[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه شیرینی زبان ، روزنامه شیراز نوین

شیرینی زبان یکی از انواع شیرینی‌های خوش‌مزه و بسیار قدیمی ایرانی است که با خمیر هزارلایه تهیه می‌شود. در سالیان گذشته، شیرینی زبان به‌عنوان یکی از مجلسی‌ترین شیرینی‌ها در میان ایرانیان شناخته می‌شد و از آن برای پذیرایی در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌شد. البته امروزه شیرینی‌هایی مثل دانمارکی و پای سیب، جای این شیرینی را در مراسم و مهمانی‌ها گرفته‌اند و آن را کمتر در مجالس می‌بینیم. امروزه در برخی دستورها پس از اینکه شیرینی زبان آماده شد، مقداری شربت بار به آن اضافه می‌کنند که علاوه بر اینکه باعث نرم شدن شیرینی می‌شود، باعث می‌شود تا شیرینی زبان، براق‌تر نیز شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی‌پزی در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم
خمیر هزار لایه:1 بسته
پودر قند:1 قاشق غذاخوری
شربت بار: 1 فنجان
زرده تخم‌مرغ:1 عدد
پودر پسته: به مقدار کافی

 طرز تهیه 
 مرحله اول 
برای تهیه شیرینی زبان، ابتدا خمیر هزارلایه را از فریزر خارج می‌کنیم و در محیط آشپزخانه قرار می‌دهیم تا کمی نرم شود و بتوانیم با وردنه روی آن کار کنیم، البته خمیر نباید شُل شود و در هنگام کار باید سرد و کمی سفت باشد.
 مرحله دوم 
در این مرحله، خمیر هزارلایه را با وردنه به‌صورت یکدست با قطر 1 الی 1/5 سانتی‌متر پهن می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که نباید لبه‌های خمیر را خیلی با وردنه فشار دهیم، چون هنگام پخت به‌هم می‌چسبند و خمیر لایه‌لایه نمی‌شود.
 مرحله سوم
در این مرحله، کاتر و چاقویی که برای خط انداختن وسط شیرینی در نظر گرفته‌ایم را در فریزر قرار می‌دهیم تا کاملاً سرد شود، سپس خمیر را قالب می‌زنیم. حالا با چاقویی که در فریزر قرار داده بودیم، وسط خمیر را به‌اندازه 2 سانتی‌متر برش می‌زنیم.
 مرحله چهارم 
در این مرحله، داخل سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می‌دهیم، سپس به‌آرامی خمیرهای قالب‌زده شده را در سینی فر می‌چینیم. ودر ادامه روی خمیرهای قالب‌زده شده را با یک بُرس تمیز، شربت بار می‌مالیم.
 مرحله پنجم
در این مرحله، فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا کاملاً گرم شود. در همین فاصله هم زرده تخم‌مرغ و پودر قند را ترکیب می‌کنیم و روی شیرینی‌ها را رومال می‌کنیم، در آخر کمی پودر پسته روی شیرینی‌ها می‌پاشیم.
 مرحله ششم 
پس از اینکه فر به‌خوبی گرم شد، سینی فر را به‌مدت 20 تا 30 دقیقه درون فر قرار می‌دهیم تا شیرینی‌ها پف کنند و بپزند. پس از اینکه شیرینی‌ها پف کردند و اطراف آنها طلایی شد، فر را خاموش می‌کنیم.
 مرحله هفتم 
حالا چند دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا روی شیرینی‌ها رنگ بگیرد و در ادامه شیرینی‌ها را از فر خارج می‌کنیم، سپس با بُرس از شربت بار روی شیرینی‌ها می‌مالیم تا براق شود، سپس در ظرف مورد نظرمان می‌چینیم.
 مرحله هشتم
در صورت تمایل، می‌توانیم شیرینی‌ها را درون شربت بار بگذاریم تا هم نرم‌تر و هم براق‌تر شوند. برای این کار باید شربت بار بیشتری تهیه کنیم و شیرینی‌ها را به‌مدت 1 تا 2 دقیقه درون شربت بار قرار دهیم، سپس خارج کنیم.
 مرحله نهم 
البته توجه داشته باشید که اگر بخواهیم شیرینی‌ها را برای مدت طولانی نگهداری کنیم، بهتر است آنها را درون شربت بار قرار ندهیم. چون در طولانی‌مدت، شربت بار باعث سفت شدن و چسبنده شدن شیرینی‌ها می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی