[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شیرازنوین از گسترش جرائم فضای مجازی به سردمداری فیشینگ گزارش می‌دهد طعمه‌های مجازی، تراکنش‌های حقیقی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

/// اشاره:
آمار جرائم سایبری در عرصه جهانی همچنان در حال رکوردشکنی است. بسیاری از اقشار جامعه در فضای مجازی بدون رعایت موازین فرهنگی، نظارتی و آموزش‌های کاربردی رها شده‌اند که نتیجه آن به مواردی نظیر بحران‌های اخلاقی، سوءاستفاده‌های اطلاعاتی، کلاهبرداری‌های سایبری، بلوغ زودرس، فروپاشی بنیان خانواده و ده‌ها آسیب دیگر می‌انجامد. امروزه کلاهبرداری‌های سایبری به سردمداری فیشینگ تبدیل به یک ابرچالش بین‌المللی شده و جرائم این حوزه آن‌قدر فزاینده و گسترده است که فعالیت پلیس سایبری ضروری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. جامعه جهانی در برهه کنونی از جرائم سایبری در امان نیست و آمار تکان‌دهنده‌ای از تمامی کشورها مخابره می‌شود که بیانگر نیاز روزافزون کاربران به فرایندهای آموزشی و آگاه‌سازی عمومی است. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین نگاهی به آسیب‌های این حوزه و فعالیت‌های پلیس فتای استان فارس در زمینه مقابله با جرائم سایبری داشته است.
 جامعه جهانی در مهلکه فیشینگ
در جامعه جهانی، ایالات متحده و ژاپن بهشت بزهکاران اینترنتی هستند و سالیانه میلیاردها دلار سرقت اینترنتی در آنها صورت می‌گیرد. یک نهاد صنعت کارت اعتباری در این زمینه می‌گوید: سال گذشته از طریق کلاهبرداری با استفاده از اطلاعات کارت، مبلغی نزدیک به ۳۳۰میلیون دلار سرقت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 70میلیون دلار افزایش داشته است. این گزارش‌ حاکیست، کلاهبرداران در بیش از ۹۴ درصد موارد از شماره کارت‌های اعتباری که به طور غیرقانونی به دست آورده بودند، استفاده کرده‌اند. مقامات این رکورد را به افزایش تعداد پرونده‌های فیشینگ نسبت می‌دهند که در آن، قربانیان فریب داده می‌شوند تا شماره کارت یا رمز عبور خود را در وبسایت‌های جعلی وارد کنند. در همین راستا اطلاعاتی که از سوی اداره تحقیقات فدرال آمریکا منتشر شده، دربردارنده این موضوع است که آمریکایی‌ها سال میلادی گذشته ۱۰.۳میلیارد دلار در کلاهبرداری‌های اینترنتی به سردمداری فیشینگ از دست داده‌اند و روزانه بیش از ۲۰۰۰ شکایت در این حوزه ثبت شده است. بر اساس گزارش این نهاد مسئول، مراکز تماس فیشینگ عمدتاً افراد مسن را هدف قرار می‌دهند. تقریباً نیمی از این قربانیان بیش از ۶۰ سال سن دارند که ضرری معادل ۷۲۴میلیون دلار را متحمل شده‌اند.
 ایرانیان قربانی جرائم سایبری
متأسفانه آمار فیشینگ در ایران هم علی‌رغم همه موفقیت‌هایی که پلیس فتا در حوزه مقابله با بزهکاران داشته، همچنان نگران‌ کننده است و سیر صعودی می‌پیماید. گزارشی از ۶۵۸ مورد خدمت ارائه‌شده توسط مرکز ماهر منتشر شده که نشان می‌دهد بیشترین فراوانی مربوط به فیشینگ سایت‌های داخلی بوده که بیشتر از ۲۳۰ مورد را شامل می‌شود. البته اجرای عملیات رمز پویا توانست تا حدود زیادی نقش بازدارندگی در این حوزه داشته باشد، اما کلاهبرداران هر روز به شیوه‌های جدیدی برای بزهکاری سایبری متوسل می‌شوند که آگاه‌سازی عمومی برای مقابله با آنها ضروری به نظر می‌رسد. در همین زمینه رئیس مرکز ملی مبارزه با جرائم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا از کاهش ۵۵درصدی جرائم فیشینگ با اجرای سرویس رمز دوم پویا خبر داد و گفت: امیدواریم این سرویس را با فرهنگ امنیت و دانش سایبری کاربران ارتقا دهیم و کمتر شاهد به‌دام‌افتادن کاربران باشیم. وی ادامه داد: حق مشتری است که فروشگاه‌ها از دستگاه‌های پین پد استفاده کنند و رمز خودش را وارد کند. شاید هزاران نفر داشتیم که قربانی فیشینگ شده بودند و حساب‌هایشان مسدود شده بود و فیشر از آن حساب استفاده می‌کرد. اما دیگر حتی یک مرتبه هم چنین اتفاقی نخواهد افتاد و این آمار به صفر رسیده است.
 پیشتازی پلیس فارس در مقابله با فیشینگ
در همین زمینه رئیس پلیس فتا استان فارس ضمن اعلام افزایش جرائم سایبری در سطح استان، از کشف 98درصدی این پرونده‌ها در سال گذشته خبر داد. سرهنگ امیرحسین سلیمانی در پاسخ به شیرازنوین بیان کرد: کلاهبرداری رایانه‌ای به استفاده غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف‌کردن داده‌ها یا مختل‌کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری گفته می‌شود.وی اظهار داشت: با توجه به افزایش 8درصدی تشکیل پرونده‌های سایبری سال 1401 در استان فارس نسبت به سال 1400، پلیس فتا با کشف 98 درصد از این پرونده‌ها و انجام عملیات‌های پیشگیرانه، گام بزرگی در جهت مقابله با این جرائم و متخلفان این حوزه برداشته است. سرهنگ سلیمانی ادامه داد: در سالی که گذشت، این پلیس توانست با هماهنگی و همکاری مراجع قضایی حدود 145میلیارد تومان که توسط کلاهبرداران سایبری از حساب‌های هم‌وطنان با ترفندهای مختلف و شیوه و شگردهای خاص به‌صورت غیرمجاز برداشت شده بود را به حساب مال‌باختگان عودت نماید. این مقام انتظامی درمورد شیوه و شگرد این مجرمان گفت: کلاهبرداران سایبری با سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی و همچنین سایت‌های واسطه‌گر داخلی با درج آگهی‌های غیرواقعی و تعیین قیمت‌های عمدتاً پایین‌تر از عرف در بازار با ترفندهای فریب‌کارانه و جلب اعتماد مشتریان با دریافت کل مبلغ کالا یا دریافت مبلغی به‌عنوان بیعانه اقدام به کلاهبرداری نموده و پس از اطمینان از واریز وجوهات، دیگر پاسخ‌گوی تعهدات خود نیستند. رئیس پلیس فتا استان فارس در خصوص راهکارهای پیشگیرانه پلیس فتا، توصیه کرد: خریدهای اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک انجام دهید و قبل از بررسی صحت و سقم کالا از پرداخت هرگونه بیعانه خودداری کنید و به تبلیغات و قیمت‌های فریبنده در سایت‌ها،‌ شبکه‌های اجتماعی و... توجه نکنید. وی تصریح کرد: شهروندان می‌توانند برای ثبت شکایت خود، ابتدا به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کرده و پس از ثبت شکایت به این پلیس، به آدرس بلوار احمدی شمالی، خیابان شهیدان ظریف‌کار برای رسیدگی و بررسی موضوع مراجعه نمایند. سرهنگ سلیمانی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مواجه‌شدن با هرگونه موارد مجرمانه در فضای مجازی، گزارشات خود را در قسمت مرکز فوریت‌های سایبری به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir ثبت کنند یا با شماره 096380 در ارتباط باشند. بر اساس این گزارش، شایان ذکر است فیشینگ، نوعی حمله مهندسی اجتماعی است که عموماً از طریق ایمیل و با هدف سرقت اطلاعات ورود به سیستم و سایر اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری برای سرقت هویت افراد انجام می‌شود.
 مروری بر تجربیات مال‌باختگان
در این میان مال‌باختگان حوزه فیشینگ هم در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین، تجربیات قابل‌توجهی نقل می‌کنند. اطلاعات بانکی گروهی از آنها توسط خانواده درجه یک که گاهاً درگیر اعتیاد بودند، مورد سوءاستفاده و برداشت غیرمجاز قرار گرفته و برخی دیگر به دلیل اتصال دستگاه گوشی تلفن همراه به شبکه مراکزی مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، مراکز اقامتی و مواردی از این دست که اینترنت رایگان ارائه می‌دهند، هک شده است. البته در این میان تعداد افراد سودجویی که اقدام به کپی کارت می‌کنند نیز نقش قابل‌ملاحظه‌ای در رشد جرائم سایبری دارد و به همین دلیل است که پلیس همواره از عموم جامعه درخواست می‌کند تا کارت و رمز کارت خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند. جامعه ایران در حوزه استفاده از فضای مجازی نیاز به افزایش آگاهی بیشتری دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی