربع در یکی از محله‌های محروم منطقه محروم می‌تواند وضعیت فضای سبز و تفریحات سالم و فضای مفرح را برای ساکنان منطقه رقم بزند. او به بوستان هاشمی اشاره کرد و گفت: بوستان هاشمی به دلیل احداث در سنوات گذشته نیازمند بهسازی و طراحی است که این مهم برای رسیدن این بوستان به وضعیت مطلوب در دستور کار است. مسعودی با بیان اینکه متأسفانه در بوستان مادر در سنوات گذشته تنها فضای ورزشی احداث شده و ساخت فضای ورزشی کودکان مغفول مانده بود، عنوان کرد: در همین راستا فضایی برای کودکان در حال طراحی و احداث است. همچنین احداث پارکینگ و رستوران در این پارک در حال طراحی است. به باور شهردار منطقه پنج، نکته‌ای که در بوستان‌های سطح منطقه موردتوجه است، این است که تمام اقشار و گروه‌های مختلف شهروندان از جمله معلولان بتوانند از این فضا‌ها بهره‌مند شوند که در طراحی و بهسازی و احداث بوستان‌های جدید این مهم در دستور کار قرار دارد. او درباره رویکرد احداث پارک‌های موضوعی در سطح منطقه اظهار داشت: تلاش داریم در سال جاری یک پارک برای معلولان تعریف کنیم که استاندارد فضاهای آنها با سایر بوستان‌ها تفاوت دارد؛ همچنین پارک بانوان دیگر پارک موضوعی در حال اخذ پیمانکار است. 
 اختصاص اعتبار برای پروژه‌های شاخص
او در بخش دیگری از سخنانش از اجرای 160 پروژه با اعتبار 470میلیارد تومان در سال 1402 خبر داد. مسعودی با اشاره به رشد 80درصدی بودجه منطقه در سال جاری نسبت به سال قبل گفت: افزایش بودجه جاری از ۲۶۰میلیارد تومان سال قبل به ۴۷۰میلیارد تومان در سال جاری، نویدبخش ارائه خدمات بهتر به شهروندان است. او با بیان اینکه این افزایش اعتبار در پروژه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و پروژه‌هایی که در ارائه خدمات با کیفیت‌تر و امنیت بیشتر شهروندان تعریف می‌شود، در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد ۱۶۰ پروژه تعریف شده است و امسال بیش از ۲۰ پروژه شاخص خواهیم داشت.
 وعده محرومیت‌زدایی پابرجاست
پروژه‌های در حوزه خدمات شهری، محور دیگر صحبت‌های مسعودی بود که ادامه داد: سامان‌دهی محور خلیج فارس تا انتهای سال ادامه دارد. او خاطرنشان کرد: آرام‌سازی، متناسب‌سازی و ایجاد فضای سبز، زیرساخت پروژه‌های تأثیرگذار و پرداختن به پروژه‌های محرومیت‌زدایی جزو ۱۶۰ پروژه سال جاری است که در بخش پروژه‌های محرومیت‌زدایی سال قبل کوشک‌میدان و بنی‌هاشمی بوده و در کنار آن ارائه خدمات دیگر در سطح برخی از مناطق کمتربرخوردار دنبال می‌شود. تعریف 9 پروژه سرمایه‌گذاری دیگر موضوعی بود که مسعودی به آن اشاره کرد و گفت: تلاش داریم حوزه سرمایه‌گذاری را فعال کنیم که در همین راستا برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری توسعه‌محور است. خبر دیگری که مسعودی به آن پرداخت، کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین پل جنوب کشور در منطقه ۵ و ۹ شهرداری شیراز بود و تصریح کرد: تقاطع نواب به کمربندی با اعتبار ۵۰۰میلیارد تومان یک ابرپروژه است که در سال قبل کلنگ‌زنی شد و با پیشرفت 40درصدی، پروژه تا سال 1403 افتتاح می‌گردد و شاهد ایمن‌سازی کمربندی و کاهش تلفات جانی خواهیم بود.
 گسترش زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی
شهردار منطقه پنج از تلاش برای بهره‌برداری سالن تیراندازی ساره جوانمردی همزمان با هفته شیراز خبر و ادامه داد: سالن تیراندازی ورزشکار استان فارسی و قهرمان مسابقات بین‌المللی ساره جوانمردی در بوستان مادر با ۳۷۰۰ متر زیربنا، سه سالن تیراندازی با تفنگ، مجموعه کافی‌شاپ، خوابگاه و فضای تیراندازی با کمان در حال احداث است. مسعودی عنوان کرد: ساکن‌بودن ورزشکاران با مدل جهانی در سطح منطقه، مدیریت شهری را به سمت احداث سالن‌های توپی و غیرتوپی سوق داده است که دو سالن ورزشی غیرتوپی در بوستان مادر و بوستان سپاه شمالی با مساحت حدود ۹۰۰ متر در سال جاری احداث می‌گردد. شهردار منطقه پنج از افزایش سرانه فضای فرهنگی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال جاری در خیابان شهیدان فهیمی یک سالن مطالعه با پیشرفت ۴۰درصدی در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. مسعودی در ادامه معرفی پروژه‌های شاخص منطقه تصریح کرد: تکمیل مسیر پیاده‌راه احمد بن موسی(ع)، بولوار عدالت و ضلع شمالی و جنوبی محور رحمت و محور رضوان در دستور کار سال جاری است؛ همچنین با رویکرد احداث فضاهای ورزشی، بزرگ‌ترین خط عبور دوچرخه با مسافت هشت کیلومتر را از بولوار رحمت، میدان ارتش، رضوان و بولوار احمد بن موسی(ع) ایجاد می‌کنیم.
 توسعه عدالت‌محور زیرساخت‌های شهری
به گفته مهندس مسعودی، خدمات شهرداری منطقه باید به‌صورت گسترده و عادلانه در سطح منطقه برای بهره‌مندی شهروندان توزیع گردد. او با بیان اینکه در سطح منطقه پنج با جمعیت ۱۶۰هزار نفر تنها یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد، تصریح کرد: در انتهای سال گذشته دومین ایستگاه با زیربنای ۱۳۰۰ متر کلنگ‌زنی شد که در تلاش هستیم با توجه به نیاز منطقه در سال جاری به بهره‌برداری برسد. همچنین سال جاری یک ایستگاه آتش‌نشانی دیگر هم در دست طراحی داریم که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری کلنگ‌زنی خواهد شد. مسعودی با اشاره به وسعت سطح منطقه و گاهاً نداشتن مسیرهای دسترسی و تردد مناسب، از احداث دو بولوار جدید خبر داد و تصریح کرد: بولوار ذاکر عباسعلی یکی از این مسیرهای دسترسی است که همزمان عملیات دفع آب‌های سطحی نیز در حال انجام است. همچنین احداث بولوار قائم در حال گرفتن پیمانکار است که این پروژه با احداث بزرگ‌ترین پل در این بولوار، می‌تواند وضعیت حمل‌‌ونقل درون‌شهری را سامان ببخشد و برخی از تقاضاهای سفر در برخی از مسیرها کاهش می‌یابد. شهردار منطقه پنج در ادامه با اشاره به اجرای تقاطع بولوار قائم و اثرگذاری آن در تردد زائران شاهچراغ(ع) عنوان کرد: با احداث این تقاطع مسیر تردد به حرم مطهر بدون ورود به مرکز شهر از طریق مسیر کمربندی مسیر می‌گردد که این ویژگی این پروژه را منحصربه‌فرد کرده است. تملک 17 پلاک باقیمانده در مسیر اجرای این پروژه موضوع دیگری بود که مسعودی به آن پرداخت و گفت: پروژه تقاطع بولوار قائم به رحمت سال قبل کلنگ‌زنی شده و در سال جاری تجهیز کارگاه در حال انجام است و تلاش می‌شود که در مدت زمان ۲۴ ماه تحویل داده شود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی