[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

داراب دالان گردشگری ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: روز ۵ فروردین به‌عنوان روز داراب‌ در نوروز امسال به ثبت ملی رسید و با ثبت این روز در تقویم ملی، فرصت بی‌نظیری در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه در راستای توسعه فرهنگی و ارتقای صنعت گردشگری ایجاد خواهد شد.
اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با هدف استقبال از مسافران نوروزی، امسال اقدامات ویژه‌ای به انجام رساند که در این میان، ثبت روز ملی داراب، فروش بلیت آنلاین، استفاده از ظرفیت مدارس برای اسکان و پارک خودروی مسافران و... از نمونه آنها بود.
روح‌الله روانشاد، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اقدامات متفاوتی که در نوروز امسال توسط این اداره‌کل در پیش گرفته شد، در گفت‌وگو با شیرازنوین گفت: سه کار متفاوت را در نوروز امسال در قالب دبیرخانه اجرایی خدمات سفر در پیش گرفتیم.
وی ادامه داد: نخستین کار، استفاده از پارکینگ‌ها و ظرفیت اسکان آموزش و پرورش فارس برای سامان‌دهی اسکان و وضعیت ترافیک بود که برای پارک‌کردن خودروهای مسافران از مدارس و برخی از ادارات استان استفاده شد که موجب شد نسبت به سال قبل، ترافیک کمتری داشته باشیم.
روانشاد ادامه داد: با راه‌اندازی سایت tafrihati.com و معرفی ظرفیت این سایت و سامانه تاپ در قالب مصاحبه‌ها، در هتل‌ها و فضاهای مجازی و سایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس، دومین اقدام شاخص نوروز امسال را به انجام رساندیم که موجب شد تا بلیت‌فروشی در اماکن تاریخی و فرهنگی تحت‌پوشش این اداره‌کل به سمت خرید نرم‌افزاری برود و صف فروش بلیت کاهش یابد.
وی با اشاره به سومین اقدام هم بیان کرد: امسال، ستادهای اسکان در سطح شهر به‌صورت پراکنده به‌ویژه در ورودی‌های شهر برپا شد و به‌عنوان مثال در ورودی دروازه قرآن در کمپ زیباشهر، ستادی مستقر شد تا به‌جز زیباشهر، مسافران را به سمت مدارس، مهمان‌سراها و... هدایت کنند و از سمت پلیس راه فسا، ستاد سفر اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس به‌صورت شبانه‌روزی فعال بود.
روانشاد از اجرای طرح افطاری‌های آسمانی هم در ایام نوروز خبر داد و اظهار کرد: این طرح با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس، شهرداری، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، شهرداری شیراز، تشکل‌ها و خیران به مناسبت ماه مبارک رمضان و میزبانی از مسافران روزه‌دار اجرا شد.
وی ادامه داد: اجرای کمپین ۳۰۶۰ با هدف کاهش تصادفات به انجام رسید که با هدف ایجاد ایستگاه استراحت برای مسافران در میان مسافت‌هایی که رانندگی کرده بودند، در ۳۰ و ۶۰ کیلومتری شهرهای استان، ایستگاه و سیاه‌چادر برپا شد که در آنها به توزیع اقلام فرهنگی، غذاهای محلی و... پرداخته شد.
سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس تصریح کرد: در نوروز امسال همچنین نظارت‌ها متنوع بود و بر ترمینال‌ها، فرودگاه، مراکز فروش و... نظارت مستمری اعمال می‌شد.
روانشاد با اشاره به اقدامی که در نخستین روز نوروز ۱۴۰۲ در فارس به انجام رسید، بیان کرد: امسال به‌عنوان عیدی برای مسافران نوروزی که وضعیت مالی مناسبی نداشتند، اسکان در مدارس فارس را رایگان کردیم.
وی افزود: نظارت پهپادی بر جاده‌ها و محورهای مواصلاتی، اهدای اقلام فرهنگی در اماکن تاریخی و فرهنگی استان و برپایی غرفه‌ها و فروشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی در نقاط مختلف فارس، برپایی سیاه‌چادر عشایری در بیش از ۱۰۰ نقطه استان به‌ویژه مبادی ورودی، برپایی ستاد بدرقه مسافران و... از سایر اقداماتی بود که با هدف استقبال و میزبانی از مسافران نوروزی به انجام رسید.
روانشاد با اشاره به فعالیت سامانه ۰۹۶۲۹ هم گفت: در این سامانه اپراتور شبانه‌روزی و بازرس مستقر شد و هر شکایتی که مسافران نوروزی داشتند، در همان لحظه با حضور بازرسان مستقر در شیراز و سایر نقاط فارس موردرسیدگی قرار گرفت که در بحث رسیدگی به شکایات و صفرکردن آنها و با جلب رضایت مسافران، پرونده‌ها بسته شدند. وی افزود: استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی و فرهنگی استان، یکسان‌سازی ساعات بازدید از اماکن با هماهنگی میان ارتش، دانشگاه شیراز، شهرداری و میراث‌فرهنگی استان برای نخستین بار و یکسان‌سازی نرخ‌گذاری اقلام صنایع‌دستی و... از سایر اقدامات مطلوب نوروز امسال بود.
روانشاد اضافه کرد: بر اساس اظهارات مدیرکل ارزیابی و نظارت خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، فارس از نظر تعداد اسکان مسافران و بلیت‌فروشی و خدمات‌دهی به مسافران، رتبه اول را در نوروز داشته است.
وی با اشاره به ۲ اقدام شاخص دیگر در نوروز امسال در استان فارس اعلام کرد: روز ۵ فروردین به‌عنوان روز داراب‌ در نوروز امسال به ثبت ملی رسید و ۸ اردیبهشت هم به‌عنوان روز میمند به ثبت خواهد رسید.
روانشاد تأکید کرد: به مناسبت ۵ فروردین، مراسمی در بزرگداشت روز داراب با حضور مسئولان و مردم، به همت تشکل‌های مردم‌نهاد در شهر داراب برگزار شد. ثبت این روز یک نقطه‌عطف در تاریخ شهرستان داراب و استان فارس است.
وی ادامه داد: با ثبت این روز در تقویم ملی، فرصت بی‌نظیری در تمامی حوزه‌ها به ویژه در راستای توسعه فرهنگی و ارتقای صنعت گردشگری بومی شهرستان داراب ایجاد خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی