[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ربات مخصوص مسیرهای باریک ساخته شد، روزنامه شیراز نوین

محققان رباتی چهارپا ابداع کرده‌اند که می‌تواند از مسیرهای باریک، گذر کند و در صورت افتادن در هوا غلت بزند و روی پاهایش فرود بیاید.
به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از نیواطلس، هرچند ربات‌های چهارپا بهتر از همتایان خود که با چرخ حرکت می‌کنند، می‌توانند از مسیرهای سخت بگذرند، اما نمی‌توانند هنگام عبور از مسیرهای باریک توازن خود را حفظ کنند.
از این رو، اکنون گروهی از محققان به رهبری پروفسور زاخاری منچستر در انستیتو رباتیک دانشگاه کارنگی ملون یک ربات تجاری به‌نام Unitree A۱ ابداع کرده‌اند. آنها دو ابزار به‌عنوان محرک‌های واکنش چرخ در پشت ربات سوار کردند. این ابزارها که به‌اختصار RWA نامیده می‌شوند، معمولاً برای تنظیم حرکت زاویه‌ای ماهواره‌ها استفاده می‌شوند.
منچستر در این باره می‌گوید: در اصل یک چرخ بزرگ با موتور به ربات متصل شده است، اگر چرخ سنگین در یک جهت بچرخد، ماهواره در جهت دیگر می‌چرخد. اکنون همین ابزار در یک ربات چهارپا به‌کار گرفته شده است.
یکی از RWA ها محور ربات و دیگری محور چرخش آن را کنترل می‌کند. هر دو RWA در یک ماژول۴.۳ کیلوگرمی قرار دارند. فرقی نمی‌کند که کدام‌یک از پاهای ربات در هر لحظه با پرتو تماس داشته باشد، زیرا RWA ها به‌سادگی (و به طور خودکار) هرگونه تغییر در مرکز تعادل آن را انطباق می دهند.
ربات در آزمایشگاه نه‌تنها توانست روی یک تیرچوبی با طول ۳ متر و عرض ۶ سانتی‌متر راه برود، بلکه در مقابل تلاش برای تکان دادن تیر چوبی نیز موقعیت خود را حفظ کرد. هنگامی که ابزار از ارتفاع نیم‌متری افتاد، توانست در هوا غلت بزند و مانند گربه روی پاهایش بایستد.
منچستر معتقد است چنین قابلیت افزوده‌ای، کمک می‌کند ربات‌های چهارپا از آزمایشگاه خارج و در دنیای واقعی به‌کار گرفته شوند.
محققان قرار است تحقیقی درباره این ربات در ماه ژوئن در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون لندن ۲۰۲۳ ارائه کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی